"Koronarajoitukset tekivät minusta alkoholistin"
https://www.bbc.com/news/amp/health-53807908
Before lockdown, Chris McLone was looking forward to a good year.
In his late 40s, he felt fit and healthy, enjoying life with a successful career as a sales manager.
Always a very social person, Chris enjoyed nights out with friends and going to the football. Alcohol played a part in his life but he never viewed it as a problem.
But within weeks of lockdown, Chris, who lives on Teesside, had gone from being someone who enjoyed a drink to someone who needed a drink.
"I suppose I've always been a social drinker - I was never within the limits, the recommended limits, and so yeah, I used to enjoy a drink, sometimes a little bit more than I should, as a lot of people do.
"I was in a good place before lockdown, I was keeping fit, I was swimming five days a week, I was doing well at work and I was in a good mindset to be honest."
Vähän veikkaan, että jatkossa tästä tullaan puhumaan aika paljon. Jos koronaviruksen vuoksi kuolleisuus nousisi yhtenä vuonna ilman rajoituksia esim 20% (Suomessa 12 000 puhtaasti koronasta johtuvaa kuolemaa) niin seuraavina vuosina se laskisi saman verran, koska ne kivuista valmiiksi kärsineet vanhukset ovat jo päässeet kärsimyksistään, ja heitä on enää vähemmän.
Samalla satojentuhansien yhteiskunnan kannalta tärkeiden ihmisten tulevaisuus on pilattu. Työttömyys, syrjäytyminen, mt-ongelmat.
Jos jo ennen koronakriisiä on ollut äärimmäisen vaikeaa rahoittaa vanhuksille inhimillisiä olosuhteita vanhainkodeissa, niin miten sitten kriisin jälkeen kun kansasta enää 20% kansasta käy töissä?
Julkiset menot kasvavat aivan hallitsemattomalle tasolle, vaikka ne ennekin olivat jo sitä. Sijoittajat voivat milloin vain määrätä, että meiltä katkaistaan valot ja leipää ja kahvia saa kortilla kuten sota-aikoina.
Kommentit (16)
Miksi pitäisi kutittaa mun persettä? Tykkään eristäytyä ja olen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että jos käyt töissä, niin sinun verosi tulevat nousemaan todella paljon ja elintaso laskee. Ja silti turvallisuustilanteesi heikkenee, koska kun "hyvinvointiyhteiskunnan" rahoituspohja romahtaa nyt lopullisesti niin kohta täällä on meininki kuin Brasiliassa.
No jaa. Mun eksä taas vähensi juomista koronarajoitusten tultua voimaan.
Vitsi mikä yhteys noilla asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti osoittaa tavallisesta poikkeavaa älykkyysosamäärää. Ei tosin hyvällä tavalla.
Nimenomaan tässä työttömyydessä on se harvoin ymmärretty ongelma, että jos 10 ihmistä käy töissä ja näistä yksi jää työttömäksi, se ei tarkoita sitä että verot lisääntyvät 10%:lla, ja valitettavasti ei edes sitäkään, että 10% näistä 9 työläisen tuloista menee tämän yhden elättämiseen. Vaan kun yksi jää työttömäksi, niin sen lisäksi että on yksi pummi - on veronmaksajia yksi vähemmän, mikä lisää kuormaa entisestään.
Miksi siitä ei puhuta lehdissä, että joka päivä kuolee 150 suomalaista? Miksi siitä ei ole otsikoita päivittäin, että käytännössä kaikki nämä kuolemat olisi voitu myöhäistää paremmilla elintavoilla?
Koronassa ongelma on se, että kuolema on tullut vieraaksi asiaksi, ja ei ymmärretä, että esimerkiksi Ruotsissa kuolee joka vuosi 100 000 ihmistä. Suomessa ajatellaan, että 5 000 "koronakuolemaa" on aivan järkyttävä katastrofi.
Luuletteko, että ruotsalaisilla ei ole muka logiikkaa tässä asiassa? He ovat meitä rodullisesti ja älyllisesti ylivertainen kansa, ja vetivät tässäkin pidemmän korren, kuten kaikissa muissakin asioissa historiassa, pahimpana esimerkkinä euroon liittyminen.
Jos kotona saisi riehua vapaasti vaikka hoitokodissa, moni asukas kuolisi. Periaatteessa se tietäisi vähemmän kustannuksia, koska huonokuntoiset vähenisi. Mutta samalla työssäkäyvät sairastaisivat, ja osa päätyy huonokuntoiseksi hoitokodin asukiksi, eli näiden kohdalla menetetään työvuosia ja veroja. Eli siksi on valittu kaikkien hoito ja leviämisen voimakas hidastaminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä ei puhuta lehdissä, että joka päivä kuolee 150 suomalaista? Miksi siitä ei ole otsikoita päivittäin, että käytännössä kaikki nämä kuolemat olisi voitu myöhäistää paremmilla elintavoilla?
Koronassa ongelma on se, että kuolema on tullut vieraaksi asiaksi, ja ei ymmärretä, että esimerkiksi Ruotsissa kuolee joka vuosi 100 000 ihmistä. Suomessa ajatellaan, että 5 000 "koronakuolemaa" on aivan järkyttävä katastrofi.
Luuletteko, että ruotsalaisilla ei ole muka logiikkaa tässä asiassa? He ovat meitä rodullisesti ja älyllisesti ylivertainen kansa, ja vetivät tässäkin pidemmän korren, kuten kaikissa muissakin asioissa historiassa, pahimpana esimerkkinä euroon liittyminen.
Tämä
Meillä ei mitään varsinaisia rajoituksia ole ollut ja se rätti naaman edessä ei tautitilanteeseen vaikuta. Jos tosiasioista pitäisi vetää johtopäätöksiä niin keväällä tajoitusten aikaan kuoli ihmisiä kymmenen kertaa enemmän kuin nyt, kun niitä ei ole. Se on fakta mikä pitää. Rajoitusten purkamisen jälkeen meillä on ollut vähemmän kuolemia ja vähemmän sairaalapäiviä suhteessa kevääseen. Joten kun ihan faktapohjalta katsoo näitä asioita ja sitä mikä on toteutunut, niin tuntuu kovin kummalliselle, että kenellekään tekisi millään tavalla hyvää rajoittaa elämää maan rajojen sisäpuolella vaikka ulkomailta tullessa rajoituksia olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, just näin, mutta samalla voit harjoitella kirjoittamaan/puhumaan sivistyneen ihmisen tavalla!
Myönnän, että olen juonut huomattavasti enemmän tämän koronan myötä. Olen joutunut tekemään etätöitä maaliskuusta lähtien ja ollut tosi vähän tekemisissä kenenkään kanssa. Nyt olen laittanut korkin kiinni, kun etätyöt ja erityistoimenpiteet vaan jatkuvat ja ei tiedä kuinka kauan tämä vielä kestää. No maksa ei varmaan ainakaan jaksaisi kovinkaan pitempään. En asu Suomessa ja täällä on tiukemmat toimenpiteet koronan takia.
En ymmärrä miksi aloitus puhuu koronan "aiheuttamasta" alkoholismista ja sitten huoltosuhteesta. Jos tuon englantilaisen ukon kertomuksen lukee yhtään ajatuksella niin sehän sanoo suoraan että jo ennen koronaa joi reippaasti, mutta ei mielestään ollut alkoholisti kun joi seurassa. Ongelmajuoja mikä ongelmajuoja, ihan itse on tilannut pintit pubissa tai kantanut kaljansa kotiin. Koronalla ei tuohon osaa tai arpaa, ukko oli alkoholisti jo ennen rajoituksia.
Jos joku yrittää järkeistää ja todistella juomistaan ja ulkoistaa sen syitä, niin siihen löytyy aina pätevä syy mm. juhlat, tylsyys, viikonloppu, arki, hyvä päivä, huono päivä, yksinäisyys, seura, v-tuttaa, ilottaa. Ei-alkoholistilla ei alkoholi pyöri noin mielessä, vaan sen kulutus vertautuu vaikka riisin syömiseen. Kukaan ei sano että olenpa nyt surkeasti jumissa kotona niin on pakko mättää riisiä kulhokaupalla. Pitäähän nyt syödä riisiä kun on perjantai, jne.
Nää on niin nähty. Alkoholi on vahvasti addiktoiva aine.
T. Alkoholistin tytär
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti osoittaa tavallisesta poikkeavaa älykkyysosamäärää. Ei tosin hyvällä tavalla.
Ei ne rajoitteet määritä sitä, että tulee alkoholistiksi vaan käsi. Mistäköhän se käsikin saa viestinsä?
Paras aloitus hetkeen.