Kerro, millaisia maskia käyttämättömiä ihmisiä sinä näet tai kohtaat?
Itse olen huomannut, että maskia käyttämättömät ovat pääosin seuraavat kaksi ryhmää:
Nuoret, varsinkin teinit, sukupuoleen katsomatta. Tässä yksi päivä matkustin bussilla, niin yhdeltä pysäkiltä nousi kyytiin muutama nuori tyttö / nuori nainen. Yhdelläkään heistä ei ollut maskia. Menivät jonnekin bussin perälle istumaan ja tirskuivat siellä jollekin asialle oikein kunnolla, mikä se sitten olikaan. Nämä taitavat olla juuri niitä, jotka eivät voi pitää maskia, kun pitää saada kuva omasta naamasta joka viides minuutti Instagramiin.
Toinen ryhmä taas on aikuiset miehet, suhteellisen nuorista ihan keski-ikäisiin asti, joilla on se tyypillinen, iänikuinen suomalainen äijäilyasenne, että minähän en mitään "pikkunuhaa" pelkää enkä sen vuoksi mitään rättejä naamalleni laita.
On se vaan käsittämätöntä joillakin tuo vastarinta ja suoranainen änkyröinti, ettei halua tehdä hyvää sekä itselleen että koko yhteiskunnalle. Sitä pikemmin päästäisiin kaikki tästä pandemiasta eroon ja päästäisiin takaisin täysin normaaliin elämään, mitä tunnollisemmin nyt noudatettaisiin näitä kaikkia suosituksia ja rajoituksia.
Kommentit (51)
Nainen ja noin 20 v. Tytär ruokakaupassa,  pari alle 20 v. maahanmuuttajapoikaa, Pari keski-ikäistä miestä ja muutama nuori pariskunta ilman maskeja.
Kuitenkin Porvoon Lidlissä lähes 90 %:lla maskit. Olin yllättynyt ja tyytyväinen. Jopa puola/tsekki-tyyppisillä työmiehillä maskit ja yhdellä noin 10 v. tytöllä. Hyvä Porvoo!
Ja loputkin - skarpatkaa!   
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä pohjoisen pikkupaikkakunnilla ole kellään maskia. Aniharvoin näen kenenkään käyttävän käsidesiäkään kaupassa. En itsekään käytä kumpaakaan. Tartuntoja täällä on todella vähän. Testeissäkin taitavat käydä lähinnä lapset, jotka koulusta lähetetään nuhan takia testiin. En tunne yhtään, joka olisi saanut edes tartunnan. Yhden tunnen, joka kävi testissä, kun istui koko työpäivän tartunnan saaneen vieressä työssään, mutta ei ollut saanut tartuntaa, kuten ei kukaan muukaan tuon tartunnan saaneen henkilön lähellä ollut. Jotenkin erikoista, kun kuitenkin tunnen lukuisia influenssan sairastaneita ja jopa kaksi influenssaan kuollutta nuorta ihmistä.
Nå influenssaa olet ehtinyt nähdä jo 30+ (?) vuotta, koronaa nyt puoli vuotta. Itse tiedän yhden koronaan kuolleen iäkkään, yhden sairaalaan joutuneen keski-ikäisen ja yhden kotona suht rajun taudin sairastaneen kolmekymppisen.
Olen nähnyt ihan kaikenlaisia ihmisiä ilman maskia. Liikun pääosin ruuhka-aikojen ulkopuolella, joten ratikoissa ja kaupoissa on väljää ja turvavälit onnistuvat. Noin puolet käyttävät maskia, puolet eivät.
En ahlua totuttaa aivojani happivajeeseen ja hiilidioksidiöveriin, vaikka CO2-päästöjä pitäisikin vähentää hengittämällä vaikka sitten hiilidioksidia kuonokopan avulla uudestaan keuhkoihinsa ja olla samalla kiskomati raikasta happea pois tästä Soomen ilmast. Mutta osallistun kyllä muuten jo hiilennielentään omalla tavallani paistamalla makkaran kiukaassa aina mustaksi
Maalaiskirkonkylä, joillain vanhuksilla näkee, eipä oo tullu itellä mieleenkään laittaa. Niin harvakseltaanon ihmisiä missään. Syrjässä elellään.
Entä jos tulisi joku koronarokotesuositus, olisiko aloittaja valmis suostumaan siihenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä pohjoisen pikkupaikkakunnilla ole kellään maskia. Aniharvoin näen kenenkään käyttävän käsidesiäkään kaupassa. En itsekään käytä kumpaakaan. Tartuntoja täällä on todella vähän. Testeissäkin taitavat käydä lähinnä lapset, jotka koulusta lähetetään nuhan takia testiin. En tunne yhtään, joka olisi saanut edes tartunnan. Yhden tunnen, joka kävi testissä, kun istui koko työpäivän tartunnan saaneen vieressä työssään, mutta ei ollut saanut tartuntaa, kuten ei kukaan muukaan tuon tartunnan saaneen henkilön lähellä ollut. Jotenkin erikoista, kun kuitenkin tunnen lukuisia influenssan sairastaneita ja jopa kaksi influenssaan kuollutta nuorta ihmistä.
Nå influenssaa olet ehtinyt nähdä jo 30+ (?) vuotta, koronaa nyt puoli vuotta. Itse tiedän yhden koronaan kuolleen iäkkään, yhden sairaalaan joutuneen keski-ikäisen ja yhden kotona suht rajun taudin sairastaneen kolmekymppisen.
Se on totta, mutta kun tämän koronan piti olla niin vaarallinen. Siksi ihmettelen, kun ei siitä vaarasta ole mitään merkkiä vielä näkynyt. Ei näytä tarttuvan kovin helpolla ja on tilastojenkin valossa varsin kesy tauti. Iäkkäitä influenssaan kuolleita tiedän vaikka kuinka monta. Viime keväänäkin kuoli iäkäs sukulainen influenssaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki olisi käyttämättä maskia ja lopettaisivat tämän typeryyden niin sitten ehkä voitaisiin palata takaisin. Muuten kannatat vain uutta normaalia jota tehdään tarkoituksella.
Miten niin voisitte "palata takaisin"? Missä te sitten olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki olisi käyttämättä maskia ja lopettaisivat tämän typeryyden niin sitten ehkä voitaisiin palata takaisin. Muuten kannatat vain uutta normaalia jota tehdään tarkoituksella.
Miten niin voisitte "palata takaisin"? Missä te sitten olette?
Entisessä normaalissa, kun ei suostuttu uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä Itä-Helsingissä ja on aivan silmiinpistävää, ettei maahanmuuttotaustaiset juurikaan käytä maskia. Pelkäänpä ettei suomi-ruotsi-englanti ole ne kielet joilla näille väestöryhmille saadaan tietoa koronasta. Persia, arabia ja somali tavoittaisi heidät?
Ai jaa? Meillä (pohjois-Helsingissä) ulkomaalaiset varsinkin somalit käytti ekana maskeja. Myös romanit käyttivät maskeja jo keväällä. Venäläitaustaiset ei käytä, edes mummot tai papat ja bubi-tyyppiset ihmiset. Tietysti venäläiset eivät erotu, paitsi kun puhuvat paljon busseissa.
Vierailija kirjoitti:
En käytä koska en pelkää mitään pikku nuhaa. Vain naiset ja alistuvat miehet käyttävät maskia.
M28
Etpä olekaan penaalin terävin kynä
Joku kommentoi että humalaiset eivät käyttäisi maskia. No mun juopponaapuri tuli päivällä umpitunnelissa pubista maski kasvoilla. Ei sitä oltu kyllä mitenkään aseteltu eikä edes levitetty niin siinä se hyöty sitten menikin. Mutta oli maski!
rthert kirjoitti:
Entä jos tulisi joku koronarokotesuositus, olisiko aloittaja valmis suostumaan siihenkin?
Minä olisin valmis jo testaus vaiheessa, mutta nuo on kaksi aivan eri asiaa. Maskin käytöllä eliminoidaan aika ennen oireita, jolloin ihminen on tartuttavimmillaan. Oireiden ilmaantuessa jokainen tajuaa jäädä kotiin, mutta suurin tarttuvuus on ennen sitä. Jos käyttää maskia, niin tautia ei silloin toisiin tartuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa.anmuutta.at sekä ylimieliset -ei-huvita-suojella-muita -narsistit
Olen ihan kantaväestöä mutta silti ei kiinnosta saati motivoi pätkän vertaa muiden suojelu. Ja veikkaan, että ei kiinnosta monia muitakaan. Turhaa lässytystä.
Itsekkäitä paskoja ei muut kiinnosta paitsi jos jotakin sinulle sattuu niin johan olet vaatimassa vaikka mitä, nolo.
Koko tämän hömpötyksen aikana olen täällä nähnyt ehkä 10 maskinaamaa, tartuntoja on 5. Naapurikunnassa en ole vielä nähnyt yhtään maksinaamaa, käyn sielläkin kuitenkin kerran viikossa esim. kirjastossa, s-marketissa, lidlissä. Muutenin täällä elellään ihan normaalisti. Sääli teitä kaupunkilaisia!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt maskia. Olen 40 ++ perheenäiti.
En poistuisi sairaana kotoa. Sen teen tämän taudin eteen. Muuten en huoli enkä hössötä.
Ongelma onkin se muutama päivä ennnen oireita, jolloin olet kaikista tartuttavin. Miten ihmeessä tämä ei mene ihmisille perille?
Maskin oon nähny muutamalla vanhemmalla ihmisellä kaupassa. Vuoroin ottavat maskin naamalta ja sitten laittavat takaisin. Luulevat varmaan, että maski suojaa heitä itseään. Voisihan se olla, että maskeja näkyisi enemmän, jos olisi tartuntoja, mutta kun ei ole. Ilmeisesti on tavallistakin köhää vähemmän, niin senkään takia ei kukaan käytä.
Yhden lapsen alle 10v olen nähnyt maski  päällä.
Vanhempia ihmisiä yli 70v olen nähnyt maskitta, nuoret ja iältään n.30-40 vee naiset ovat usein kaupassa ilman maskia. 
Moni mies käyttää maskia niin, että maskin yläreuna on nenän alapuolella. Ja moni pitää maskia leuan alla.
Pidän noita maskeja käyttämättöminä, koska tuolla tavalla pidetty maski ei hyödytä mitään.
Eli maskeja käyttämättömät ovat keski-ikäisiä, keskivartalolihavia ja huonoryhtisiä miehiä.
Olen ihan kantaväestöä mutta silti ei kiinnosta saati motivoi pätkän vertaa muiden suojelu. Ja veikkaan, että ei kiinnosta monia muitakaan. Turhaa lässytystä.