Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maskia pitäisi käyttää "oikeaoppisesti"? Mikä on oikeasti todennäköisyys sille että maskin pinnalla on virusta?

Vierailija
31.10.2020 |

Itse käytän samaa maskia pari viikkoa, laittaen sitä välillä taskuun ja sitten taas päälle. Kuin ihmeen kaupalla olen yhä hengissä.

Mikä on oikeasti todennäköisyys sille että maskin ulkopinnalla on virusta, ja käyttämällä maskia väärin voi itse saada tartunnan? Maskin tarkoitushan on suojella muita sinun itsesi levittämältä virukselta, ei toisinpäin. Eli jos joku tartunnankantaja yskäisee, tulee virus maskistasi auttamatta läpi. Maskin ei edes väitetä suojaavan tartunnalta. Väittäisin siis että todennäköisyys sille että virusta on jäänyt maskin pintaan on olematon. Saat taatusti räplätä maskia edestakaisin keskimäärin miljoona kertaa ennen kuin saat sitä kautta tartunnan.

En löydä sitä ketjua enää, mutta muistan kuinka täällä pari viikkoa sitten joku kirjoitti että heidän nelihenkinen perheensä kokeili päivän ajan käyttää maskeja "oikeaoppisesti", eli vaihtamalla maski uuteen niin usein kuin suositellaan. Laskivat että näin toimiessaan heidän perheellään kuluisi 700 maskia kuukaudessa. Into oikeaoppiseen maskinkäyttöön katosi kuulemma hyvin nopeasti. Enkä yhtään ihmettele miksi.

Eiköhän todellinen syy maskin kertakäyttöisyydelle ole se että sanomalla sen olevan kertakäyttöinen, sitä valmistavat tahot tekevät paljon isomman tilin kuin tekisivät sanomalla että sitä voi käyttää yhä uudelleen ja uudelleen. Tällä on ikävä kyllä myös varjopuolensa:

https://www.is.fi/tiede/art-2000006706779.html

Koronapandemian huolestuttava lieveilmiö: meret ja rannat täyttyvät käytetyistä maskeista. Tiedelehti Environmental Science & Technology arvioi, että pandemian aikana maailmassa käytetään 129 miljardia kertakäyttömaskia ja 65 miljardia muovikäsinettä kuukausittain. Näistä tietysti osa päätyy luontoon ja vesistöihin, eivätkä maadu koskaan, vaan hajoavat mikromuoveiksi. Tämä ei sinänsä yllätä. Ihminen on valmis rahan takia mihin tahansa, luonnosta piittaamatta.

Käyttääkö joku siis ihan oikeasti noita maskeja oikeaoppisesti, niin että niitä kuluu valtava kasa päivässä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep

Vierailija
2/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyllä Helsingissä näkyy maassa kyllä ajoittain maskeja.

:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa. Et tarvitse maskia taudin takia joka on vaarattomampi kuin kausi-influenssa. 🐑🐑

Vierailija
4/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia käydessäni ruokakaupassa ja esim työpaikalla, missä on maskipakko.

Ei kulu rahaa juuri ollenkaan. Käytän laadukkaita kangasmaskeja, jotka pesen, ja kertakäyttöisiäkin voi pestä vaikka 10 kertaa, jos haluaa säästää.

Yhtä maskia voi helposti pitää muutaman tunnin virallisenkin ohjeistuksen mukaan.

Enemmän ihmetyttää ne maskivammaiset, joille maskin käyttö on yhä ylipääsemättömän vaikeaa.

Vierailija
5/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä virusta on maskin ulkopinta täynnä niin samalla laillahan sitä saa tartunnan sitten vaikka vaatteistaan tai ihostaan, kai se viruspilvi niihinkin tarttuu. Jos sitä virusta kerran niin mittavissa määrin ilmassa leijailee. Parasta siis, kun ei koske itseensä enää ollenkaan.

Vierailija
6/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartunnan saaminen oman maskin kautta on ihan samanlainen teoreettinen ääritapaus kuin se mitä pelättiin keväällä jolloin ei ollut oikea aika mennä mökille, eli pelko siitä että mökkiläiset romauttavat mökkimaakuntien terveydenhuollon viemällä kaikki tehohoitopaikat. Arviolta 40 000 mökkikarkuria ehti livistää Uudeltamaalta mökille ennen Uudenmaan sulkua. Tästä voisi laskea että jos näistä 1 % tarvitsee tehohoitoa, olisivat nämä vieneet 400 tehohoitopaikkaa. Nämä kuitenkin veivät tehohoitopaikkoja tasan nolla kappaletta. Miksi? Siksi koska näillä kaikilla ei ollut tartuntaa. Todellisuudessa tartunta oli näistä ehkä yhdellä tuhannesta. Yhden tehohoitopaikan viemiseen olisi varmasti tarvittu miljoona mökkikarkuria.

Vierailija
7/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin kampaajani kanssa. Hän sanoi, että hänellä menee 7-8 maskia työpäivän aikana. Vaihtaa niitä siis n. kerran tunnissa ja ottaa pois, jos on taukoa asiakkaista.

Yksityishenkilönä eli työajan ulkopuolella en suostuisi käyttämään maskia ns. oikeaoppisesti. Minulla on muutama kangasmaski, joita käytän, jos lähden vaikkapa kauppakeskukseen tai Prismaan. Kertismaskia käytän lähinnä, jos sellainen annetaan minulle (esim. teatterissa).

Hyvin tiheä vaihtaminen tuntuu jotenkin järjettömältä, jos et työn puolesta joudu sitä käyttämään, jolloin työnantaja tarjoaa maskit. En myöskään usko siihen, että omien käsien kautta maskia räpläämällä tai välillä omassa taskussa käyttämällä olisi missään määrin todennäköistä saada koronaa.

Vierailija
8/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe käyttää oikeaoppisesti, mutta toisaalta liikutaan niin vähä missään, ettei niitä juuri mene. Minä ja mies etätöissä. Ei tarvita maskeja. Toinen lapsi ala-asteella eikä käytä siellä. Toinen 2. asteella, mutta etäkoulussa ja muutenkin kotona viihtyvää sorttia. Kaupassa käynti kaksi kertaa viikossa (minä yksin). Ei mene paljoa maskeja.

Ainut mistä se korona meille voi tulla on lapsen koulusta tai minä tuon kaupasta.

Vierailija
9/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kaupassa ilman maskia. Kaupan ulkopuolella monet kaivoivat taskuistaan rypistyneet maskit naamalleen ja toiset olivat asetelleet ne valmiiksi leuan alle odottamaan nostoa naamalle. Yksi tiputti maskin vahingossa maahan mutta ei se mitään, nostetaan ylös ja ravistellaan hieman ennen naamalle laittoa. Hyi yök!

Minusta maskin käytön hyöty katoaa juuri tuolla toiminnalla ja on hyvin selvästi näkyvissä kuinka monet käyttävät marskia vain koska ei halua erottua joukosta.

Vierailija
10/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ja sama kertakäyttömaski ollut jo kohta 4 viiikkoa päälla. Pakko näön vuoksi jotain laittaa naaaelle kun niin vahva suositus ja katsotaan kieroon niitä jotka ei käytä.

Vierailija
11/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia tarkoiruksessa estää pisaratartunta. En panosta aerosolitartunnan ehkäisemiseen, koska se vaatisi maskin tiivistä pitämistä, mikä vaikeuttaa hengitystä.

Vierailija
12/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, niitä samoja takinkauluksiani tässä hinkkaan päivästä toiseen ulkoillessa muutenkin. En pese takkia joka ulkoilun jälkeen. On siis korkeakauluksinen.

Päiväkotiin viedessä olen joskus käyttänyt sam aa maskia useamman kerran, kun se on päällä vajaa minuutin kerrallaan. Säilyy rattaiden taskussa. Muuten vaihdan kyllä oikeaoppisesti.

Vierailija
13/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän maskia oikeaoppisesti siksi, että en tahdo vetää henkeen oman hengitysilmani kostuttamia pöpöjä, joita desinfioimattomassa maskissa alkaa kasvaa. Eksponentiaalisesti.

En piittaa vähääkään koronasta, vaan niistä kaikista muista bakteereista, homeista ja sienistä joita tuollaisissa oloissa muhii.

Olen huomannut että kangasmaski alkaa haista puolessa tunnissa: silloin se on kostunut ja siinä on alkanut tapahtua kaikenlaista kiinnostavaa kasvua. Kertakäyttönen (joita kyllä pesen) kestää hieman pidempään.

Kyse ei siis ole siitä että siinä maskissasi olisi koronaa, vaan siitä että siinä on väistämättä kaikenlaisia muita pöpöjä (koska niitä on joka paikassa, ihollasi, nenässäsi, vaatteissasi, ilmassa) jotka alkavat kankaan kostuessa ja lämmetessä lisääntyä. Eikä niitä ole hyvä vetää henkeen.

Kaikki varmaan tietää, että kun desinfioi jonkin pinnan, se on 20 minuutin päästä taas täynnä mikrobeja. Tämän takia nykyään edes sairaaloissa ei desinfioida pintoja esim. potilashuoneissa (ellei ole joku epidemia): pyyhitään vain nihkeällä, koska kuivalla pinnalla useimmat pöpöt ovat kuivettuneina ja lepotilassa, mutta kosteus saa ne heräämään ja lisääntymään.

Maskin kostuminen on siis se ongelma, ja ympäristössä aina olevat pöpöt. Ei korona. Tässä kohtaa viestintä on kyllä mennyt päin peetä ja pahasti, kun ihmiset eivät ole sitä ymmärtäneet.

Vierailija
14/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tunnustaa että saman reissun ajan pidä samaa onoff. Kaupoissa joo ja ulkona en. Taskuun välillä. Näön vuoksi enemmän kuin turvallisuuden

Vierailija
15/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kertakäyttöiset voi pestä 10 kertaa Tutki vrt

Vierailija
16/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän maskia oikeaoppisesti siksi, että en tahdo vetää henkeen oman hengitysilmani kostuttamia pöpöjä, joita desinfioimattomassa maskissa alkaa kasvaa. Eksponentiaalisesti.

En piittaa vähääkään koronasta, vaan niistä kaikista muista bakteereista, homeista ja sienistä joita tuollaisissa oloissa muhii.

Olen huomannut että kangasmaski alkaa haista puolessa tunnissa: silloin se on kostunut ja siinä on alkanut tapahtua kaikenlaista kiinnostavaa kasvua. Kertakäyttönen (joita kyllä pesen) kestää hieman pidempään.

Kyse ei siis ole siitä että siinä maskissasi olisi koronaa, vaan siitä että siinä on väistämättä kaikenlaisia muita pöpöjä (koska niitä on joka paikassa, ihollasi, nenässäsi, vaatteissasi, ilmassa) jotka alkavat kankaan kostuessa ja lämmetessä lisääntyä. Eikä niitä ole hyvä vetää henkeen.

Kaikki varmaan tietää, että kun desinfioi jonkin pinnan, se on 20 minuutin päästä taas täynnä mikrobeja. Tämän takia nykyään edes sairaaloissa ei desinfioida pintoja esim. potilashuoneissa (ellei ole joku epidemia): pyyhitään vain nihkeällä, koska kuivalla pinnalla useimmat pöpöt ovat kuivettuneina ja lepotilassa, mutta kosteus saa ne heräämään ja lisääntymään.

Maskin kostuminen on siis se ongelma, ja ympäristössä aina olevat pöpöt. Ei korona. Tässä kohtaa viestintä on kyllä mennyt päin peetä ja pahasti, kun ihmiset eivät ole sitä ymmärtäneet.

Yritän vielä tiivistää tuon vuodatukseni:

Kostean rätin läpi hengittäminen pitkiä aikoja ei ole terveellistä, koska mikrobit lisääntyy lämpimässä ja kosteassa erittäin tehokkaasti ja pestykin maski on aivan varmasti täynnä niitä, koska koko maailma on. Vaihtamisella vähennetään maskin käytön terveysriskejä, ei koronariskiä niinkään.

Mutta jos maski on aina naamalla vain hetken ja pääsee joka käytön välillä kunnolla kuivumaan, ei ole niin suurta merkitystä vaikkei sitä joka kerta pesisikään.

Vierailija
17/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se on noin vaikeaa, niin mitäpä, jos vain lopettaisit käyttämästä maskia? Silloin ei tarvitse päätään vaivata sillä, että tuleekohan maskia käytettyä oikein vain ei.

Minun ilmainen neuvoni maskistressaajille on, että aina voi lopettaa maskinkäytön, niin silloin siitä ei tarvitse stressatakaan.

Vierailija
18/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdan kyllä joka kerta uuden kun käyn kaupassa (käyn muutaman kerran viikossa), mutta ajattelin pestä nuo maskit sitten, vaikka ovatkin kertakäyttöisiä, ilmeisesti pesu on ok. Kai periaatteessa riittäisi sekin, että antaisi muutaman päivän olla sivussa ja käyttäisi uudelleen? (kun eihän koronavirus edes elä kuivilla pinnoilla, ymmärtääkseni?).

Vierailija
19/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän käyttämiäni maskeja eteisessä ilmavasti ja annan niiden kuivua useita päiviä, mielellään viikon, ja käytän sitten uudestaan. Kyse on ffp2 maskeista, joten niitä voisi yhtä mittaa käyttää kauemmin kuin puoli tuntia. Suhtaudun käytössä olleeseen maskiin varovaisesti ja pesen kädet, jos olen käsitellyt sitä. Käytetyn maskin sujautan muovipussiin, mutta muutaman kerran jos olen käyttänyt kirurgista suusuojaa vain minuutin kerrallaan, olen laittanut sen sellaisenaan taskuun.

Kyllähän niissä voi olla koronavirusta ja huonolla onnella saisi tartunnan, jos sitä tarttuisi maskista käsiin tai kasvoihin. Mutta asunkin yhdellä Suomen pahimmista epidemia-alueista ja kuljen julkisilla, joten tilastojen perusteella joka viikko tulee vastaan ainakin yksi koronapositiivinen.

Vierailija
20/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyllä Helsingissä näkyy maassa kyllä ajoittain maskeja.

:(

En asu Helsingissä, mutta itse olen kyllä toimittanut maskit maasta lojumasta roskiin. Olen ottanut lähistöltä jonkun kepin ja sillä kantanut sen pudonneen maskin lähimpään roska-laatikkoon. Asun tosin aika syrjässä, joten ei ole vielä tarvinnut kuin muutama maski siivota luonnosta pois.

On kyllä käsittämätöntä, että miksi pitää ihmisten aina roskata? Nämäkin maskit on bussien käyttäjiltä ja niillä bussipysäkeillä ihan on on roskikset mihin sen maskin voisi laittaa, jos vaan millään viitsisi. Ilmeisesti on helpompi kiukutella ja nakata maski maahan muiden siivottavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme