Millaisia sääntöjä tai rajoituksia sinulla on puhelimen/netin käytölle?
Muita, joilla puhelin tuntuu olevan vähän turhankin liimautunut käteen? Olen vähän väsynyt tähän turhaan uutisten selailuun ja somen tuijotteluun. Olen saanut netistä ja somesta valtavasti hyviä vinkkejä, hyödyllistä tietoa ja vertaistukea, mutta vietän puhelimella aikaa myös aivan turhaan. Aion päästä tästä eroon. Paljon olenkin jo saanut aikaan lähtötilanteeseen verrattuna.
Tässä omia sääntöjäni:
- en käytä puhelinta illalla yhdeksän jälkeen, vaan käytän illan lukemiseen tai käsitöiden tekemiseen. Menen myös ajoissa nukkumaan. Tästä on tullut ihana tapa ja hyvä keino rauhoittua päivän jälkeen. Niinä iltoina kun jämähdän puhelimen kanssa sohvalle olo on jälkeenpäin erilainen, tyhjempi.
- en käytä puhelinta kävellessä (seuraava askel olisi, etten käytä puhelinta myöskään ulkona odotellessani bussia tai vastaavissa odottelutilanteissa)
- en käytä puhelinta muiden seurassa (pl. puoliso)
- olen vähentänyt seuraamiani sometilejä jättäen jäljelle vain ne, jotka tuovat aidosti iloa. Olen myös lopettanut blogijuorukeskustelujen lukemisen, mikä vei ennen ihan liikaa aikaa.
Puhelinta käytän hyvillä mielin asioiden hoitamiseen (pankkiasiat yms), radion ja äänikirjojen kuuntelemiseen ja tiedon etsimiseen (paras pullaresepti, miten putsata uuninluukku). Somessa en halua luopua muutamista fb-ryhmistä tai kirpputorista tai lempi-ig-tileistä. Tykkään myös tämän palstan tavarapaljous- ketjusta. Heh. Kunhan vain siitä turhasta pääsisi pääosin eroon. Siitä tunteesta kun on jo selannut iltalehden sivun läpi ja päivittämälläkään sivua ei enää tule esiin mitään uutta ja sitä miettii, että tähänkö nyt kannatti käyttää aikansa. Eikä edes muista mitään lukemaansa saati että siitä olisi mitään hyötyä milloinkaan...
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään.
Hyvä, jos ei ole ongelma!
Mulla on sovellus mikä mittaa netin käyttöä
Kuulostaa hyvältä, samanlaista someajan vähentämistä pitäisi minunkin tehdä.
Sellainen rajoitus on, että en hanki älypuhelinta.
On muuten tehokas ja toimiva systeemi.
Ei mitään. Tiedän olevani laitteilla liikaa, mutta koska laitteet (tabletti) rantautuivat elämääni 45+ ikäisenä, niin aivan sama. Olen jo ehtinyt nähdä, elää ja kokea aivan tarpeeksi laitteettomassa elämässä. Olin koko sinun ikävaiheesi, ap, täysin laitteeton. Ja se oli hyvää elämää se!
En ole riippuvainen netistä, enkä tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi. Edes teinini eivät ole puhelin kädessä koko aikaa, vaan meillä kaikilla on runsaasti muutakin elämää. Siinähän se juuri onkin vastaus asiaan, eli tavallinen hyvä elämä. Siihen kannattaa panostaa, niin olosta ja elosta tulee paljon rikkaampaa, tasapainoisempaa ja muistorikkaampaa. Puhelin ei välitä, jos sairastut, mutta ystävät ja perhe välittää.
Ei mitään. Käytän puhelinta vain jos soitan tai laitan tekstaria.
Mitä jos poistaisit kännykästä vaikka Facebookin ja käyttäisit sitä vain läppärillä?
Poistin somesovellukset ja -tilit. Hassua on että luulin jääväni kaipaamaan fb’n ryhmiä ja siksi lykkäsin asiaa vuosia. Enpä ole kaivannut! Viime aikoina olen sulkenut kännykän työpäiviksi. Avaan sen sitten kun lapset yrittävät koulusta päästyään tavoitella. Vapaapäiville voisi vielä kehittää rajoituksen, olen miettinyt viikonlopun mittaisen puhelimettomuuden kokeilua. Nykyään niin moni asia toimii sovelluksilla niin hankalalta tuntuu olla kokonaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. Tiedän olevani laitteilla liikaa, mutta koska laitteet (tabletti) rantautuivat elämääni 45+ ikäisenä, niin aivan sama. Olen jo ehtinyt nähdä, elää ja kokea aivan tarpeeksi laitteettomassa elämässä. Olin koko sinun ikävaiheesi, ap, täysin laitteeton. Ja se oli hyvää elämää se!
Olen tässä miettinyt sitä, että onneksi minulla ei ollut lapsena tai teininä älypuhelinta. Meillä ei ollut kotona paljoa sääntöjä ja veikkaan, että olisin ollut aika koukussa, kun kerran näin aikuisenakin on välillä hankalaa käyttää laitteita kohtuullisesti. AP
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos poistaisit kännykästä vaikka Facebookin ja käyttäisit sitä vain läppärillä?
Mulla ei ole tällä hetkellä läppäriä. Miehellä on tietokone, mutta se on lähinnä työkäytössä. Käytän kännykkää myös kaikkeen tarpeelliseen ja siinä samalla tulee sitten tehtyä kaikkea ei niin tarpeellista.. Poistin jo facebookin sovelluksen, mutta eipä se ole iso vaiva avata sitä selaimella. AP
Ei älypuhelinta oikeasti tarvitse mihinkään, läppäri kotona riittää mainiosti. Kuvaakin paljon kivempi katsella isolta näytöltä ja kirjoittaa kunnon näppäimistöllä.
Monella nettiriippuvuudesta kärsivällä ei oikeasti ole nettiriippuvuus, vaan älypuhelinriippuvuus.
Ihmiset ovat koukussa siihen laitteeseen, siihen muotoon ja käytettävyyteen minkä se tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään niin moni asia toimii sovelluksilla niin hankalalta tuntuu olla kokonaan ilman.
Mitä asioita tarkoitat? Minulla kun ei ole älykännykkää, niin en tiedä sovelluksista mitään, enkä osaa kuvitella, miksi ilman niitä ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
En ole riippuvainen netistä, enkä tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi. Edes teinini eivät ole puhelin kädessä koko aikaa, vaan meillä kaikilla on runsaasti muutakin elämää. Siinähän se juuri onkin vastaus asiaan, eli tavallinen hyvä elämä. Siihen kannattaa panostaa, niin olosta ja elosta tulee paljon rikkaampaa, tasapainoisempaa ja muistorikkaampaa. Puhelin ei välitä, jos sairastut, mutta ystävät ja perhe välittää.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei älypuhelinta oikeasti tarvitse mihinkään, läppäri kotona riittää mainiosti. Kuvaakin paljon kivempi katsella isolta näytöltä ja kirjoittaa kunnon näppäimistöllä.
Otatko valokuvia? En kyllä haluaisi olla ilman kamera&whatsapp-yhdistelmää, kun sillä saa niin helposti lasten kuulumiset jaettua kaukana asuville isovanhemmille ja kavereille. Läppärin kautta homma menisi turhan hankalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Monella nettiriippuvuudesta kärsivällä ei oikeasti ole nettiriippuvuus, vaan älypuhelinriippuvuus.
Ihmiset ovat koukussa siihen laitteeseen, siihen muotoon ja käytettävyyteen minkä se tarjoaa.
Hyvä huomio. Olen samaa mieltä. Ei koneella tule samallalailla vietettyä aikaa. AP
Rajaton netti , ei ongelmia. Pidän yhteyttä perheessen , sukuun , ystäviin. Ei ole mitään kätevämpää. Olen sen ajan kokenut kun kaukopuhelut tilattiin, ja sukjuhlien kuvat menvät laivalla USA:han.
Ei mitään.