Olen 16 ja raskaana auttakaa!
Nyt siis kävi näin että harrastin seksiä ystäväni exän kanssa. Se oli yhden illan juttu, mutta nyt olen raskaana. En ole uskaltanut kertoa kenellekkään varsinkaan tuolle ystävälleni. Tavallisesti en ikinä koskisi ystävieni exiin mutta illan aikana tuli juotua vähän liikaa. Vanhemmilleni en uskalla kertoa sillä äitini on sanonut pakottavansa minut aborttiin jos tulen teininä raskaaksi. Aina ennen juhliin tai kavereille lähtöä äitini aina muistuttaa ettei tule elättämään mitään huoraa. Mitä siis voin tehdä? Olen ihan yksin asian kanssa ja minua ahdistaa.
Kommentit (24)
ekana varmaan pitää päättää pidätkö lapsen vai et, josset pidä niin soita neuvolana ja kerro, jos pidät niin soita neuvolaan ja kerro.
se täti osaa kyllä auttaa, teit sitten kumman päätöksen vain!
Ei raskaus mutta tuo alku ja lapsen isä. Miettisin vakavasti aborttia, varsinkin jos on joku vko 6 tai alle menossa.
Sinä siis petit sekä ystäväsi että elättäjäsi ja lisäksi olit alaikäisenä alkoholin vaikutuksen alaisena omasta tahdostasi.
Sitä niittää, mitä kylvää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 18:17"]
Sinä siis petit sekä ystäväsi että elättäjäsi ja lisäksi olit alaikäisenä alkoholin vaikutuksen alaisena omasta tahdostasi.
[/quote]
Olet toki oikeassa, mutta moralisointi ei tässä tilanteessa nyt auta aloittajaa millään tavalla. Eiköhän oppi mennyt jo perille.
Ap:lle. Ota yhteyttä kouluterveydenhoitajaan tai soita alueesi terveyskeskukseen (perheneuvola esimerkiksi). Sieltä järjestävät sinulle ajan ja voit terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa miettiä tilannettasi. Koita nyt vain rauhoittua, paniikissa tulee helposti tehtyä tyhmiä ratkaisuja. Kaikki järjestyy kyllä, tsemppiä!
Käytettiin kyllä ehkäisyä mutta se siinä tohinassa hajosi. Voinko hankkia abortin vanhempieni tietämättä vaikka olen ala ikäinen? Olen oikeasti vastuuntuntoinen nuori mutta tuona iltana lähti vähän käsistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 18:22"]
[/quote]
Olet toki oikeassa, mutta moralisointi ei tässä tilanteessa nyt auta aloittajaa millään tavalla. Eiköhän oppi mennyt jo perille.
Ap:lle. Ota yhteyttä kouluterveydenhoitajaan tai soita alueesi terveyskeskukseen (perheneuvola esimerkiksi). Sieltä järjestävät sinulle ajan ja voit terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa miettiä tilannettasi. Koita nyt vain rauhoittua, paniikissa tulee helposti tehtyä tyhmiä ratkaisuja. Kaikki järjestyy kyllä, tsemppiä!
[/quote]
Kiitos!
Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, pitäisi myös olla tarpeeksi aikuinen ja käyttää ehkäisyä!!!
Tiedän, ei auta enää tässä tilanteessa, mut en voi käsittää mikä siinä on niin pirun vaikeaa???
Soitat kouluterkalle, neuvolaan tai terveyskeskukseen ja pyydät keskusteluapua.
Soitat kouluterkalle, neuvolaan tai terveyskeskukseen ja pyydät keskusteluapua.
kaikki tulee olemaan hyvin, raskaus on osa elämää ja täysin luonnollinen asia, Suomessa saat hyvin tukea ja ihan varmasti pärjäät, ja äitisikin sydän sulaa kun näkee lapsenlapsensa, jotkut synnyttävät ja antavat lapsensa adoptioon, se on myös vaihtoehto, itse en edes harkitsisi aborttia, sillä useat meistä olemme yllätysraskauksia, kuka meistä haluaisi että olisimme joutuneet abortoitaviksi, elämä on, se on ihanaa ja voit tehdä kaiken oikein, voit jatkaa opintoja ja saavuttaa paljon, lapsi ei ole este millekkään ainakin Suomessa, voit tehdä oikeita valintoja, kaikki riippuu sinusta mitä teet elämässäsi, lapsi ei vaikuta siihen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 18:24"]
Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, pitäisi myös olla tarpeeksi aikuinen ja käyttää ehkäisyä!!!
Tiedän, ei auta enää tässä tilanteessa, mut en voi käsittää mikä siinä on niin pirun vaikeaa???
[/quote]
Etkö osaa lukea vai mikä siinä on niin pirun vaikeaa!! Aloittajahan sanoi että käytti ehkäisiyä! En ymmärrä näitä turhia moralisointi kommentteja.
[/quote]
Lisään vielä että jälkiehkäisy on käytettävissä jos kondomi pettää.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 18:26"]
[/quote]
Etkö osaa lukea vai mikä siinä on niin pirun vaikeaa!! Aloittajahan sanoi että käytti ehkäisiyä! En ymmärrä näitä turhia moralisointi kommentteja.
[/quote]
Joskus se on minunkin moralisoitava. Vai onko se vain tiettyjen yksinoikeus täällä. Yleensä olen aina se ymmärtäjä ja auttaja, mut jos mulla palaa harvoin pinna, niin miksi se ei saisi palaa? Kyllä jokaisen joka seksiä harrastaa, pitää tietää jälkiehkäisystä myös ja hakea sitä jos kondomi menee rikki. Ei se vaan voi olla niin vaikeaa.
Ja joo, ihan turhaa kun vahinko jo tapahtunut, mutta sanon silti. Eikö seksielämä kannata aloittaa vasta kun on valmis siihen, että siitä voi olla seurauksena lapsi jos kaikesta ehkäisystä huolimatta vahinko käy?
Abortti ei ole ehkäisy. Minun mielipiteeni ja siihen mulla on oikeus sanoitte muut mitä tahansa.
Jos päätät pitää lapsen, äitisi toden näköisesti heittää sinut kakaroinesi pihalle ja joudut etsimään työn, asunnon ja aloittamaan tämän ELÄMÄN aika aikaisin...
Mutta jos teet abortin, äitisikin olisi tyytyväinen (vaikka asiahan ei varsinaisesti hänelle kuulu...) ja sulla olis koti, opiskelu, nuoruus... Sä ehdit vielä ihan oikeesti! <3
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 18:22"]
[/quote]
[/quote]
Tuolla järjen määrällä en usko, että oppi meni perille. Tulee vielä monen monta kiveä ap:n polulle tässä elämässä.
Abortti, kun kerta tilanne on tuo. Et tule katumaan. T. 16-vuotias abortin tehnyt jonka elämänlaatu parani raskauden loputtua
Olet vastuuntuntoinen? Nyt en ymmärrä.
Minä ollessani 15v osasin hakea jälkiehkäisyn kun kondomi hajosi..
Ehkä se abortti olisi hyvä ratkaisu, ja tajuat sen itsekin, jos olet vastuuntuntoinen.
Voisitko puhua jollekkin muulle luotettavalle aikuiselle esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle?