Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisaudenhampaat ja raskaus

Vierailija
11.02.2014 |

Minulta ei ole poistettu viisaudenhampaita, ja raskaus olisi suunnitelmissa lähiaikoina. Nyt kuitenkin yksi viisureista vihoittelee ja yritän päästä peruutusajalla mahdollisimman pian poistattamaan sen. Jos tuuri käy, olen jo raskaana siinä vaiheessa, kun ajan saisi, eivätkä hammaslääkärit ymmärtääkseni mielellään poista viisureita raskauden aikana. Miten te muut, oletteko jo suunnitteluvaiheessa pohtineet hammasasioita vai vasta raskautumisen jälkeen? Viisurit ilmeisesti voivat potentiaalisesti aiheuttaa raskauden aikana ongelmia, mutta ei kai idea kuitenkaan ole se, että ne pitäisi kaikilta poistaa ennen perheenlisäystä? Olen ehkä aika neuroottinen, kun tällaista mietin, mutta kai voin rauhassa hankkiutua raskaaksi vaikka heti, ja hoidattaa viisaudenhampaat sitten vaikka raskauden jälkeen, jos ne aiheuttavat ongelmia? Akuutissa tapauksessa varmaan poistavat viisurin vaikka raskauden aikana, mutta sitten tietysti ei voi normaaleita särkylääkkeitä nappailla, joten voipi olla aika tuskaisat pari päivää. Onko kukaan joutunut tällaista pohtimaan raskautta suunnitellessaan / raskausaikana?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole viisaudenhampaan poistojen jälkeen tarvinnut kipulääkkeitä tai antibioottia eli ei ole mitenkään selviö, että niitä tarvisi ottaa.

Mutta en ole edes paikkauttanut hampaita raskaana ollessa eli koen sen kyllä riskinä. Hoitaisin hammasasiat ennen raskautumista tai sen jälkeen.

Mene yksityiselle niin saat hampaan poiston nopeasti.

2/7 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten menisinkin saman tien yksityiselle, mutta poistoa varten tarvitaan röntgenkuva ja pääsen viikon päästä röntgeniin kunnalliselle (maksaa kuulemma noin viidesosan yksityisen hammasröntgenin hinnasta), ja sen jälkeen vasta on mahdollista mennä poistoon. Koska hammas oireilee niin satunnaisesti, niin tuntuu liioittelulta rynnätä hirveällä kiireellä yksityisellekään, kun se ei kuitenkaan ihan ilmaista ole. Lähinnä pelkään, paheneeko oireilu raskausaikana, koska olen kuullut, että joillakin ihan oireettomat viisurit aiheuttavat odotusaikana ongelmia. Tuntuu vain, että voiko kaikkea mahdollista ennakoida aina, ehkä pitää vain elää tilanteen mukaan ja hoidattaa hammas lähtökohtaisesti raskauden jälkeen, jollei tärppiin sitten mene pitempi aika...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa poistattaa viisuri nyt heti jos on jo alkanut vihoittelemaan. Itse en alkaisi 9 kk kärvistelemään elämää haittaavan viisurin kanssa, vaan hankkiutuisin hampaasta eroon ensin. Ei kai se sinun raskautumisesi nyt viikon päälle ole?

Vierailija
4/7 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se viikon päälle ole, mutta seuraava tilaisuus on kuitenkin vasta kuukauden päästä, ja tuntuu tämän takia hieman hassulta lykätä yrityksen aloittamista. Viisuri ei oireile kuin vihlomalla välillä, mutta tämähän tietysti on subjektiivista. Yritän kyllä päästä hammaslääkäriin, mutta pienellä paikkakunnalla sinne ei ihan niin vain kävellä, ajan saattaa saada yksityisellekin vasta viikkojen päähän.

ap

Vierailija
5/7 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida nyt hyvä ihminen ne hampaat kuntoon ensin. Suun tulehdukset kohottavat riskiä ennenaikaiseen synnytykseen, joten älä ainakaan lykkää suun huoltoa raskauden jälkeiseen aikaan.

Vierailija
7/7 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämän yhden hampaan käyn paikkauttamassa, jos ajan vain saan. Hampaani ovat muilta osin hyvässä kunnossa, olen käynyt viimeisen vuoden aikana sekä hammaslääkärillä tarkastuksessa että suuhygienistillä, eikä ihmeempiä ongelmia ole. En vain ihan ymmärrä, että oletko todella sitä mieltä, että kaikki neljä viisaudenhammasta pitäisi poistattaa ihan vain varmuuden vuoksi, ettei mitään ongelmia raskauden aikana tule? Ehkä se menee jo hiukan hätävarjelun liioittelun puolelle. Eiköhän ne silloin poistettaisi järjestään kaikilta heti niiden puhjettua (ainakaan minulta ei ole hammaslääkäri vielä tähän asti koskaan nähnyt tarvetta poistaa niitä). Se, että viisaudenhammas vihloo satunnaisesti, ei käsittääkseni tarkoita, että ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaisi. Olen pitänyt itseäni melko neuroottisena ja toivoin saavani täältä rauhoittelua, mutta näköjään joku on vielä minuakin neuroottisempi. :D Eri asia olisi se, jos suussa olisi parondiittia ja muuta tulehdusta, jotka oikeasti voivat aiheuttaa lapselle ongelmia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi