Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetty maski ollut autossa pari viikkoa, voinko käyttää uudelleen?

Vierailija
30.10.2020 |

Parisen viikkoa sitten kun kävin kaupassa heitin käyttämäni kertakäyttömaskin takapenkille. Tiedän, se oli väärin, olisi pitänyt heittää roskiin, mutta sinne takapenkille se nyt kuitenkin jäi.

Voinko käyttää samaa maskia uudelleen, kun eikö siitä nyt viimeistään ole kaikki pöpöläiset kuolleet? Oon aika säästäväinen, niin en haluis tuhlata noita maskeja kauheesti.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Itse olen niin nuuka, että keräilen käytetyt ja maahan poisheitetyt kertakäyttömaskit maasta. Ne kun keittää, niin hyvin pystyy käyttämään 2-3 viikkoa ennen kuin kulahtavat käyttökelvottomiksi. En kyllä pysty ymmärtämään niitä yh-äitien vinkunoita, että kuka maksaaa heidän satojen eurojen kk-maskikulut. No ei kukaan muu kuin te itse tietysti. Ei muutakuin pysäkeiltä kerämään kertakäyttömaskeja ja niitä keittämään. Minun lompakosta ette ainakaan tule niitä rahoja v*rastamaan.

Vierailija
2/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavirukset säilyvät paremmin viileässä, eli jos auto on ollut ulkona, en käyttäisi näillä säillä. Jos siirrät sen sisälle huoneenlämpöön esim. pahvilaatikkoon ja annat olla viikon pari, sitten voi käyttää. (Pahvilaatikkoon vain siksi, ettei pölyynny. Muovipussiin ei kannata laittaa, koska silloin kosteus ei haihdu ja esim. homeitiöt lähtevät kasvamaan.)

Eli jos haluat kierrättää maskeja, säilytä kuivassa huoneenlämmössä.

Vierailija
5/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki voit käyttää. Samalla tavalla voit unohtaa vaikka alushoususi muutamaksi viikoksi pesemättä johonkin ja sitten käyttää ne uudestaan, ovat jo varmaan itsestään puhdistuneet.

Vierailija
6/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maski on ollut 7-9 päivää käyttämättä, niin pöpöt ovat kuolleet. Maskit voi myös uunittaa 70 asteessa (lihamittaria ja aktiivista seurantaa tarvitaan), ainakin FFP2, 30-60 min, jolloin maskia voi taas käyttää. Jenkki-tutkimuksen mukaan FFP2-maskin voi uunittaa n. 50 kertaa ja suodatuskyky säilyy vielä hyvänä.

Vierailija
7/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyttänyt samaa maskia kaksi kertaa. Kävin nopeasti kaupassa, jossa ei ollut muita asiakkaita, en vaan pystyny heittää pari minuuttia käytettyä maskia roskiin, vaan käytin sitä samaa seuraavanakin päivänä.

En kehtaa myöntää muuten, mutta täällä anonyyminä paljastan tämän mieltäni painavan asian.

Vierailija
8/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käyttää, kunhan desinfioit välissä.

Vierailija
9/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans kerään kauppojen roskiksista. Piharoskiksissa tosi paljpn. Sit vaan keitän ne. En ole yhtäön maskia vielä itse ostanut. En käsitä et toiset heittää heto roskiin.

Vierailija
10/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pessyt kuin yhden maskeistani. Käytän samoja uudelleen ja uudelleen....

Vierailija
11/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki sitä voi käyttää. Sit voi vaan miettiä onko se järkevää tai ylipäätään tarpeellista edes.

Vierailija
12/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä yulee mieleen, että auto on kylmä ja kostea paikka ja siksi huono paikka säilyttää asioita, jotka tulevat suun ja nenän eteen. Mutta tiedäthän, että kertakäyttömaskitkin voi pestä/keittää kattilassa jopa 10 kertaa ja käyttää uudelleen? Siitä oli hiljattain uutidointia, googlaa. Ei tarvitse siis heittää pois yhden käytön jälkeen.

Vierailija
13/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän vessapaperit moneen kertaan. Laitan aina vaan käytetyt kuivumaan esim. Vessanpesuharjan varren nokkaan. Kätevää.

Vierailija
14/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaa larppaamiseen ihan hienosti. Uutenakaan siitä maskista ei ollut sanottavaa hyötyä, ja hyvesignaali siitä irtoaa edelleen puhtaana ja kirkkaana.

Vierailija
15/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä koronaa ole, mutta en minä sitä silti käytäisi. Autossa on näillä säillä jo aika kosteaa, johan se on homeessa, jos on siellä 2 viikkoa ollut.

Vierailija
16/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että tauti leviää, kun jotkut ääliöt keräilevät ties mitä sairautta sairastavien maskeja roskiksista. Jo siinä vaiheessa, kun se maski otetaan sieltä roskista, on mahdollisesti saanut tartunnan. Siinä ei keittämiset enää auta. 

En koskis pitkällä tikullakaan toisten maskeihin. Hyi hitto!

Vierailija
17/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosielämää:

Mä kävin labrassa ja sain pistäjänaiselta maskin. Autossa olen marinoinut sitä pari viikkoa ja se on ainoa maskini.

Sopivat göggöbagteerixet mömmöt kehittyneet maskissa nyt halloweeniksi. Niin voin ottaa sen ja patsastella viattoman näköisenä.

Hyvesignalointia tosimielellä.

Vierailija
18/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että tauti leviää, kun jotkut ääliöt keräilevät ties mitä sairautta sairastavien maskeja roskiksista. Jo siinä vaiheessa, kun se maski otetaan sieltä roskista, on mahdollisesti saanut tartunnan. Siinä ei keittämiset enää auta. 

En koskis pitkällä tikullakaan toisten maskeihin. Hyi hitto!

Kannattaa uskoa kaikki mitä lukee?

Vierailija
19/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan toki voit käyttää. Samalla tavalla voit unohtaa vaikka alushoususi muutamaksi viikoksi pesemättä johonkin ja sitten käyttää ne uudestaan, ovat jo varmaan itsestään puhdistuneet.

Jos jostain syystä pidän alushousujani päälläni vain esim. 10 minuuttia, kyllä mä ne samat laitan vielä uudestaan päälle, enkä pese välissä. (Jos eivät ole jostain syystä likaantuneet.) Maskeja käytetään usein vain pieni hetki, ei ne siinä ajassa yleensä likaannu niin, että olisi mitään syytä, ettei voisi uudestaan käyttää.

Ainoa ero on, että pikkareihin ei kerry ympärillä leijuvasta ilmasta mitään vaarallista, eli ne voi vetää jalkaansa heti uudestaan, vaikka ne hetkeksi riisuisi pois. Maskin ulkopintaan taas voi jäädä koronavirusta, joten siksi maski pitäisi vaihtaa joka kerran, kun sen hetkeksi ottaa pois, jotta ei lähmi ulkopinnasta virusta käsiinsä tai kasvoilleen. Jos pikkareihin verrataan, vastaa sitä, että alushousut vaihtaisi joka vessakäynnillä. En usko kenenkään tekevän niin, vaan iloisesti "käytämme uudestaan" samoja alushousuja jopa koko päivän.

Vierailija
20/28 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän niin usein kuin voin. Vaihdan vasta sitten kun muut alkavat valittaa maskin hajusta tai tummentumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi