Bruttotulot 10 800 €/kk eikä yhtään lainaa.
Eikä uskalleta ottaa tällä hetkellä niin isoa lainaa, josta olisi meidän perheelle jotain hyötyäkin. Asumme jo maksetussa 3h + k asunnossa. Tulot oivat kasvaneet viimevuosina. Suurin laina mitä meillä kahdestaan miehen kanssa on ollut oli ensiasuntoon 90 000 euroa. Maksoimme sen pois kuudessa vuodessa.
Kommentit (31)
Juu älkää missään nimessä muutakko, päivitelkää yhdessä joka päivä että jossain vaiheessa korot nousee, laskekaa joka sentti ja pohtikaa sijoituskohteita mitä ette sitten ostakkaan kun kuitenkin ne korot nousee ja ei ehkä pysty sitten suositeltavassa ajassa maksamaan lainaa takaisin.
80- kymppisenä pääset sitten av:lle toimittamaan että pankkitililläsi on satoja tuhansia kun olet niin fiksu..
Miten niin teidän perheelle hyötyä? Olipa outo avaus.
Avauksen faktat lähes kuin meillä. Ei kai tutut luule, et mä kirjoitin ;)
180t tosin ajateltiin max. lainamääräksi, kunhan se sopiva joku päivä tulee vastaan. Turha vaan muuttaa, kun tarpeeksi hyvää nykyiseen nähden ei ole löytynyt. Onneksi omakin on ihana, vaikka vaihtelu jo virkistäisikin ja yksi huone lisää olisi käytännöllinen. Hieman säästöjä kertynyt ja meillä päin talojen hinnat ovat tippuneet niin, että kohta voisi olla varaa oikein kivaankin.
Kyllähän sitä asuntoa kannattaisi vaihtaa isompaan, tai ostaa sijoitusasunto. Jos kerran on niin isot tulot että jää säästöön, niin kyllähän se kannattaa johonkin sijoittaa jos haluaa että lapsille jää hyvät perinnöt. Kyllähän se nyt olisi varmasti aika paljon isompi asunto kuin nykyinen jos ostaisitte 150 tuhatta arvokkaamman, vaihdatte sitten myöhemmin johonkin kartanoon jos niin iso pitää olla.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 15:25"]
Velattomuus ei ole millään muotoa tavoiteltava olotila.
[/quote]
Kenelle on, kenelle ei. Meille on.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:52"]
Hieno aloitus. Tästä saa varmasti hyvän keskustelun.
[/quote]
Joo, oli kyllä todella, todella, todella aloitus.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 14:43"]
Eikä uskalleta ottaa tällä hetkellä niin isoa lainaa, josta olisi meidän perheelle jotain hyötyäkin. Asumme jo maksetussa 3h + k asunnossa. Tulot oivat kasvaneet viimevuosina. Suurin laina mitä meillä kahdestaan miehen kanssa on ollut oli ensiasuntoon 90 000 euroa. Maksoimme sen pois kuudessa vuodessa.
[/quote]
Miten jaksatte asua noin pienessä asunnossa, minua ahdistaisin. Meillä on 320 neliötä, vanhemmat ja kaksi lasta. Eikä yhtään liian iso ole talo. Ja ilmeisesti asut jossaakin kerros- tai rivarissa, no kukin tyylillään. Yhteenlasketuista nettotuloista en ole varma, miehellä on yritys, mutta minulle jää verojen jälkeen 4288 €, teen kuuden tunnin pvää. Omaisuutta on, talon lisäksi, nuorena hankitun kesämökin ja veneen verran. Toisen mökin osaomistaja olen sisarusteni kanssa. Ja tietysti mieheni yritys, joka hänellä oli naimisiin mennessämme.
Soitin miehelleni ja kysyin hänen nettoaan, ei ole kuulema vuosiin saanut palkkaa, nostaa yrityksestään rahan osinkona. Ilmeisesti niistä on pienempi verotus, tai jotain, korjatkaa jos olen väärässä. Eli kyllän nuorena otetut velat, jotka aikoja sitten maksettu, ovat mielestäni tuoteen elintasoa meidän perheellemme. Pankkitileill' on tietysti talletuksia ja salkkuja, mutta se nyt on näillä tuloilla itsestään selvää!
Oikeasti rikkaat eivät tulisi leveilemään av-palstalle.
Ap on nirso, ei kelpaa mikään muu kuin tämänhetkinen ylivoimaisen laadukas asunto.
Mä voinkin tähän ketjuun leveillä omat tuloni, nyt jäi käteen tammikuusta nettona 6300 e. Mies ei tosin nyt tienaa ihan niin paljon ku sillä on lomautusta ja se rakentaa kotia niinä aikoina. Meillä on kaksi ok-taloa ja velkaa on kyllä 130 000 e. Ai niim´, ne vuokratulot. Niitä on vaan 1000 e/kk.
paska tilanne sinänsä ku ei saatu vanhaa kotia myytyä. Jos ois se myyty niin ei ois enää lainaa. Sen myynti on siksi hankalaa, ku on sekin haja-asutusalueella. Onpa nyt sit vuokrattu kuitenkin ja ihan on tyytyväiset asukkaat. Talo on rakennettu vuosina 2005-2010. Ite rakennettiin, niin sillä noin pitkä tuo rakennusaikataulu.
Ei tarvii omaa aloittaa...