Raskaana, yksinäinen olo
Olen noin 30v ja tuttavapiirissä lähes ensimmäinen, joka perustaa perheen. Kukaan tuttuni ei ole samaan aikaan raskaana ja olen huomannut että kaipaisin todella paljon raskaana olevien juttuja. Miten on mennyt, miten voi, miltä tuntuu jne jakaa asioita jonkun kanssa joka käy samoja vaiheita läpi. Kavereillani ei ole kokemusta eikä sen myötä niin paljon kiinnostusta tai tietoakaan, ymmärrän sen kyllä, itse olin samassa tilanteessa hetki sitten. Musta on alkanut tuntua aika yksinäiseltä. Oletteko saaneet jostain uusia kavereita uudessa elämäntilanteessa? Mistä kautta?
Kommentit (10)
Kiitos vinkistä. Netti ei vaan oikein korvaa oikeita ihmisiä.
Toisaalta ei sitä tiedä, vaikka netinkin kautta löytäisi oikeita ihmiskontakteja. Tsemppiä!
2
Mun yksi kaveri on vieläkin säännöllisesti tekemisissä mammaryhmänsä kanssa, vaikka lapsi täyttää jo 10! Kannattaa siis kokeilla :)
Niin, eihän siinä mitään menetäkään. Kivempi tietysti jakaa ajatuksia "edes" netissä kuin ei kenenkään odottajan kanssa :)
Itse tutustuin raskaanaollessani neuvolan perhevalmennuksessa toisiin odottaviin, joista monella on nyt samanikäisiä lapsia ja heidän kanssaan olemme paljon tekemisissä. Sain hyviä ystäviä itsekin heistä. Rohkeasti siellä vaan juttelemaan muille!
Onko muut tutustuneet perhevalmennuksessa? Itse odotin että siellä voisi tutustua uusiin ihmisiin, mutta ryhmäläiset tuntui hyvin erilaisilta. Äitejä oli noin 15 paikalla, suurimmalla osalla miehet mukana. Ryhmän kanssa ei oikein tullut keskustelua, muutama kova ääninen valittaja ja vitsailija piti keskustelun valituksessa ja vitsailussa :P
Itsekin olin samassa tilanteessa. Oli myös selvää, että kun jään äitiyslomalle, niin todennäköisesti kaverini alkavat kartella seuraani. Kolmekymppisenä sen on jo nähnyt, että näin siinä vaan käy (ja itsekin niin olen tehnyt)vaikka kuinka oltaisiin hyviä ystäviä, ja niinhän siinä kävikin.
Minä liityin netin odotusryhmään, tein siitä suljetun ryhmän ja järjestin meille ryhmäläisille tapaamisia. Vauva-aikana etsin muita esikoisensa saaneita esikoisryhmästä ja äitiryhmästä ja järjestin meille tilat joissa kokoonnuimme 1-2 kertaa viikossa. Näistä ihmisistä on tullut hyviä ystäviäni, läheisempiäkin kuin vanhat ystäväni, koska olemme ystävystyneet siinä elämänvaiheessa, joka on tietyllä lailla herkkä ja täynnä tietynlaista tunnetason heräämistä. Lapset ovat jo menossa kouluun, elämä on vienyt eri suuntiin ja eri paikkakunnille, ja silti näemme ja soittelemme säännöllisesti, ja järjestämme lapsille yhteisiä juttuja aina kun se on mahdollista.
Ihminen se on siellä ruudun takanakin, ei sitä ihmistä siellä tarvitse pelätä, rohkeasti vaan juttuihin mukaan ja sitten tapaamisiin. :)
Liityin aika vasta yhteen odottajien ryhmään, laskettu aika samassa kuussa. Olivat perustaneet fb-ryhmän samalta seudulta oleville, mutta päättivätkin sulkea sen ulkopuolisilta koska ryhmä oli jo aika iso. Ilmeisesti todella moni on liittynyt tosi aikaisessa vaiheessa raskautta, koska tässä vaiheessa kun varsinaisesti ryhmää aletaan kaivata, jää moni ulkopuolellle, itse en kerennyt vielä edes kysellä ryhmän perään :) Voihan sitä tietysti perustaa useamman ryhmän samalle seudulle.
Tsemppiä ap, eiköhän me jotain uusiakin kavereita löydetä :)
Liity johonkin vauvapalstan ryhmään (ks. linkki ylhäällä), jossa on odottajia, joilla on laskettu aika samoihin aikoihin kuin sinulla.