Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmillekin joskus aikaa

Vihastunut
31.10.2020 |

Mietin tässä omaa tilannetta. Vanhempieni luokse ei yksikään lapsenlapsi omani lisäksi ehdi jutustelemaan tai auttamaan, vaikka olen suoraan asiasta sisarruksilleni valittanut. Lähinnä koemme arvostelua, että olemme jotenkin läheisempiä isovanhemmille, kun heidän kanssa aikaa vietämme.

Näillä teineillä on aina jotain ihmeellistä kiirettä. Kännykkää ja somemaailmaa ehtii kyllä seurata. Ei ole harrastuksia tai muutakaan, mutta aina vaan kiirettä pukkaa, kun pitäisi siirtää huomio isovanhempiin edes hetkeksi.

Sitten kateellisena kiukutellaan, kun lahjarahakuoria jaetaan. Ne kyllä kelpaavat.

Suren todella asiaa, sillä tämä unohtaminen koskettaa varmasti tosi monia vanhuksia. Meilläkin olivat aktiivisia lastenlapsien elämässä aina kun nämä olivat pieniä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
2/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko lainkaan mikä on teinien tilanne nyt?

Hirveät paineet koulussa, korona tuhoaa sosiaalisen elämän ja kaikki on sekaisin.

Minunkin ysiluokkalaisella on tänään eka vapaa lauantai koko syksynä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveät paineet koulussa, korona tuhoaa sosiaalisen elämän ja kaikki on sekaisin.

Mitä teinisi on tehnyt kaikki muut lauantait? Lukenut kokeisiin?

Vierailija
4/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutöitä.

Jopa syyslomaa seuraavaksi viikoksi oli tällätty heti yksi iso koe ja iso kirjoitustehtävä.

Ja koska lukioiden keskiarvorajat ovat mitä ovat, on pakko ponnistella.

Vierailija
5/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutöitä.

Jopa syyslomaa seuraavaksi viikoksi oli tällätty heti yksi iso koe ja iso kirjoitustehtävä.

Ja koska lukioiden keskiarvorajat ovat mitä ovat, on pakko ponnistella.

Okei, sitten ymmärrän. Tsemppiä nuorelle!

Vierailija
6/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset. Ei sisarrukset. 

Teinit ei piittaa vanhoista, ne kyselee aina vaan ne samat kysymykset ja tarjoaa pullaa ja kahvia.

Vierailija
7/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpöhöpö... Teinit on nykyään patalaiskoja. Kuskataan sinne tänne. Ei jakseta edes liikkua. On vempaimia sun muuta. Milloinkaan ei ole varmaan näin helppoa elämä ollut. Eikä kukaan lue koneisiin 24/7. Opeta teinille ajankäytön organisointia että ehtii.

Vierailija
8/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö... Teinit on nykyään patalaiskoja. Kuskataan sinne tänne. Ei jakseta edes liikkua. On vempaimia sun muuta. Milloinkaan ei ole varmaan näin helppoa elämä ollut. Eikä kukaan lue koneisiin 24/7. Opeta teinille ajankäytön organisointia että ehtii.

Mihin koneisiin?

Minun toinen teinini on koulussa kello 8.30-15.45. Sitten päälle on tunti koulumatkaa suuntaansa, iltapäivällä ruuhkassa vielä enemmän. Eli on kiinni kouulssa kirjaimellisesti kello 7.30 - 17.00.

Sen jälkeen syö, lepää hetken, tekee läksyt. Kello on siinä vaiheessa noin kahdeksan.

Viikonloppuisin on aina esseitä tai kokeiden lukuja. 

Ja kai sen levätäkin pitää joskus. Vai?

Abini luki koko kesänkin.

Vierailija
9/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei AP itse ole passaamassa niitä vanhempiaan?  Turha syyllistää teinejä.

Vierailija
10/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmoittaa kyllä vanhempiaan auttavan ja auttaa tämä lapsenikin.

Jännää huomata, että tämä aihe näyttää tosiaan moneen kolahtavan ja kovaa. Huono omatunto ehkä monella alapeukuttajalla?

Vierailija
11/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihastunut kirjoitti:

Ap ilmoittaa kyllä vanhempiaan auttavan ja auttaa tämä lapsenikin.

Jännää huomata, että tämä aihe näyttää tosiaan moneen kolahtavan ja kovaa. Huono omatunto ehkä monella alapeukuttajalla?

Sun omahyväisyytesi ja tyhmyytesi tässä kolahtaa.

Vierailija
12/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäisiä nämä isovanhemmat on? Mikseivät he osta apua?

Vierailija
13/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet rasittava moraalipoliisi. Ei valittamalla ja syyllistämällä saa mitään hyvää aikaiseski. Ärsytät vaan ihmisiä. 

Vierailija
14/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoilla vanhemmilla laiskoja lapsia...

Vierailija
15/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui mainita, että oma lapseni on kyllä myös lukiolainen ja harrastaa myös tämän lisäksi pari krt viikossa.

Ei tässä ollut tarkoitus itseäni ylentää vaan herättää keskustelua. Se ei nähtävästi aukea, ja tosiaan huomaa aiheen olevan räjähdysherkkä kommenteista päätellen.

Vierailija
16/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihastunut kirjoitti:

Unohtui mainita, että oma lapseni on kyllä myös lukiolainen ja harrastaa myös tämän lisäksi pari krt viikossa.

Ei tässä ollut tarkoitus itseäni ylentää vaan herättää keskustelua. Se ei nähtävästi aukea, ja tosiaan huomaa aiheen olevan räjähdysherkkä kommenteista päätellen.

Vau. Superhypertyttärellä on vielä Kaikkein Ylivertaisin Teinikin. Vau. Kumarramme.

Toivottavasti et kasvata ko lasta samanlaiseksi marttyyriksi ja kynnysmatoksi.

Vierailija
17/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan ne isovanhemmatkin pitää yhteyttä lapsenlapsiinsa. Ja mitäpä kemialle voi, jos eivät vaan viihdy yhdessä.

Itse olin lapsena läheinen äidinäitini kanssa, mutta teini-ikään tullessa tajusin, että se olin aina minä, joka kävi mummon luona kylässä, mummo ei koskaan soittanut, tullut käymään tms vaikka samassa kunnassa asuttiin. Muihin (aikuisiin) sukulaisiin ja ystäviinsä oli kyllä kykeneväinen pitämään yhteyttä, joten en ymmärrä, miksi se olisi lapsenlapsien homma pitää yksin yhteyttä? Nyt aikuisena olen todennut, että mieheni puolella on sama meininki, isovanhemmat eivät tee elettäkään kyselläkseen kuulumisia, mutta odottelevat hiljaa, tulisko ne lapsenlapset joskus kylään. Jos ihmissuhde on yksipuolista, ei se ole kovin hedelmällistä.

Vierailija
18/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsilla on oikeus elää nuoruuttaan. Se on vain kerran. Isovanhemmat voi ostaa apua kotiin, jos eivät enää pärjää. Ja ylipäätään valittava ja itsesäälissä tai itsekehussa (ap!) rypevä ihminen tuppaa jäämään yksinäiseksi.

Vierailija
19/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. En ole valittava ja kyllä ihan sosiaalinen ihminen olen. Lähinnä tässä halusin herättää keskustelua meidän ihmisten moraalisesta vastuusta läheisiämme kohtaan.

Se, että oma lapseni viettää isovanhemmillakin aikaansa, ei ole pois muilta. Mutta halusin miettiä, miksi mukavia isovamhempia ei voisi joskus auttaa tai moikata.

Palvelut maksavat ja pienituloiset joutuvat itse, ne kustantamaan, jos kuukuvat tähän väliinputoajien joukkoon. Sosiaalipuoli auttaa rahattomia, mutta pienetkin tulot poistavat avun.

Lähimmäisenrakkautta tässä peräänkuulutellaan. Että muistakin voisi pitää huolta. Ettei opetettaisi lapsiamme tuijottamaan vain omaan napaansa. Meidän isovanhemmat ainakin toivoisivat tapaavansa nuoria, ja kyllä olisi mielestäni ihan kohtuullista joskus heitä pystyä moikkaamaankin.

Vierailija
20/25 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihastunut kirjoitti:

Ap tässä. En ole valittava ja kyllä ihan sosiaalinen ihminen olen. Lähinnä tässä halusin herättää keskustelua meidän ihmisten moraalisesta vastuusta läheisiämme kohtaan.

Se, että oma lapseni viettää isovanhemmillakin aikaansa, ei ole pois muilta. Mutta halusin miettiä, miksi mukavia isovamhempia ei voisi joskus auttaa tai moikata.

Palvelut maksavat ja pienituloiset joutuvat itse, ne kustantamaan, jos kuukuvat tähän väliinputoajien joukkoon. Sosiaalipuoli auttaa rahattomia, mutta pienetkin tulot poistavat avun.

Lähimmäisenrakkautta tässä peräänkuulutellaan. Että muistakin voisi pitää huolta. Ettei opetettaisi lapsiamme tuijottamaan vain omaan napaansa. Meidän isovanhemmat ainakin toivoisivat tapaavansa nuoria, ja kyllä olisi mielestäni ihan kohtuullista joskus heitä pystyä moikkaamaankin.

Paljonko huolenpitoa itse ospitat niille sukulaisteineille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme