lääkärin ei pidä mainita laskeumasta mitään. Mitä helv?!
Tomi Mikkola ja Juha Korhonen ovat molemmat sitä mieltä, että ellei nainen gynekologin vastaanotolla kysyttäessäkään kerro kärsivänsä laskeumaan viittaavista oireista, lääkärin ei pidä mainita laskeumasta mitään, vaikka sellaisen huomaisikin.
"Oireettomasta potilaasta on turha tehdä sairasta", Tomi Mikkola sanoo.
Paljon tätä naisilta kuulee, että lääkäri ei kerro kaikkea ja ota tosissaan... Ja asia sitten myönnetään oikein lehdessä! Mikä logiikka on siinä ettei potilaalle kerrota häntä itseään koskevia asioita?! Raivostuttavaa!
Kommentit (6)
Haastatellut olettavat, että potilaat kertovat avoimesti ja aloitteellisesti kaikista vaivoistaan. Näinhän ei tietenkään ole. Etenkin laskeuman kaltainen intiimi vaiva voi aiheuttaa häpeää, eikä sitä rohkene ottaa puheeksi, ellei lääkäri asiasta mainitse.
Mitä ne oireet sitten ovat? Voiko olla laskeumasta kyse, jos viimeisen synnytyksen jälkeen esim. seksi on alkanut sattua, ellei pidä varaansa ja pidä miestä ns. sopivan mitan päässä koko ajan, vaikkei sillä ukkokullalla nyt mikään jättimela oliskaan. (Eikä oo ennen ollut ongelma)
Juuri tämän takia vihaan lääkäreitä.
Lääkäreille tiedoksi: Minä en ole teidän jatkeenne. Olen itsenäinen ihminen joka ei tarvitse holhousta. Älkää siis tehkö minun elämääni koskevia päätöksiä minun selkäni takana. Älkää päättäkö minun puolestani onko jokin tieto minulle hyväksi vai ei. Minä päätän siitä itse.
Jos lääkäri kysyy onko oireita, eikä naisella niitä ole, niin silloin minusta on ihan turha puhua laskeumasta koska silloin hysteerinen av-mamma rupeaa vaatimaan heti leikkausta, jonka riskit voivat oireettomalle paljon hyötyjä suuremmat.
No just joo. Mä kävin tän Mikkolan vastaanotolla HUSissa ainoana asianani emättimestä ulos asti pullistuva laskeuma ja sen moninaiset oireet. Valehteli ensin ihan pokkana että ei näy mitään. Kun suutuin sille ihan kunnolla, myönsi että ei vaan kertonut että on selvä laskeuma. Kun häntä ei haitannut.
Laki potilaan asemasta ja oikeudesta on ihan yksiselitteinen sen suhteen. Lääkärit vaan jostain syystä kuvittelevat että lakia ei tarvi noudattaa.
EIhän ortopedikään kerro ihmiselle, että uslla on tässä viisi varvasta ja katos vaan toi keskimmäinen on niistä pisin. Ortopedi kertoo vain, että ei näy mitään hoidettavaa ongelmaa.
Laskeuma ei ole hoidettava ongelma, ennen kuin se on ongelma sille ihmiselle, jolla se on. Ja artikkelissa sanottiin, laskeumat kehittyvät pitkän ajan kuluessa, eikä niihin voivaikuttaa kuin osan tästä ajasta. Kyllähän kaikki tietää lantionpohjajumpan merkityksen.