Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko annat 5v lapsen tuhlata laivareissulla?

Vierailija
10.02.2014 |

Siis karkkeihin yms? riittääkö 40€? omista säästöistään ottaa 20€ ja vanhemmat antaa toisen 20€.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saivat ostaa jonkun lelun itselleen. Yhdessä ostettiin hiukan namia, mutta emme me nyt mitään isoa määrää nameja laivalta osta, siellä on aika rajallinen valikoimakin, pelkästään karkkipaketteja/pusseja, ei irltokarkkeja. Ja kun meillä syödään vain kerran viikossa karkkia, joku 40 euron (kertaa kaksi, lapsia kun on kaksi) karkkivuori olisi riesana ja kuivumassa keittiön kaapeissa vielä kuukausienkin päästä.

Mutta jos nyt siis rahasummaa mietit, niin kaipa ne lasten lelut ovat maksaneet jotain tuon verran eli 30-50 euroa. Se oli vielä halpaa se, nyt onkin melkein jo nolla perässä kun näiden teinien kanssa piipahtaa Tukholmassa tai Tallinnassa shoppailemassa.

Vierailija
22/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 euroa!!!

Ei ikimaailmassa. Jonkun sellaisen kassin, jossa on pieni lelu ja karkkia voisi ottaa. Eiköhän semmoisen kympillä saa. Ihan maksimi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:46"]

Outo kysymys. Me emme ole mikään wt-perhe. Emme siis käy millään ruotsinlaivoilla. Mutta jos reissuja ylipäätään tarkoitat, viime uutenavuotena kävimme Australiassa, ja 6v lapseni osti sieltä 150 eurolla radio-ohjattavan veneen. Karkkeihin en anna yli 20 euroa koskaan, en halua että lapseni lihoaa.

[/quote]

Me ollaan wt-perhe, kun  laivoillakin käydään. Olen käynyt laivoilla jo monen vuoden ajan: Olin opiskelijavaihdossa Uppsalassa, ja laivalla pääsi silloin todella edullisesti. Koska sinne  Ruotsiin on kertynyt kavereita, joiden luona puolin ja toisin vieraillaan, niin laivoillakin tulee reissattua.

Mutt wt, mikä wt. Jos olisin itsekin käynyt siellä Australiassa vaihdossa, niin ei oltaisi wt-perhe :(

[/quote]

älä nyt, se on tollekin kirjoittajalle ollut mitä ilmeisimmin once-in-a-lifetime-experience, kun pitää yli vuoden takaistakin reissua vielä alleviivata.

Mikähän perhe me muuten sitten ollaan, kun käydän vuosittain päivä tai pari Tukholmassa ja Tallinnassa ja niiden lisäksi pari pidempää ulkomaanmatkaa lentämällä.

Vierailija
24/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes itse laittaisi neljääkymppiä laivalla karkkeihin, ellei olisi joku tilaisuus tulossa.

Vierailija
25/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat laivalta yleensä jonkun pienen lelun. Hinta max 20€. Usein ovat pärjänneet pienemmälläkin summalla. Karkkiin riittää yleensä 5€. Sitten vielä pari euroa peliautomaatteihin. 5v saa saman summan kuin vanhemmatkin lapset.

Vierailija
26/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän 5 vuotiaat kyllä tuhlaa itse yhtään mitään, kyllä vanhemmat tekevät ostopäätökset.

Vierailija
27/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin paljon saa tuhlata kuin haluaa! Supersaita lapseni ei laita euroakaan karkkeihin tai leluihin, mutta jos pikkusisko ei ole matkassa mukana, ostaa tälle jotain, mistä olettaa siskon oikeasti pitävän eli jonkun pehmoavaimenperän tms. noin 5 eurolla.

Jos annan lapselle rahaa, voin olla varma, että se laitetaan säästöön.

Vierailija
28/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10€

Vierailija
29/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää luetun ymmärtämistä kun porukka kinaa ettei 40e voi käyttää karkkiin :D Minä oon se vastaaja joka antoi lapsensa käyttää rahansa karkkiin, leluun, jätskiin ja jopa siihen lastendrinkkiin Muumidiscossa, niin kuin aika moni muukin.

Pitää lapsellakin olla kivaa ja se on ihan sama antaako lapselle omaan rahapussiin sen rahan vai kaivaako sen omasta pussista (josta ne rahat kuitenkin on). Päältä pitää tietysti katsoa.

Miekin sain vanhemmilta pienenä laivalle 100mk käyttörahaa jotka sain pistää turhuuteen. Muistan ostaneeni Silja Line kassin, 50mk.

Maalainenhan mie olin ja pikku kaupunkilaisia nykyään, niin eipä siellä laivalla tuu kun max. kerran vuoteen käytyä. Eipä kyllä lapsen teon jälkeen oo hirveesti tullut reissattua muutenkaan.

Vierailija
30/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€ maksimissaan, siitä omiin karkkeihin max 5€.

Vierailija
31/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, 5v on pieni lapsi, jolla voi olla säästöpossussa 40€, mutta jos olemme lomalla, niin toki me vanhemmat maksamme kaikki kulut esim. juurikin nuo karkit, jäätelöt, jne. Ja tuliaiset esim. Vaate, lelu, kirja. En oikein tiedä, mihin 5v tarvitsisi omia rahojaan perhelomalla? 

Vierailija
32/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:46"]

Outo kysymys. Me emme ole mikään wt-perhe. Emme siis käy millään ruotsinlaivoilla.

[/quote]

Ai jaa, tarkoitettiinko tässä vain noin vuorokausiristeilyjä? Me menemme laivoilla Itämeren yli, jotta pääsemme kiertelemään Eurooppaa kuukaudeksi joka kesä.

Ikävää, että lapsesi ovat kokeneet vain lentomatkailua. Ruotsin-laiva on heille siis uppo-outo kokemus. Varmaan joutuvat kiusatuiksi koulussa, kun kaikki muut ovat olleet laivalla paitsi he.

Vierailija
33/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vasta 7 vuotiaana edes omaa rahaa käyttöön ja silloinkin se oli 5 markkaa jotta sai hakea lähikioskista mieleisiä irtokarkkeja :D huhhuh. 

Vierailija
34/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:52"]

Sain vasta 7 vuotiaana edes omaa rahaa käyttöön ja silloinkin se oli 5 markkaa jotta sai hakea lähikioskista mieleisiä irtokarkkeja :D huhhuh. 

[/quote]

Sama täällä,muistan ku oli oikeasti iso juttu valita 10 pennillä noita ja 50 pennillä noita..Ja nykyään joku pohtii riittääkö 40 € viisivuotiaan laivareissuun,ei ole todellista. Itse keräsin sen ikäisenä löytökymmenpennisiä säästöpossuun. Oi aikoja,oi tapoja!

Vierailija
35/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 5 v määrää mitä ostetaan.

Vierailija
36/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha pitää ansaita. Pojalle olen antanut rahaa 9-10 numeroista mutta kun niitä alkoi tulla alvariinsa niin lopetin.

Vierailija
37/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen! Mulla ei ole edes lapsia, mutta ihmettelin jo keskustelun otsikkoakin. Miksi 5-vuotiaan pitäisi tuhlata edes laivalla? Ja 40e!!! Kuulostaa turhan isolta summalta, eihän tuon ikäinen ymmärrä edes rahan arvoa.

Mä antaisin varmaan vitosen eikä todellakaan karkkia edes tuolla koko rahalla.

Vierailija
38/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5- vuotiaat alkaneet käsittelemään rahaa. Laskettu ensin, että paljonko pusissa on. Sitten kaupasta näyttänyt mitä haluaisi, ja sitten katsottu, että onko siihen rahaa tai paljonko jää, jos ostaa sen. Korostetaan aina, että haluaako juuri sen vai säästääkö vielä johonkin parempaan. Tällä hetkellä lapset ovat säästäneet talviloman reissuun, siellä sitten varmasti ostavat karkkia, matkamuostoja tms. Mutta limut, jädet yms. tulee kyllä maksettua yleensä vanhempien pussista.

Vierailija
39/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e. Laivalla ostan heille yhdessä valitsemamme suklaalevyn jaettavaksi ja jonkin karkkiaskin per naase. Hyvin kelpaa.

Jos makeisia haluaa tuoda kotiin, ne kandee ostaa maista jos Tallinnaan suuntaa. Sielläkin herkut ostaa vanhempi, meniskö yhteensä 20e viishenkiselle perheelle.

Vierailija
40/42 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 15:51"]

Ei kai kukaan tavallinen ihminen anna lapsensa tuhlata 40 euroa kerralla karkkiin?!

[/quote]

Ja vielä noin nuoren ja pienen. Toinen on ihan viaton.