Kuinka monella autovelkaa? Paljon ja monta vuotta?
Oletteko ostaneet autonne täysin autoliikkeen lainarahoituksella? 6kk sitten olimme pakkoraossa ja jo maksettu automme oli pakko vaihtaa. Vaihdoimme sitten hieman tuoreempaa ja paljon enemmän vöhemmän ajettuun autoon. Rahatilanne oli ja on hieman huono, joten oli pakko ostaa auto autoliikkeen rahoituksella ja meille sopiva kk maksu oli se, että laina-aika venyi sen vuoksi 5v. Nyt harmittaa ja olenkin miettinyt, voiko auton vaihtaa pois ilman, että jäisi kamalaa velkaa vielä ja hankkisi jonkun muutaman satasen maksavan pelin. Tosin häviäisimme siinä rutkasti
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:40"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:36"]
86 000 euron laina. Maksuaika 5 vuotta.
Otan aina auton rahoituksella koska silloin saa halvemman vakutuuksen kuin muuten. Vakuutuksen edullisuus kattaa korot ja jää vähän voittoakin.
Eikä tarvitse sitoa omaa rahaa autoon.
[/quote]
Mitä sä sekoilet, veikkaan et liikennevakuutuksesta ei saa mitään alennuksia. Kasko saati täskasko tarkottaa sitä ettei teillä ole varaa ko autoon. thats all folks
[/quote]
Täh? Nyt mammalla menee logiikka johonkin ihan omiin avaruuksiin.
Kuka enää nykyään ottaa muuta kuin täyskaskon?
Ai niin unohdin, köyhät ottaa pelkän liikennevakuutuksen. Niiden autot on niin halpoja ettei niihin kannata ottaa muuta.
Ai niin, se piti sanoa että rahoituksessa ei pidä jättää jäännösvelkaa. Se on ikävä juttu kun maksuohjelman lopussa onkin vielä iso köntti maksatta ja kun auto pitää vaihtaa uuteen, niin siitä ei jää mitään seuraavan vaihtohyvityksessä.
-22-
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:50"]
Jos en voi ostaa autoa käteisellä, katson, ettei minulla ole varaa autoon.
[/quote]Varattomat ja luottotiedottomat joutuu pelaamaan käteisellä....
Jos on rittävän vanha niin voi maksaa käteisellä. Toinen juttu on että meidän perheemme on aina pärjännyt yhdellä autolla ja sillä ajetaan aika vähän koska töihin menee isäntä julkisilla ja emäntä ei mene töihin ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 21:25"]
Juuri olen maksanut loppuun. Edullista pankkilainaa, kiinteistö panttina.
Auto 20t€, lainaa 16t€, alunperin 5v maksuaika ja maksoin pois 3 vuodessa.
Jos mitään mahdollisuuksia pankkilainaan, niin se yleensä on halvempaa kuin rahoitus. Varsinkin kun rahoituksissa usein on se "suurempi viimeinen erä" eli laina-aika käytetty ja velkaa vielä jäljellä.
[/quote]Kyllä autoliikkeistä saa halvemmalla rahoituksen kuin pankista. Mutta viimeistä isompaa erää ei mielestäni kannata ottaa, ellei ole pakko, se on ikävä seuraavassa vaihdossa.
Työkaverit ihmettelivät, kuinka minulla on varaa matkustella ja laittaa kuukaudessa useita tonneja haisemaan.
"Katsokaas, kun mun 10 vuotiaan auton kulut on veroineen sekä vakuutuksineen 500€ / vuosi + bensat, teillä on 5 vuotiaat velaksi ostetut saksalaiset premiun kaarat joiden kulut on 500 + bensat kuukaudessa!"
Ostin muuten autoni käteisellä, kaskoa en tarvitse, onhan mulla varaa ostaa uusi tai korjauttaa jos tuolle jotain sattuu, ylimääräiset varat menee pääoman hankintaan, koska sen arvo kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 23:50"]
Täh? Nyt mammalla menee logiikka johonkin ihan omiin avaruuksiin.
Kuka enää nykyään ottaa muuta kuin täyskaskon?
Ai niin unohdin, köyhät ottaa pelkän liikennevakuutuksen. Niiden autot on niin halpoja ettei niihin kannata ottaa muuta.
[/quote]
Auton arvo tai se miten se on rahoitettu ei kai kerro mitään yksiselitteistä totuutta siitä, onko sen omistaja köyhä vai rikas? Jätetään nyt yli suomalaisen vuotuisen keskipalkan maksavat ajoneuvot keskustelun ulkopuolelle.
Sen sijaan rikkaalla on varaa ajaa pelkällä liikennevakuutuksella, koska on pitkässä juoksussa halvempaa maksaa mahdolliset vahingot omilla taskurahoilla sikäli kun niitä sattuu. Kaskosta säästyneillä rahoilla voi ostaa vaikka Sampoa niin hyötyy samalla hiukan niistä köyhistä tai sitten laskutaidottomista rikkaista.
Ai niin ja taitaa olla joku kasko aika usein lainaehdoissa, jos siis haluaa tai tarvitsee velkaisen auton?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 17:15"]
Ai niin ja taitaa olla joku kasko aika usein lainaehdoissa, jos siis haluaa tai tarvitsee velkaisen auton?
[/quote]
Paitsi jos se on pankkilaina, silloin auton voi jättää ilman kaskoa jos haluaa. Auto kun ei kelpaa pankkilainan vakuudeksi.
Mun mielestä mulla oli ihan hyvä diili: 2%+euribor laina ja nyt mulla on velaton 3-vuotias auto jota ajattelin pitää seuraavat 5-8vuotta pelkällä ylläpitokuluilla. Lainasta tuli kaikkineen 900€ ylimäärästä maksettavaa.
Asuntokauppa voitoilla saatiin maksettua 25 000e autolaina pois.
Autolainaanhan pitää asennoitua niin että se on ikuista. Kun auto on maksettu, se täytyy vaihtaa ja ottaa uusi laina. Autohan on kulutustavara.
Viimeiset viisi autoa ovat olleet uusia ja on otettu niihin 3-5 vuoden rahoitus. Autolainahan on halpaa, tai siis ei kannata vaihtaa, jos ei saa halpaa rahoitusta.
Vain yksi auto on ostettu pankkilainalla, muut autoliikkeen rahoituksella.