Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Me ei käytetä kuriksia, kun lapsi ei tykkää niistä" ??? Lapsiko tosiaan päättää?

Vierailija
01.11.2020 |

Leikkipuistotuttava sanoi näin. Ja meidän lapsella siis oli kurikset ja hän kommentoi näin. Jäin ihmettelemään, että tosiaanko tuon ikäinen saa päättää pukemisistaan? Kuusivuotiasta kyse siis.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan välillä hieman johdatallen lapsen päättää! Esim. käytiin äsken kävellen kaupassa. Sanoin, että laitetaanko kurahousut, niin voidaan käydä samalla reissulla puistossa laskemassa liukumäkeä. Kivempi näin. Ei tietenkään aina toimi.

Vierailija
2/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moksi ei saisi päättää.

Nyt ei missään taida sataa ja olla tosi märkää. Ihan pärjää ulkohousuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moksi ei saisi päättää.

Nyt ei missään taida sataa ja olla tosi märkää. Ihan pärjää ulkohousuilla.

Moksi?

Vierailija
4/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 6v jo itse voi päättää. Haluaisin nähdä kun ap tulee laittamaan lapsilleni päälle ne vaatteet, mitä haluaa heille puettavan. Menisikö edes 10 minuuttia kun jo itkua vääntäisi tai raivoisi pää punaisena. T:aistiyliherkkien äiti

Vierailija
5/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 6v jo itse voi päättää. Haluaisin nähdä kun ap tulee laittamaan lapsilleni päälle ne vaatteet, mitä haluaa heille puettavan. Menisikö edes 10 minuuttia kun jo itkua vääntäisi tai raivoisi pää punaisena. T:aistiyliherkkien äiti

Asiasta mitään tietämättömänä kysyn, että miksi aistiyliherkälle juuri kuravaate on paha? Nehän on aika pehmeitä kankaita nykyään ja joku tekninen puku voi olla on pinnaltaan karkeampaa ja epämiellyttävämpää.

Vierailija
6/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella varmaan oli säänmukaiset ja sopivat ulkovaatteet kuitenkin?

Vierailija
7/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta mitään tietämättömänä kysyn, että miksi aistiyliherkälle juuri kuravaate on paha? Nehän on aika pehmeitä kankaita nykyään ja joku tekninen puku voi olla on pinnaltaan karkeampaa ja epämiellyttävämpää.

Ei tarvitse olla edes aistiherkkä. Heitäppäs ite kurahousut jalkaan ja pidä niitä tunti jos toinenkin. Kurahousut on todella hiostavia, yleensä on ärsyttävät henkselit olalla, ne ei veny joten ne on tönköt. Normaali ihminen tottuu nopeasti esim saumoihin ja hetken päästä ei edes tunne niitä. Aistiherkkä tuntee ne saunat koko ajan, iho ei totu niihin ja se miten itse tunnet, aistiherkkä tuntee sen *10.

Vierailija
8/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla edes aistiherkkä. Heitäppäs ite kurahousut jalkaan ja pidä niitä tunti jos toinenkin. Kurahousut on todella hiostavia, yleensä on ärsyttävät henkselit olalla, ne ei veny joten ne on tönköt. Normaali ihminen tottuu nopeasti esim saumoihin ja hetken päästä ei edes tunne niitä. Aistiherkkä tuntee ne saunat koko ajan, iho ei totu niihin ja se miten itse tunnet, aistiherkkä tuntee sen *10.

No jos jätetään ihan nämä oikeasti yliherkät pois laskuista, niin kyllä ns. normaali lapsi taatusti tottuu siihen kurahousuun ja henkseleihin ym. eikä vähän ajan päästä muistakaan, että sellaiset on jalassa.

Vierailija
9/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omakotitaloasujina kurahousujen käyttö lapsilla pihalla näin syksyllä ja keväällä on niin rutiinijuttu, että en ole edes ajatellut, että joillekin on ongelma pukea niitä! Aina oppii uutta.

Vierailija
10/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jo aikuiset lapset, mutta olen sitä mieltä, että taistelut kannattaa valita. Itseään ei kannata kiusata päivästä toiseen sillä, että saa oman tahtonsa läpi. Asioista, jotka eivät ole tärkeitä, ei kannata tehdä valtataistelua.

Vierailija
11/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä omakotitaloasujina kurahousujen käyttö lapsilla pihalla näin syksyllä ja keväällä on niin rutiinijuttu, että en ole edes ajatellut, että joillekin on ongelma pukea niitä! Aina oppii uutta.

No se on varmaan juuri tuo rutiini, joka auttaa. Kiukuttelijat lienee niitä, joille kaivetaan kurikset esiin vasta siinä vaiheessa, kun on se kaikkein kamalin kurakeli, ja tietysti se normaalista poikkeva ylimääräinen pukeminen alkaa siinä vaiheessa harmittaa.

Vierailija
12/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtäkään syytä sille, että kurahousuja pitäisi käyttää. Meillä lapsi todella saa päättää itse, koska hän on liikunnallinen ja kurahousuissa vaikka korkeushyppy on paljon hankalampaa kuin ilman niitä.

Yksi syy suomalaislasten vähäiseen liikkumiseen on pukeutumisessa: meillä lapset puetaan pihaleikkeihin vielä 6v iässä niin kuin he eivät osaisi tehdä muuta kuin istua lätäkössä. Ja niin se lapsi sitten muutaman juoksukokeilun jälkeen tajuaa, että ei hänen ole tarkoituskaan liikkua ulkona, kurahousut on nimenomaan olemiseen kannustava asu, ei liikkumiseen.

Vierailija
13/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä sille, että kurahousuja pitäisi käyttää. Meillä lapsi todella saa päättää itse, koska hän on liikunnallinen ja kurahousuissa vaikka korkeushyppy on paljon hankalampaa kuin ilman niitä.

Yksi syy suomalaislasten vähäiseen liikkumiseen on pukeutumisessa: meillä lapset puetaan pihaleikkeihin vielä 6v iässä niin kuin he eivät osaisi tehdä muuta kuin istua lätäkössä. Ja niin se lapsi sitten muutaman juoksukokeilun jälkeen tajuaa, että ei hänen ole tarkoituskaan liikkua ulkona, kurahousut on nimenomaan olemiseen kannustava asu, ei liikkumiseen.

En ole nähnyt korkeushyppääjää kurahousuissa, mutta en toisaalta muitakaan lajeihinsa erikoistuneita yleisurheilijoita.

Tärkein treeni leikki-ikäiselle lapselle on kuitenkin monipuolista ulkoilua, ja kyllä ne kurahousut ovat energiselle kuusivuotiaalle vielä tarpeen. Ei jää ulkoilu kesken, jos vaikka kivillä tasapainotellessaan tippuu lätäkköön. Jos lapsi jää istumaan siihen lätäkköön, on vika jossain muualla kuin housuissa.

Vierailija
14/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meillä sai 6v päättää ettei enää käytä kurahousuja. Ei ollut enää kiinnostunut läträämisestä kuralammikoissa. Tästä on jo aikaa, lapsi on nyt 10v.

Minkä ihmeen takia olisin pakottanut ne hänen päälleen kun en itsekään sellaisia halua päälleni laittaa. Ei meillä edelleenkään ole mitään periaate- ja pakkosääntöjä, joille ei ole perusteita.

Vierailija
15/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 6 v istukaan lätäkössä, mutta keinuu, laskee liukumäkeä, hyppii lehtikasoissa, tekee kaivauksia hiekkalaatikolla jne. Siis kaikki sellaisia juttuja, joissa kurahousut, kumpparit ja kurarukkaset on hyvä olla silloin kun maa on kostea.

Vierailija
16/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurahousukeleillä ei harrasteta korkeushyppyä pihalla vaan sisätiloissa urheiluhalleissa sopivat urheilukamppeet päällä.

Vierailija
17/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni olivat pieniä 2000-luvun alussa. Ei heille kuriksia ollut, vaan vedenpitävät kuorihousut. Onko materiaalit menneet huonommiksi?

Vierailija
18/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on hullua pukea lapsi aina niin kuin se olisi sokerista tehty. Tietenkin lapsi puetaan niin ettei heti ole kuin uitettu koira tai joudu palelemaan, mutta hei, mitä järkeä, jos maa on vähän kostea ja taivaasta tulee max 2 tippaa vettä, niin vetää kurikset päälle. Tähän asti on ihan tuo haalari kestänyt kosteuden, ei ole alla olevat vaatteet olleet märkiä. Minustakin lapsen liikkuvuus alkaa kärsiä, kun lapsi on ihan tönkköpuettu. Kurikset sopii just kuralätäköissä pomppimiseen ja hiekkalaatikolla istumiseen, mutta riehakkaissa leikeissä ne päällä tulee nopeasti kuuma ja kiipeily voi olla hankalaa ne päällä. Aika harvoin tulee laitettua kurikset. Tällöin sataa jo aika tuntuvasti vettä ja maassa on kuralätäköitä. Pienella sateella en laita kuravaatteita lapsille, mutta otan vaihtopipoja ja -hanskoja lapsille, jos aiemmat kostuu.

Vierailija
19/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni olivat pieniä 2000-luvun alussa. Ei heille kuriksia ollut, vaan vedenpitävät kuorihousut. Onko materiaalit menneet huonommiksi?

Vedenpitävien kuorihousujen vedenpitävyydestä on kolme pesun jälkeen jäljellä alle 50 prosenttia. Eli niitä saa hankkia aika ripeään tahtiin, jos haluaa niiden pitävän kuivana. Meillä ainakin on kuusivuotiailla rapakelillä mennyt housut pyykkiin (kurahousut huuhdeltaviksi) lähes joka ulkoilun jälkeen.

Minulle sikäli on ihan sama, ostaako joku ison pinon kuorihousuja, vai pukeeko lapselleen kurikset. Mutta toivoisin, että lasta ei ainakaan housujen takia kiellettäisi harjoittamasta päätyötään eli leikkiä.

Vierailija
20/66 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurahousukeleillä ei harrasteta korkeushyppyä pihalla vaan sisätiloissa urheiluhalleissa sopivat urheilukamppeet päällä.

Kaitpa ne patjat on urheilukentiltä otettu pois syksyn tullessa. Mutta muistan lapsena meidän koulun pihalla oli sellainen pieni korkeushyppypaikka. Se oli siinä kesät talvet. Kyllä pompimme siinä säässä kuin säässä. Mutta tuosta on jo yli 10 vuotta aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme