Vesa Keskisen kyläkaupan YT:t kertovat Suomesta kaiken oleellisen: laiva uppoaa
Ei nykyinen palkkataso ja lyhyet työajat ole kestävä yhtälö. Olen Ruotsissa töissä ja työaika on joka päivä 45 min pidempi kuin olisi Suomessa vastaavassa töissä. Palkka ei kuitenkaan ole parempi kuin olisi Suomessa. Eli Ruotsi saa vuositasolla suuren kilpailuedun työn tuottavuudessa. Ei tätä Suomessa myönnetä. Ei myönnetä ennen kuin on pakko. Laiva on jo uppoamassa.
Kommentit (9)
Ei se työpäivän pituus kovin merkitsevä ole, vaan se, mitä työntekijä saa päivässä aikaan. Minä teen saman työn 70 % samasta ajasta kuin mitä minua ennen ollut tyyppi oli tehnyt. Ei hän laiska ollut, ei missään tapauksessa, mutta olen vain tehostanut paljon pieniä asioita ja saan ne tehtyä siksi nopeammin, lisäksi minulla on perusohjelmien hallinta parempi. Osaan esim. pistää koneen tekemään toista asiaa samalla kun teen itse toista, ja välillä tarkistan miten se toinen sujuu, eikä niin, että teen vain yhden asian kerrallaan.
Se, että sinun kokemuksesi ylläoleva, ei tarkoita että kaikilla olisi niin. Terveisin työaika oli täsmälleen sama kuin niin Ruotsissa kuin Suomessa.
Ainoa eroavaisuus se, että ensimmäinen sairauspoissaolo olisi aina mennyt omaan piikkiin. Muuten edut kyllä paremmat, koska työantaja maksoi vähintään 3kk:n välein lennot Helsinkiin ja takaisin ihan siis yksityisasioissa, työmatkat vielä erikseen. Hki-Hki väliä vain enää kulkiessani tämä etu harmillisesti loppui? :D
Menään syvälle asian ytimeen, kun uskalletaan alkaa pohtia niin pitkälle, että mikä työ on ylipäätään enää arvokasta ja välttämätöntä? Jokainen tietysti pitää tärkeänä työtään, josta saa palkkaa mutta automaationhan piti luoda yhteiskunta, jossa työntekijöille jää aikaa muuhun. Mihin muuhun? Jos kadonneiden työpaikkojen tilalle ei synny uusia työpaikkoja, työnsä menettäneillä on edessä työttömyys ja runsaasti aikaa mutta ei rahaa. Toisaalta osalla työtä niin paljon, että ovat burn outin partaalla. Ongelma on se, ettei kadonneiden töiden työntekijöiden osaamista voi siirtää sellaisenaan uusiin töihin. Kuka uudelleenkouluttaa ja maksaa koulutuksen ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Ei se työpäivän pituus kovin merkitsevä ole, vaan se, mitä työntekijä saa päivässä aikaan. Minä teen saman työn 70 % samasta ajasta kuin mitä minua ennen ollut tyyppi oli tehnyt. Ei hän laiska ollut, ei missään tapauksessa, mutta olen vain tehostanut paljon pieniä asioita ja saan ne tehtyä siksi nopeammin, lisäksi minulla on perusohjelmien hallinta parempi. Osaan esim. pistää koneen tekemään toista asiaa samalla kun teen itse toista, ja välillä tarkistan miten se toinen sujuu, eikä niin, että teen vain yhden asian kerrallaan.
Enpä usko, että Ruotsissa oltaisiin tehottomampia kuin Suomessa. Ei tätä työpäivän lyhyyttä Suomessa pysty poisselittämään millään. Samoin kilometrikorvaukset aivan järjettömän suuret Suomessa, luokkaa 50 c/km, kun Ruotsissa alta 20 c/km. Kaikenlaista ylihinnoittelua Suomessa on riittämiin. Siksi yytee-ovet kolkuttavat siellä tiheään jatkossakin.
AP
Pääasia että Keskinen sai miljoona-autonsa. Muusta viis.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että Keskinen sai miljoona-autonsa. Muusta viis.
Miten se auto liittyy siihen, että työt ovat nyt vähentyneet? Mehän elämme hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa valtio huolehtii työttömistä. Ei Vesalla ole sen suurempaa vastuuta heistä kuin sinullakaan. Paitsi että Vesa maksaa veroja enemmän kuin moni muu. Oletko jo myynyt omaa omaisuuttasi ja työllistänyt sillä rahalla ihmisiä tekemään työtä, jota ei ole?
Totta.