Paljonko annat 5v lapsen tuhlata laivareissulla?
Siis karkkeihin yms? riittääkö 40€? omista säästöistään ottaa 20€ ja vanhemmat antaa toisen 20€.
Kommentit (42)
Ei kai kukaan tavallinen ihminen anna lapsensa tuhlata 40 euroa kerralla karkkiin?!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 15:51"]
Et kai ole tosissasi? En sentään tuollaisia summia!
[/quote]
Olen mä tosissani ostaa tuohon summaan karkkia ja esim honkun pehmolelun tms.
Meillä 7- ja 8-vuotiaat tulevat vanhempien kanssa ja sitten ostetaan paketti tervaleijonia ja paketti xylitoli-sisuja, joita saa sitten kotona jos on osannut käyttäytyä. Buffassa saa jälkiruokaa.
Meillä usein lapset unohtavat karkit pitkin asuntoa, niin että annetaan niille aika vähän kerrallaan ja vain tiettyinä päivinä. Olisi katastrofi jos levittelisivät 80 euron arvosta karkkia ympäri taloa ja sitten jättäisivät ne silleen.
Absurdi kysymys
Eihän tuo 40e oo paha summa laivalla, sehän menee helposti. En toki antaisi pelkkään karkkiin tuhlata. Mut jonkun lelun jos ostaa, karkkia ja baarista lasten drinkin/jäätelöannoksen yms.
Minä annoin lapsen ihan huoletta käyttää rahansa (jotka minä&mummo oltiin sille annettu) kesälomareissulla laivalla. Katsoin tietysti ettei mitään ihan älyttömyyksiä. 40e on ihan ok summa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 15:59"]
Eihän tuo 40e oo paha summa laivalla, sehän menee helposti. En toki antaisi pelkkään karkkiin tuhlata. Mut jonkun lelun jos ostaa, karkkia ja baarista lasten drinkin/jäätelöannoksen yms.
Minä annoin lapsen ihan huoletta käyttää rahansa (jotka minä&mummo oltiin sille annettu) kesälomareissulla laivalla. Katsoin tietysti ettei mitään ihan älyttömyyksiä. 40e on ihan ok summa.
[/quote]
Joo tuota mä juuri tarkoitin ei pelkkää karkkia mutta joku lelu ja jätski yms.
En antaisi tuon ikäisen tuhlata moista summaa. 5-vuotiaalle riittää 5 euron karkit, ja siinäkin on useammalle päivälle. Muuten riittää ihan vain yhdessäolo.
Mun lapset on jo isompia, mutta ei he 5-vuotiaana saaneet karkkiin noin paljoa rahaa :O Silloin ostettiin me vanhemmat ja lapsi sai toki valita mieluisiaan, mutta ei meillä mitään rahasummia ollut lapselle erikseen. Ostettiin, mitä ostettiin ja lapset sai "sopivasti".
Ovat nyt 11- ja 8-vuotiaat ja nykyisellään annetaan reissun päällä tietty rahasumma, jolla saavat ostaa karkkia varastoon. Se vois olla reissusta riippuen 20-50€. Ja jos reilusti annetaan rahaa, niin ne karkit sitten kanssa säilyy eli pitää riittää pidemmäksi aikaa.
Hyvin on kyllä säilyneet, vaikka lapsilla on ne omissa huoneissaan. Kysyvät luvan, jos haluavat syödä jotain karkkipäivän ulkopuolella. Hyvin on nytkin viime reissun karkkeja jäljellä molemmilla.
Joo 6# ymmärsi mitä ap tarkoitti. 40e tosiaan pelkkään karkkiin ois aika paljon. Meillä muuten syödään vieläkin niitä laivalta ostettuja karkkeja kun osti muumisalkun missä on tikkareita yms. Itsehän toki söin omat karkkini heti samalla vkolla :)
Ihan älytöntä pihtailla lapsen rahojen kanssa kun itsekkin sitä laivalla tuhlaa. Arkena sitten ollaan tarkempia.
5 vuotiaan ei tarvi tuhlata senttiäkään.
Taitaa olla porvoon risteily kyseessä?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:15"]
5 vuotiaan ei tarvi tuhlata senttiäkään.
Taitaa olla porvoon risteily kyseessä?
[/quote]
Ei ole provo. Me vanhemmat ostamme parempia viinejä,kosmetiikkaa yms niin miksi lapsi ei saisi ostaa mitään?
Ei minusta 5-vuotiaan tarvitse niitä karkkejaan itse maksaa, saati että etukäteen suunniteltaisiin, että X euroa käytetään karkkeihin. Eikö siellä laivalla voi yhdessä katsoa, mitä pientä ostetaan ja mitä jätetään ostamatta? Luulisi, että pallomeri tms kiinnostaa enemmän kuin karkit.
No voi nyt hitto. Meillä kahdella nelikymppisellä menee helposti yli satanen laivalla karkkiin ja purkkaan. Viinaksia emme sieltä tuo.
Meillä vajaa 3-vuotiaalla on 100 euron viikkoraha. Käy itse ostamassa tarvitsemansa murkinat kaupasta lauantaisin, saa tosin mieheltäni kyydin kauppaan ja takaisin. Mutta itse valitsee ja maksaa ruokansa, vaatteensa ja lelunsa. Oppiipahan rahankäyttöä. Vaatteiden ostamisessa pitää vähän opastaa vielä, ei tajua ostaa talveksi riittävän lämpimiä vaatteita itse vaan ostaisi uimapuvun mielummin vaikka hänellä on jo kolme uimapukua.
Laivalla ei ole käyty, mutta ulkomaanmatkalla ei annettu ekstraa. Joutui syömään loppuviikosta pari päivää munakkaita, kun ei riittänyt ravintolassa rahat lehtipihviin ja ranskalaisiin.
Outo kysymys. Me emme ole mikään wt-perhe. Emme siis käy millään ruotsinlaivoilla. Mutta jos reissuja ylipäätään tarkoitat, viime uutenavuotena kävimme Australiassa, ja 6v lapseni osti sieltä 150 eurolla radio-ohjattavan veneen. Karkkeihin en anna yli 20 euroa koskaan, en halua että lapseni lihoaa.
Kauheaa taivastelua. "Meillä lapsi saa yhden karkin kerran kahdessa kk eikä ikinä saa tuhlata yhtään mitään". Oikeita malliperheitä täällä...
Oikeasti me käydään harjoin laivalla, mutta vastaavissa jutuissa (hotelli/kylpylälomat/huvipuistot ym) tuhlataan koko perhe karkkiin, leluihin, jätskeihin, naposteltaviin jne jne 100-200e. Siinä on mukana ne 5v:n karkitkin. Ja ihan varmasti saa tollasella reissulla tavallista enemmän herkkuja ja syö vähemmän sitä oikeaa ruokaa. Kyllä sitä ehtii arkena sitten syödä terveellisesti ja katsoa mitä suuhunsa laittaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:46"]
Outo kysymys. Me emme ole mikään wt-perhe. Emme siis käy millään ruotsinlaivoilla. Mutta jos reissuja ylipäätään tarkoitat, viime uutenavuotena kävimme Australiassa, ja 6v lapseni osti sieltä 150 eurolla radio-ohjattavan veneen. Karkkeihin en anna yli 20 euroa koskaan, en halua että lapseni lihoaa.
[/quote]
Me ollaan wt-perhe, kun laivoillakin käydään. Olen käynyt laivoilla jo monen vuoden ajan: Olin opiskelijavaihdossa Uppsalassa, ja laivalla pääsi silloin todella edullisesti. Koska sinne Ruotsiin on kertynyt kavereita, joiden luona puolin ja toisin vieraillaan, niin laivoillakin tulee reissattua.
Mutt wt, mikä wt. Jos olisin itsekin käynyt siellä Australiassa vaihdossa, niin ei oltaisi wt-perhe :(
Miksi lapsi pitää opettaa shoppailuun? Ei viisivuotias itse ajattele, että tuhlailu on hauskaa, jos ei sitä lapselle opeta. Meillä on niin, että lapsi saa valita jonkun yhden kivan tuliaisen, jos ollaan lyhyellä reissulla. Pidemmillä matkoilla saa sitten enemmän ostella, ja lapsille ostetaan kaikille esim paidat.
Leikkidrinkin ostattaminen baarista on minusta ällöä, opetetaan se alkoholinkäytönkin ihannointi.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 15:51"]
Ei kai kukaan tavallinen ihminen anna lapsensa tuhlata 40 euroa kerralla karkkiin?!
[/quote]
Opettele lukemaan. :D karkkeihin YMS, joka todennäköisesti pitää sisällään leluja jne. Aikanaan pienenä sain vanhemmilta 20€, jolla ostettiin karkkia ja jotain leluja. Jos halusi jonkun kalliimman, esim legon, niin silloin saatettiin käyttää omiakin säästöjä. Ostettiin aika paljon karkkia joista sitten koko perhe yleensä söi, muistelen lapsuuden laivamatkoja lämmöllä koska juurikin tuo karkin paljous oli hauskaa kerrankin kun sitä sai mättää vatsan täyteen. :D ei siihen yhteen kertaan kuole.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:59"]
sitten kun teidän lapsista tulee teinejä, niin ihmetellään miksei ikinä enää haluta vanhempien kanssa reissuun tai tekemään ylipäätänsä mitään! just siksi kun on traumat nuorempana tehdyistä reissuista, jolloin Tantta-Äiti kielsi kaiken hauskuuden.
Me saatiin aina lapsena mennä laivalla miten tykättiin ja ulkomaan reissuillakin aina hauskaa kun mentiin "lasten ehdoilla". Teininäkään ollut sitten mitään ongelmaa reissata äidin kanssa. Muistan kyllä sen, että yläasteella ne lapset kenellä oli kovin kuri kotona, tekivät kaikkein hurjimpia juttuja vanhempien selän takana, eivätkä todellakaan olisi lähtenyt vanhempiensa kanssa yhtään mihinkään reissuun kun ei tiukkis mamman seura kiinnostanut.
[/quote]
Lapset eivät ole yksinomaan kurin tulos, vaan osaksi kuria tarvitaan enemmän niille lapsille jotka eivät yksinkertaisesti halua käyttäytyä hillitysti. Kahden tavallisen ja yhden erikoislapsen kokemuksella uskallan sanoa näin.
Silti siinä mitä kirjoitit oli kyllä totuuden siemen. Meillä lapsia kuunnellaan ja kohtuuttomia ei olla koskaan.