Käytetty maski ollut autossa pari viikkoa, voinko käyttää uudelleen?
Parisen viikkoa sitten kun kävin kaupassa heitin käyttämäni kertakäyttömaskin takapenkille. Tiedän, se oli väärin, olisi pitänyt heittää roskiin, mutta sinne takapenkille se nyt kuitenkin jäi.
Voinko käyttää samaa maskia uudelleen, kun eikö siitä nyt viimeistään ole kaikki pöpöläiset kuolleet? Oon aika säästäväinen, niin en haluis tuhlata noita maskeja kauheesti.
Kommentit (28)
Mulla on kymmeisen maskia, joita kierrätän. En peseenkä mitään välissä.
Käytännmaskia parisen kertaa viikossa, jos kauppaan menen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi nyt ihan älytöntä kaikkien räkäviisareitten, tautipesäkkeiden vanhoja maskeja kaivella roskista. Hyi hitto!
Etkö provoa tunnista...
Onko kukaan lukenut tämän Helsingin sanomissa olleen jutun https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007640969.html (valitettavasti vain tilaajille, en ole itse lukenut) "Veimme eri tavalla käytettyjä maskeja laboratorioon, jossa niille tehtiin bakteeriviljely."
Eli onko syytä huoleen, jos käyttää maskia monta kertaa?
Desifioitteko te kädet aina ennen kuin laitatte maskin naamalle, aina ennen kun koskettelette tai siirtelette maskia ja aina sen jälkeen kun olette poistaneet maskin?
Jos koronavirusta on ollut ilmassa, niin sitä voi olla kasvoilla maskin ulkopuolisissa osissa, joten maskia ei oikeastaan kannattaisi siirrellä ylös tai alas, kun sitten maskin alle voi jäädä viruksia... Pitäisikö naamakin desifioida? Kääk, voiko mikään oikeasti riittää?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan lukenut tämän Helsingin sanomissa olleen jutun https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000007640969.html (valitettavasti vain tilaajille, en ole itse lukenut) "Veimme eri tavalla käytettyjä maskeja laboratorioon, jossa niille tehtiin bakteeriviljely."
Desifioitteko te kädet aina ennen kuin laitatte maskin naamalle, aina ennen kun koskettelette tai siirtelette maskia ja aina sen jälkeen kun olette poistaneet maskin?
Jos koronavirusta on ollut ilmassa, niin sitä voi olla kasvoilla maskin ulkopuolisissa osissa, joten maskia ei oikeastaan kannattaisi siirrellä ylös tai alas, kun sitten maskin alle voi jäädä viruksia... Pitäisikö naamakin desifioida? Kääk, voiko mikään oikeasti riittää?
En ole lukenut juttua. Mä käytän maskia tai siis oikeammin hengityssuojainta tosi harvoin. Olen eristätynyt lähes täysin kotiini. Jos kuitenkin jostain syystä menen käymään esim kaupassa, en desinfioi käsiäni kaupan ulkopuolella ennan maskin laittoa. En nimittäin ole ulkona koskenut yhtään mihinkään, missä voisi olla viruksia. Mutta kun tulen kaupasta, laitan käsidesiä ennenkuin otan maskin pois kaupan pihassa ja heitän sen roskikseen. Kotiin tullessa vielä huolellinen käsienpesu.
Minä käytän. Autossa pyörii toista kymmentä käytettyä maskia. Otan sen, joka on ollut siellä parisen viikkoa.
En näe mitään syytä, miksi en ottaisi. Jotain muuta siellä voi korkeintaan olla, mutta ei koronaa. Ja koronaltahan tässä suojaudutaan.
Vierailija kirjoitti:
”Aika paljon normaaliflooraa, stafylokokkia kasvojen iholta”, Asta Partanen arvioi.
TESTISSÄ EI määritelty bakteerilajeja, vain määrää, mutta kokenut mikrobiologi osaa silmämääräisesti arvioida bakteereja jonkin verran.
Yhdessä pesäkkeessä bakteereja voi olla jopa 100 000, mutta suurin osa bakteereista on vaarattomia. Taudinaiheuttajabakteereja ei tässä testissä määritelty erikseen, vaan tarkoitus oli arvioida maskien yleistä saastaisuutta.
Homeelle herkistynyt ihminen voi reagoida myös maskissa olevalle homeelle esimerkiksi yskänpuuskalla, mutta isomman terveysongelman kehittyminen on epätodennäköistä. Maskin pitäisi olla silminnähden homeessa, että kenellekään syntyisi vaikeaa homeärsytystä.
Ylilääkäri Jukka Hurme Vita Laboratorioista sanoo, ettei likainen maski ole mahdollista koronavirustartuntaa lukuun ottamatta kovin iso terveysriski käyttäjälleen.
Tosin jos esimerkiksi iho on rikki suupielestä ja likainen maski pääsee hautomaan bakteereita, bakteerit voivat päästä ihon alle ja aiheuttaa tulehduksen. Myös olemassaoleva ihotulehdus, kuten akne, voi pahentua likaisen ja hautovan maskin alla.
ERJA MÄKELÄN mukaan tällä hetkellä on kuitenkin ensisijaista, että kaikki käyttäisivät kasvomaskeja. Heti seuraavaksi tärkeintä on hänen mielestään se, että pidämme huolen maskien ja käsien puhtaudesta.
Leila Koo kirjoitti:
Nämä kaikki tulokset tulevat metalli tms kiiltäviltä pinnoilta. Eikä niissä koskaan sanota, että virus on vielä elävä.
Ja on sanottu, että virus tarttuu pinnoilta tosi huonosti. Käytännössä edellisen ihmisen pitäisi aivastaa omaan käteensä ennen ovenkahvaan tarttumista, ja sen jälkeen sinä työnnät kätesi samaan ovenkahvaan.
Suurin tarttumistie on aerosolit.
Onhan toi nyt ihan älytöntä kaikkien räkäviisareitten, tautipesäkkeiden vanhoja maskeja kaivella roskista. Hyi hitto!