Syömisongelmia...
Moi,
Olen tässä vähän neuvoton, kun yhtäkkiä pojalleni (ensi viikolla 7kk) ei soseet meinaakaan maistua. Poika on pienikokoinen, ja imetyksen ohessa on nyt kiinteitä tarjottu lääkärin kehoituksesta jo melkein kaksi kuukautta. Aluksi upposi kaikki loistavasti, varmaan kuukauden verran saatoin koko ajan lisätä soseiden määriä ja aina söi kaiken mitä tarjosin. No, nyt on kaikesta tullut jotenkin takkuavaa. Aluksi tuli stoppi puuron kanssa. Poika kakoi ja sylki eikä suostunut syömään. Silloin olin keittänyt puuroa ja soseuttanut sauvasekoittimella. Vaihdoin sitten hiutaleet piltin riisipuurojauheeseen, mitä tällä hetkellä syökin suht hyvin. Myös hedelmäsoseet menee vaihtelevalla menestyksellä, mutta itse ruoka eli kasvissose ei nyt yhtäkkiä kelpaakaan. Olen tehnyt soseen itse, siinä on yleensä bataattia, parsakaalia ja kesäkurpitsaa.
Aina kun poika huomaa että aiotaan alkaa syömään, hän nipistää huulensa tiukasti yhteen ja alkaa kitistä. Saan yleensä hivutettua pienen maistiaisen huulien välistä, ja jos kyseessä on puuro tai hedelmä, hän yleensä alkaakin syödä. Mutta jos ruoka on kasvissosetta, hän alkaa itkeä ja heiluttaa päätään. Joka kerta. Eikä nielaise. Mä oon hirveän huolissani, ehkä siksikin että palaa niin elävästi mieleen vauvan ensimmäiset viikot jotka vietettiin sairaalassa nenämahaletkussa, kun poika ei jaksanut/suostunut syömään. Eli uskon että ahdistun tästä osittain siksi niin paljon, kun silloin alussa oli niin kamala pelko siitä alkaako poika ollenkaan itse syömään.
Nyt en tiedä sitten pitäisikö " pakottaa" tai tuputtaa syömään, vai vaan antaa ajan kulua vai antaa syödä pelkkiä puuroja vai mitä ihmettä nyt teen. En oikein osaa ajatella järkevästi.
Rintaa haluaisi kyllä syödä jatkuvasti, mikä on tietysti hyvä. Hammas on tullut viime viikolla, mutta tätä taistelua on nyt jatkunut jo useamman viikon. En siis usko että johtuu täysin siitäkään. Jos teillä kellään on neuvoja tai rauhoittavia kommentteja, niin olen iloinen.
Jotenkin kun itse on nyt vähän vaikea hahmottaa mikä tässä tilanteessa olisi paras tapa toimia...
Nuippu
Vastasin jo toiseen samanlaiseen aloitukseen, mutta laitan vielä sinullekkin, asia on hyvin lähellä minun sydäntäni. Koska rakas kuopus poikani oli ihan samanlainen, kiinteät aloitettiin 7kk ikäisenä ja reilu vuoden ikään asti syötiin käytännössä pelkkää rintamaitoa, kiinteät eivät uponneet millään. Mutta yksi kaunis päivä poika alkoi syömään, ja söi hyvällä ruokahalulla masun täyteen ja sen jälkeen ei ruasta ole kieltäytynyt. Meillä auttoi aika, mutta laitan tähän pari vinkkiä
*anna lusikka omaan käteen
*kokeile sormiruokaa
*hedelmiä (banaani, vesimeloni on meidän pojun herkkua), vauva jogurttia (siihen voi lisätä kaura tms.leseitä)
*koita antaa ensin ruokaa, sitten rintaa (meillä ei toiminut, mutta joillain toimii)
Minä annoin rintaa niin paljon kuin poika halusi, pari kertaa koitin, jos ei saa maitoa, niin syökö sitten, ei syönyt ei. Oli syömättä mielummin. Uskon, että lapsesi alkaa ajan kanssa syödä, pakottaa ei kannata. Minä kokeilin aina ruoka-aikaan, että maistuuko, jos ei maistunut nostin pojan pois pöydästä.
Jaksamista teille, tiedän, että on rakskasta kun toinen ei syö.
Mareil+Poika