Kun mies "tekee tyhmäksi" naisen?
Vaikea tehdä osuvaa otsikkoa, mutta miehelläni on tapana kuin tehdä minut tyhmän oloiseksi. Hän esimerkiksi kysyy mielipidettäni johonkin asiaan mitä maailmalla on tapahtunut, muttei kuuntele sitä loppuun vaan keskeyttää minut kesken lauseen, sanoo vaan "jaa" tai lähtee yhtäkkiä pois.
Aina kun päästään keskustelemaan jostakin aiheesta syvällisemmin, niin mies keskeyttää aina "joo, joo, oota, mä katon nyt tätä" ja alkaakin tehdä jotain ihan muuta. Kun huomautan asiasta, hän naurahtaa ja sanoo "no niin, sano nyt loppuun mitä olit sanomassa" eikä kuuntele vieläkään. Hänen mielipiteensä taas tuntuvat aina olevan oikeita ja niille ei saa naurahdella.
Hän muistuttaa minua vanhoista väärinkäsityksistä, esim. jos olen joskus laskenut jotain väärin. Jos olen sanonut että jotkut ostokset tulevat maksamaan yli 100€, mutta ne ovatkin maksaneet vaikka vaan 75€ niin mies saattaa vielä kahden vuoden päästä naureskella miten en silloin sitäkään ymmärtänyt laskea oikein ja miten en ole osannut olla taloudellinen. Saan myös jatkuvasti kuulla miten en ajattele tarpeeksi taloudellisesti. Minulla on ollut nuoruudessa rahavaikeuksia ja tuntuu että olen niistä kuin ikuisesti velkaa miehelle, vaikka hän ei ole minun elämistäni missään vaiheessa maksanut vaan olemme jakaneet kaikki aina tasan.
Saattaahan olla että olen keskivertoa tyhmempi, mutta haluaisin omille mielipiteilleni joskus kovasti arvostusta. Toivoisin, että ne edes kuunneltaisiin loppuun.
Yksi asia on myös se että jos muodostan mielipiteeni mutu-pohjalta, eli sanon että "minusta tuntuu että asia on näin, koska..." tai "luulisi että se menee näin" ja sanon loppuun että ihan varma en ole, niin alkaa "Sä ajattelet kaikki tunnepohjalta! Ei kaikki ole sitä miltä itsestä tuntuu, ota faktat selville äläkä mene omien olettamusten perusteella!"
Joskus tuntuu että mies myös vähättelee senkin takia kun olen matalammin koulutettu (ammattikoulu). Itsehän on naisensa valinnut... Jos olen kerran tyhmä kuin saapas, niin vaihtoon sitten. Jos tästä asiasta sanon, niin "et sä ole mikään tyhmä" ja "en pidä sua tyhmänä, se on sun omaa kuvitelmaa ja huonommuuden tunnetta. Opettele arvostamaan itseäsi!"
No jos sen tasavertaisen keskustelukumppanin ensin saisin..?
Kommentit (24)
Sun miehellä on kompleksi, kun ei itse ole sen kummemmin koulutettu?
Eihän tuo nyt ole nykymaailmassa kuin ammattikoulu joka ei paljoa pelasta, kun sydämen sivistys puuttuu.
T. akat. nainen, onnellisesti amismiehen vaimo
Vierailija kirjoitti:
Miksi annat miehen puhua itsellesi noin???? Älkää olko kynnysmattoja. Mitä jos maksaisit samalla mitalla? Kävelet pois, kun mies on vastaamassa kysymykseesi samoilla "jaajaajoojoo" metodeilla. Kysy vaikka lohenpunaisesta vaatteesta "Minkä värinen tämä on?" ja hyvin alentuvaa tirskuntaa, kun tää järkiajattelija vastaa pelkkä punainen.
Oletko sanonut ikinä miehelle, että "Voi rakas, kun kaikkea ei voi ajatella järjellä" voit kaivaa tähän filosofisia teorioita tukemaan väittämääsi
Ziisus kraist. Ota minut pois.
Menee vähän viereen, mutta samankaltainen ongelma täälläkin. Alkuun mies aina osoitti arvostavansa ja oli tosi huomaavainen, nyt muuttunut itsekkäämmäksi ja omat tarpeet menevät kaiken edelle.
Muutamia vuosia sitten tapahtui minulle monia isoja negatiivisia asioita, mikä aiheutti ison identiteettikriisin ja itsetunnon romahduksen. Normaalisti suhde toimisi itsetuntoa kompensoivana tekijänä, mutta nyt kyllä ei vaan miehen onnettomat tunnetaidot ja välinpitämättömyys pahentaa tilannetta entisestään.
Mies saattaa aina jossain välissä todeta, että minulla on niin huono itsetunto. Joo, niin onkin mutta ei se tuolla kyllä yhtään kohene vaan pahenee. Yritän olla fiksumpi ja olla sivaltamatta takaisin, mutta välillä tekisi mieli. Hänenkin itsetuntonsa näyttää pohjautuvan sille, että haalii ympärilleen ihmisiä, jotka ihailevat häntä, mutta ei hän ole heille mikään ystävä hädässä tunnetaan -ystävä.
Klassikko. Mies yrittää pitää naisen tyhmänä holhottavana ja kuvittelee oman arvonsa nousevan toista painamalla. Jos muu maailma kohtelee ikävästi, niin onneksi kotona on itseä tyhmempi pikkunainen, jota voi aika ajoin vielä tyhmyydestä muistuttaa. Kun nainen tuosta joskus muuttuu, niin mies joutuu kriisiin.