Ihminen makaa maassa, muut kävelee ohi, mitä teet ja miksi?
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:19"]
Olen nähnyt puliukkoja makaamassa teillä, bussipysäkeillä... Samat miehet siellä makaa, pitääkö niille soittaa apua päivittäin? Toisekseen, minut on kerran puliämmä ryöstänyt. Saanko yrittää pitää itseni vastaisuudessa turvassa, ja vältellä näitä pulareita?
[/quote]
Minä olen yksi näistä, joka ei koskaan kävele ohi. Silti ymmärrän, jos sattuu kulkemaan päivittäin esim. jonkun ensisuojan ohi, jossa on aina useampi pulsu matkalla makoilemassa. Ei silloin tietty joka päivä voi moneen kertaan pysähtyä selvittelemään tilannetta ja soittelemaan. Siinä varmaan pitää vähän arvioida tilannetta: Mikä on säätila, onko pulsu yksin ja onko taas sama heppu jonka on nähnyt 10 kertaa ennenkin siinä makoilemassa. Mutta tällainen työmatkareitti on aika poikkeus.
Itse asun paikassa, jossa valitettavasti näkee pulsuja varsinkin paremmalla säällä määrätyissä paikoissa aina. Silti ei ole vuosien aikana kuin yhden kerran tullut tilanne vastaan, jossa joku on maannut varsinkaan yksin. Silloin pysähdyin ja soitin apua. Yleensä aina ovat porukassa ja hereillä, sammuneita on harvoin. Yhden ensisuojan vieressä kävin myös työasioissa eräänä kesänä useasti: Aina siellä oli pulsuja istuskelemassa ja joskus makoilemassa, mutta kertaakaan en nähnyt ketään yksin sammuneena, joten hieman epäilen kuinka monen kohdalle sattuu useita sammuneita päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:53"]
Ihan oikeasti, ei kiinnosta vähääkään miksi joku pulsu makaa maassa. Kaikille parasta että menehtyisi.
[/quote]
Toivottavasti jotain ei kiinosta paskan vertaa sinun lapsesi ja kävelee ohi, joten ihan win win tilanne.
[/quote]Lapseni ei ole puliukko... että se siitä.
[/quote]
Jonain päivänä voi olla...
[/quote]Pidän aika epätodennäköisenä, mutta en pidä kenekään muun velvollisuutena hyysätä pultsarilastani. Jos ihminen ei välitä itse itsestään, niin ei muidenkaan tarvi välittää hänestä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:26"]
Meinaatko että joku pulsu tulisi auttamaan jos sinä olisit tiedottomana maassa? Paskanmarjat, se varastaisi tavarasi ja raiskaisi sinut ja jättäisi siihen.
[/quote]
Ei edellinen varmasti siihen viittannut, mutta kun nyt kerran mainitsit: Monet pulsut ovat yllättävän avuliaita vieraitakin ihmisiä kohtaan. Ei tästä ole montaa vuotta, kun joltain diabeetikkolapselta tippui verensokerit alas eikä saanut apua keneltäkään vaikka pyysi, mutta sitten pulsut tulivat itse avuksi: Hakivat sokerista syötävää kaupasta ja soittivat apua. Ja samantyyppistä olen havainnut joskus itsekin, pulsut ovat usein ekana havaitsemassa, jos jollakin on jotain pielessä ja kyselemässä ystävällisesti.
Vaikka pulsuista en tykkääkään, tuon tyyppinen elämä ilmeisesti opettaa ainakin osalle heitä pitämään huolta toisista ihmisistä tavalla, joka monelta meistä muista on hukkunut.
[/quote]Paikallinen pulsukuuluisuus kuoli syksyllä kavereidensa kanssa nuotiolle. Kukaan heistä ei auttanut tiedottomaksi valahtanutta kaveriaan.
Minäkin luulin aikoinani että kävelisin pysähtymättä ohi mutta kun tuli tälläinen tilanne vastaan niin en ohi kävellytkään. Vaikka oli selkeästi spurgu mutta kun makasi syksysateessa kylämällä maalla niin kävin ensin jalalla vähän töytäisemässä. Kun ei reagoinut niin soitin hätäkeskukseen. Ensin tuli poliisi jonka jälkeen ambulanssi joka keräsi nukkujan pois. Oli ilmeisesti vain sammunut!?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:45"]
Pienillä paikkakunnilla ne samat tyypit on niillä samoilla bussipysäkeillä aina pötköllään. Jos ei ole pakkanen, niin voi olla parempi olla häiritsemättä. Kun muutin nykyiseen pieneen kaupunkiin, työllistin hätäkeskusta, kun ei tiennyt että näin se menee, että pekan pysäkki on lähellä keskustaa ja maken on siinä vieressä, ne nyt yleenspä huilaa siinä katoksen alla hetken, maassa tai penkillä ja kyllä ne siitä ajan kanssa ylös pääsee, saahan sitä ihminen levähtää jos haluaa. Katsoo vaan ettei kukaan kiusaa ja ryöstä niitä, mut varsinaista hätää ei ole kellään.
[/quote]Ihan sama se on suurillakin paikkakunnilla. Yksi puliukko maksaa terveydenhoidolle ja sossulle jopa miljoonia vuodessa. Puoliukko on usein monta kertaa vuodessa tehohoidossa. Parempi kun ei soitettaisi apua paikalle ennen kuin tarvitaan musta auto.
Minkälainen ihminen ei pidä kännykkää ulkona mukana? Eikö se ole juuri sen kännykän tarkoitus sehän on matkapuhelin? Mitä jos itselle sattuu jotain ulkona, ja siellä sitten makaat ojassa, etkä saa soitettua itsellesi apua?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:53"]
Pidän aika epätodennäköisenä, mutta en pidä kenekään muun velvollisuutena hyysätä pultsarilastani. Jos ihminen ei välitä itse itsestään, niin ei muidenkaan tarvi välittää hänestä.
[/quote]
Edelleen se pultsari on voinut saada esim. aivoverenvuodon joten koska hän on dokannut häntä ei pidä myöskään hoitaa muissakaan sairauksissa on sinun kanta...onneksi kaikki ei ole vastaavia kusipäitä.
Potkaisen pari kertaa jalkapohjaan, että näkee onko tajuissaan. Käsien ulottuville ei kannata mennä, koska heräävä ihminen (varsinkin känninen tai narkkari) puolustautuu ja voi olla väkivaltainen. Jalkojen suunnasta ehtii itse karkuun.
Jos ei reagoi, niin varmistan hengityksen ja soitan hätänumeroon.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:56"]
Minäkin luulin aikoinani että kävelisin pysähtymättä ohi mutta kun tuli tälläinen tilanne vastaan niin en ohi kävellytkään. Vaikka oli selkeästi spurgu mutta kun makasi syksysateessa kylämällä maalla niin kävin ensin jalalla vähän töytäisemässä. Kun ei reagoinut niin soitin hätäkeskukseen. Ensin tuli poliisi jonka jälkeen ambulanssi joka keräsi nukkujan pois. Oli ilmeisesti vain sammunut!?
[/quote]Ajatelkaa mitä se maksaa minkälaista resurssien haaskaamista se on kun sama palvelu toistetaan yhdelle vitun juopolle pari kertaa viikossa.
Soittaisin 112, mut riippuu vähän tilanteesta menenkö lähelle katsomaan tai kokeilemaan hengitystä, pulsseja yms. Ensiapukurssin olen kyllä käynyt. Mutta ei ikinä tiedä, jos ko. "sammunut" onkin houkuttimena maassa makaamassa ja sitten kun menee viereen niin pusikosta hyökkää jotain pahoinpitelijöitä.
En ainakaan pimeällä autotiellä uskaltaisi mennä ihan heti tienvarteen pysäytetyn auton luo, kyselemään onko kaikki ok. Ryöstäjät osaa kyllä keinonsa.
Eikä ne 112:ssa käske mennä uhrin luo, jos ei vaan yksinkertaisesti uskalla mennä. Oma turvallisuus pitää varmistaa.
Kysäsen onko joku hätä vai oletko unilla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:56"]
[/quote]Ajatelkaa mitä se maksaa minkälaista resurssien haaskaamista se on kun sama palvelu toistetaan yhdelle vitun juopolle pari kertaa viikossa.
[/quote]
Ajattele mitä rahojen haaskausta on tarjota lääkinnällistä apua syöpäsairaalle, joka kuolee tautiinsa muutenkin! Eikö se ole sama jättää sitten kuolemaan ihan vaikka omaan kotiinsa? Ja ajattele mitä rahojen haaskausta on tarjota mitään apua lihaville, kun ne kuitenkin on lihavia ja joutuvat syömään niitä verenpaine- ja muita lääkkeitä loppu elämänsä! Ja ajattele mitä rahojen haaskausta on tarjota mitään apua vammaisille, kun niistäkään ei ole mitään hyötyä, pelkkiä kuluja vaan!
Niin...jos tarkastellaan maailmaa tällä tavalla hyötynäkökulmasta ja siitä, miten paljon ihmishenki "maksaa" , niin aika moneen asiaan laitetaan turhaa rahaa. Alkoholismi on sairaus siinä missä verenpainetautikin. Ei kaikki verenpainetautia sairastavatkaan hoida itseään oikein, pitääkö heidätkin jättää vain kuolemaan?
Ja näille, jotka sanovat, että parempi kaikille, jos pulsu kuolee pois. Minulle ei ole, minä en lähimmäisenä haluaisi, että jätetään auttamatta, vaan hänen elämänsä on minulle todella tärkeä sairaudesta huolimatta. Itse autan kaikkia, koska minä en ole niin täydellinen ja kaikkivoipa ihminen, että voisin ottaa tämän päätöksen omiin käsiini, kenellä on OIKEUS elää ja kenellä ei.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 10:45"]
Yksi puliukko maksaa terveydenhoidolle ja sossulle jopa miljoonia vuodessa. Puoliukko on usein monta kertaa vuodessa tehohoidossa. Parempi kun ei soitettaisi apua paikalle ennen kuin tarvitaan musta auto.
[/quote]
Ylipainon aiheuttamien sairauksien hoitoon menee paljon enemmän veroeuroja kun alkoholismin joten oliskohan suotavaa olla auttamatta myös läskejä?
Jos läski makaa kadulla niin ohi vaan ja odottettaisiin, että musta auto hakee pois.
Autan.
Olen pysähtynyt autolla kun jalkakäytävällä makasi mummeli vieressään toinen hätääntynyt mummo (muita autoja meni ohi ja pyöräilijöitä). Vaikka meillä ei ollut kunnolla yhteistä kieltä niin sen verran ymmärrettiin toisiamme etteivät halunneet ambulanssia vaan vein autollani mummot parin kilometrin päähän kotiinsa. Huolehdin että pääsivät raput ylös ja kiikutin vielä alaovelle unohtuneen käsilukunkin perään kotiinsa.
Kerran kerrostalossa roskia viedessäni oli roskapöntössä liikkumaton ihminen roskien seassa. Tuijotin kauan roskikseen ja mietein mitä tehdä kun ketään ei ollut lähettyvillä avuksi. Lopulta koputin roskista ja kysyin onko kaikki kunnossa. Onneksi tämä koditon sai vastattua järkevästi joten toivotin hyviä unia ja jätin pönttöön. Jos ei olisi vastannut olisin soittanut hälytyskeskukseen.
Auttamisen koen paitsi velvollisuudeksi niin autan myös siksi että siitä tulee itselleni hyvä mieli.
Tavallisen mummelin voin ottaa kyytiin mutta spurgulle soittaisin ammattilaiset paikalle. Ja aina harkintaa mukaan tilanteisiin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:01"]
Ajatelkaa mitä se maksaa minkälaista resurssien haaskaamista se on kun sama palvelu toistetaan yhdelle vitun juopolle pari kertaa viikossa.
[/quote] Ajatelkaa mitä se maksaa minkälaista resurssien haaskaamista se on kun sama palvelu toistetaan yhdelle vitun läskille pari kertaa viikossa.
Muistan ainakin kuusi tapausta, joissa olen jäänyt auttamaan kaatunutta tai muuten apua tarvitsevaa ihmistä. Puliukkojakin olen vähän herätellyt, ja kerran esimerkiksi yksi puliukko oli sammunut kuumana kesäpäivänä puistoon suoraan auringonpaahteeseen, jolloin kävin sanomassa, että kannattaisi varmaan siirtyä varjoon ettei tule huono olo.
Pääsääntö kuitenkin on, että en lähesty narkkarin näköisiä tyyppejä. Asun alueella, jossa niitä kyllä riittää. Voin soittaa hätänumeroon, mutta jos sieltä pyydetään tarkastamaan narkkarin tajunnan tila, niin sitten annan kyllä olla – ihan oman turvallisuuteni vuoksi.
Muutama vuosi sitten lehdessä oli juttu, miten nuori poika oli Keravan lähellä kaatunut moottoripyörällä ja istui maassa tien pientareella kaatunut pyörä vierellään. Piteli jalkaansa. Ja KUKAAN ei pysähtynyt. Poika sai shokissa soitettua äidilleen, joka soitti ambulanssin paikalle. Ja sitten kyllä riitti hidastelijoita ja töllistelijöitä kiusaksi asti. Järkyttävää!
Sama, kun oma mieheni jäi tienposkeen illalla lasten kanssa, kun auto hajosi. Kukaan ei edes hidastanut vauhtia, vaikka toinen on tienposkessa hätävilkut päällä. Suomalaisen näköinen suomalainen mies. Törkeää!
Ja kun itse sain kerran narkkarin kimppuuni keskustassa, kukaan ei auttanut. Sain repiä itseni irti huorittelevan ja tappouhkauksia jakelevan miehen otteesta ja juoksin karkuun. Ihmiset vain tuijottivat.
Nyt onkin hyvä pointti tuo, että ylipainon aiheuttamien terveysongelmien hoitoon menee toooodella paljon verorahoja.
Eli kumpaa pitäisi auttaa läskiä vai juoppoa jos toinen pitäisi valita??
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 11:32"]
Sama, kun oma mieheni jäi tienposkeen illalla lasten kanssa, kun auto hajosi. Kukaan ei edes hidastanut vauhtia, vaikka toinen on tienposkessa hätävilkut päällä. Suomalaisen näköinen suomalainen mies. Törkeää!
[/quote]
Tätä nyt on turha verrata maassa makaavaan. Jos auto hajoaa kenenkään terveys ei ole vaarassa tai jos nyt hypotermia oikeasti meinaa tulla senkun menee keskelle tietä ja pysäyttää jonkun. Toinen pointti on, että 99% autoilijoista on kännykkä jolla he voivat soittaa apua itselleen joten tässäkään ei ulkopuolista apua tarvita.
Ei kaikki alkoholistit ja puliukot ole väkivaltaisia hulluja. Moni on kokenut elämässään kovia menetyksiä ja ajautunut siksi tilanteeseensa. Moni kaipaa ystävää ja ilahtuu valtavasti, jos joku juttelee heille. He saattavat myös auttaa, jos vaan voivat ja osa heistä ei ikimaailmassa tekisi pahaa kärpäsellekään.