Alle 18v opintotuesta....
Lapseni sai tänään päätöken opintotuesta; hälle maksetaan huimat 9,5€ / kk tuota :O
Olemme molemmat töissä mutta kuitenkin nettopalkaa kuussa on yhteensä n. 3400€. Tästä pois vuokra 1100€ ja muut laskut (nuorempien tarhamaksut, sähkö, auton kulut, vakuutukset ruoka yms) niin eipä paljoa tarvitse mihinkään säästää kun ei jää mitään mistä säästää.
Auto on pakko olla koska ukon työmatka ja -aika on sellainen, että julkisilla ei onnistu, asumisesta ei voi säästää, 5h ja keittiö on halpa tuolla hinnalla. Ruokaan menee 6 henkisellä perheellä vajaa 700€ sisältäen myös hygienia yms tuotteet...
Sähköt ja vakuutuksen on kilpailutettu jo aikaa sitten samoin kuin puhelinliittymät.....
Noh, pitää vaan kiristäää vyötä ja miettiä uudelleen, että mitä kaupasta ostaa. Se kun tuntuu oelvan ainoa mistä voi vähänkään nipistää....
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:40"]
Heti omaan kämppään, niin tulee n.500€/kk tukia.
[/quote]
Kiinnostaisi tietää mistä hatusta vetäisit tuon summan. Muutin pois 18-vuotiaana ja sain opintotukea 24e/kk, tähän päälle 201,60e asumislisää = 225e. Senttiäkään en saanut vanhemmiltani pois muutettuani. Vanhempien tulot vaikuttavat alle 20-vuotiaan opintotuen määrään.
Itse asiassa katsoin juuri, että viime kuussa (tammikuu) nettotulot YHTEENSÄ olivat 3200 sis lapsilisät ja lapsen elarit.. eli ei mitenkään päätä huimaavat kyllä olleet...
Ja tilille jäi laskujen jälkeen n.600 joka menee ruokaan...
Mä olen aina ihmetellyt sekä tulorajoja (kun ovat aikas matalat), lapsilisien maksua vain 17v asti sekä sitä, että Kela katsoo täysi-ikäisen olevan vanhempien elätettävänä.
18v kun on siis jo ihan täysivaltainen, ainoa mitä ei saa on kirkasta Alkosta...
18v tyttöni asuu omillaan ja hänen tukiin vaikuttaa meidän vanhempien tuet. Älytöntä, ei siis mitään järkeä.
Saahan näitä vuorollaan ihmetellä, näin se vain on, jossain on oltava raja. Mulla oli aikanaan sama, ns isäpuolen tulot vaikuttivat siihen, että opintotukeni oli mitättömän pieni. Nyt tyttäreni opiskelee, ja opintomaksu on 400 kuukaudessa, lisäksi matkakustannukset, mutta koska on 16v, ei voi saada opintotukea, kun sitä voi saada vasta 17veenä...