70/80-luvun lapset ja vitamiinit
Millaisia muistoja teillä 1970 ja -80 luvuilla lapsuutenne viettäneillä on, onko silloin lapsille annettu vitamiineja, esim D-vitamiinia?
Kommentit (50)
Kyllä, suositus oli D-vitamiini pikkulapsille. Muistan, kuinka siskolle annettiin D-vitamiinia 80-luvulla. Jotkut juotti lapsilleen kalanmaksaöljyä.
Vasta myöhemmin D-vitamiinisuositus laajeni kaikkiin alle 15-vuotiaisiin.
Mitä ne sellaiset pienet punaiset läpikuultavat pallot mahtoi olla 70-luvulla? Painettiin läpi levystä.
Minä en muista saaneeni. Ehkä olen saanut niin pienenä etten muista.
Sanasolia äiti antoi joka päivä lusikallisen. Se oli hyvän makuistakin. Se oli monivitamiinipullo. 1980-luvun alussa.
Muutaman kerran vuodessa piti ottaa lusikallinen kalanmaksaöljyä. Se maku ei unohdu ikinä. 80-luvulla yksi kaverini kertoi, että kalanmaksaöljyä saa kapseleina eikä ne maistu millekään. En uskonut ennen kuin kokeilin.
Juu, Vitolia saatiin D-vitamiinivarastojen täydentämiseen.
Jossain vaiheessa d-vitamiinia syötettiin lapsille maitosuklaan joukossa, ainakin 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa d-vitamiinia syötettiin lapsille maitosuklaan joukossa, ainakin 50-luvulla.
Korjaan, VALKOsuklaan joukossa
Olen 80-luvun lopulla syntynyt. Sanasolia joskus annettiin. Kärsin mm.anemiasta koska olin niin huono syömään.
Vierailija kirjoitti:
Muistan syöneeni tuollaista suklaata, olen 1956 syntynyt. Maistui todella hyvälle!
Oon vm -71. Silloin mantra oli C- ja A-vitamiini. Niitä syötettiin tablettinakin, kunnes sitten selvisi, että c-vitamiinia ei voi tankata varastoon ja A-vitamiini aiheuttaa sokeutta... että ihan vähän tuota D-vitamiinimaniaa karsastan itse, meillä se hankitaan muuten kuin pullosta.
Vitolia saatiin, tippouna ja helminä.
Olen 70-luvulla syntynyt ja en saanut MITÄÄN vitamiineja koskaan, en todellakaan d-vitamiinia. Musta tuli lyhyt 160cm ja sitten 6v nuorempi siskoni syntyi kasarilla ja SAI vitamiineja, kasvoi liki 180cm mittaan.
En väitä etteikö sattuma voisi tätä aiheuttaa mutta varmaan oli osaa ja arpaa siinä etten saanut ikinä d-vitamiinia.
Jotain kivoja keltaisia Helmi-vitamiinipalleroita muistan syöneeni 70-luvulla, d-vitamiinia varmaan. Ne poksahti kivasti purressa.
Sana-solin muistan myös ja sitä saivat omatkin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt ja en saanut MITÄÄN vitamiineja koskaan, en todellakaan d-vitamiinia. Musta tuli lyhyt 160cm ja sitten 6v nuorempi siskoni syntyi kasarilla ja SAI vitamiineja, kasvoi liki 180cm mittaan.
En väitä etteikö sattuma voisi tätä aiheuttaa mutta varmaan oli osaa ja arpaa siinä etten saanut ikinä d-vitamiinia.
Lisään äskeiseen sen että varmaan tuo on sinällään ollut jo 70-luvulla tiedossa että vitamiineja olisi hyvä antaa, mutta vanhemmat oli laiskoja ja välinpitämättömiä eikä antaneet. Ekan hammasharjan sain koulussa. Arvaa onko hampaatkin paskana. Oli oikeasti kurjaa syntyä huonoon kotiin jossa lasta laiminlyötiin, mua ei yleensä viety lääkäriinkään koskaan mistään ja korvat sai puhjeta itsekseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Jotain kivoja keltaisia Helmi-vitamiinipalleroita muistan syöneeni 70-luvulla, d-vitamiinia varmaan. Ne poksahti kivasti purressa.
Sana-solin muistan myös ja sitä saivat omatkin lapset.
Joo ne helmet olivat siis Vitol-helmiä, löytyy kuvakin netistä.
Vitolis-tippoja kielelle ja kalanmaksaöljyä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väitä etteikö sattuma voisi tätä aiheuttaa mutta varmaan oli osaa ja arpaa siinä etten saanut ikinä d-vitamiinia.Lisään äskeiseen sen että varmaan tuo on sinällään ollut jo 70-luvulla tiedossa että vitamiineja olisi hyvä antaa, mutta vanhemmat oli laiskoja ja välinpitämättömiä eikä antaneet. Ekan hammasharjan sain koulussa. Arvaa onko hampaatkin paskana. Oli oikeasti kurjaa syntyä huonoon kotiin jossa lasta laiminlyötiin, mua ei yleensä viety lääkäriinkään koskaan mistään ja korvat sai puhjeta itsekseen jne.
Kyllä d-vitamiinin merkitys riisitaudin ehkäisyssä tiedettiin jo paljon ennen sitäkin.
Kaffepulla kirjoitti:
Vitolis-tippoja kielelle ja kalanmaksaöljyä.
Vitol.
Vitalis oli pakkasvoide.
Annettiin joo ja rautaa myös mutta lähinnä vain alle kouluikäisille.