Rv 32 syntynyt -> onko keskonen?
Millä rv:illä on vielä riski, että vauvalle tulee myöhemmin/heti synnytyksessä jotain ongelmia siksi, että syntyy liian aikaisin?
Kommentit (37)
Lääkäri vielä sanoi minulle, että hän ei keskonen ole vaan diagnoosi on muu ennenaikaisuus. Keskoisuus ja tuo muu ennenaikaisuus eivät ole yksi ja sama.
tai pienipainoisena (alle 2500g) syntynyt. Kaikki ennen tuota rajaa syntyneet ovat siis keskosia. Ei ole olemassa mitään virallista määritelmää: muu ennenaikaisuus.
että pikkukeskosten äidit (eli pikkukeskoksiksi kutsutaan ihan arkikielessä alle 30 rv synytyneitä) alkavat moittimaan esim rv 32 syntyneitä, että ei ole kunnon keskonen, kun ei joutunut olemaan kuin vaikkapa 3 viikkoa sairaalassa tms. Eiköhän jokaisen suru ja tuska ole henkilökohtaista eikä toisen suruun verrattavaa, eli molemmilla voi tuska olla täysin sama. Eikä toinen sitä voi ns. alentaa.
ina nimittäin löytyy ihmiskohtaloita , jotka ovat sinun kohtaloasi ja suruasi pahempia, joten oikeesti utolla ajattelutavalla sinunkin tilanteesi ei oikeesti oel yhtään paha eikä tunnu missään.
lukee kohdassa diagnoosit ja toimenpiteet: P073 Muu ennenaikaisuus
POika on syntynyt rv 36+2 (2680g)
Jokainen tietää että ev. 32 syntynyt on keskonen ja joutuu olemaan vähintään 3viikkoa sairaalassa. on vauva sitten miten hyväkuntoinen tahansa. Koskaan ei ole tullut vastaan vauvaa joka syntyisi rv. 32 ja pääsisi kotiin ennenkun on ns. rv. 36.
Mielestäni tässä ketjussa kukaan ei väittänyt ettei rv. 32 syntynyt ole keskonen!
eli mulla rv 32, ja kyllä olen kuullut siitä, kuinka helpolla me päästiin. Siis tämän olen kuullut pikkukeskosten äideiltä.
Ja minä en omasta mielestäno edes päässyt helpolla, koska vielä 5 vuoden jälkeenkin mulla on asiasta traumoja. Eli on ärsyttänyt se , että minulle on sanottu, että minulal ei ole mitään syytä suruun ja huoleen, koska heillä on sentään viikon 27 keskonen ne.
Sinähän siitä vaikeeta teet.. mistä moinen vertailu?
Minulla syntyi kanssa rv. 32 kaksoset ja jos jonkun mielestä pääsin helpolla niin mitä sitten? Itse tiedä miten asiat on. En ole päivääkään miettinyt mitä muut ajattelee asiasta. Koska sillä ei ole mitään merkitystä.
Ihmiset ovat hölmöjä ja sanovat mitä sanovat. Kaikkia ei kannata kuunnella eikä muiden puheista stressata. Fiksu ymmärtää ettei ihmiskohtaloita voi verrata keskenään.
Jos lapsesi syntyi ennen rv 37, hän oli keskonen ja sillä siisti.
muiden ongelmia ja huolia " leveilemällä" omalla pikkukeskosellaan?
Keskosella tarkoitetaan lasta, joka on syntynyt ennenaikaisesti eli ennen 37 raskausviikkoa. Usein keskosuus määritellään myös raskausviikkojen lisäksi painorajoituksella jolloin keskonen on alle 2500 grammaa painava lapsi. (nettineuvo)
Keskoseksi sanotaan vauvaa, jonka syntymäpaino on alle 2500 grammaa. Alipainoisella keskosella tarkoitetaan lasta, jonka syntymäpaino on pienempi kuin raskauden kesto edellyttäisi.
Ennenaikaiseksi keskoseksi sanotaan vauvaa, joka syntyy ennen 37 raskausviikkoa, mutta se on kasvanut raskauden kestoon nähden normaalisti. (hs)
Lpasi on keskonen, kun hän painaa alle 2500 g. Myös ennen 37 raskausviikkoa syntynyt luokitellaan keskoseksi (vauvat)
keskonen: <37 rv ja/tai paino <2500 g
jne jne
Vierailija:
Millä rv:illä on vielä riski, että vauvalle tulee myöhemmin/heti synnytyksessä jotain ongelmia siksi, että syntyy liian aikaisin?
Sitten tuo riski siihen että ongelmia syntyy, on hyvin tapauskohtainen. 32 on kuitenkin hyvät viikot jo, ja todennäköisyys sille, että ongelmia tulee on pienempi kuin pienemmillä viikoilla.
Ennenaikainen syntymä (ennen rv 37 ja/tai alle 2500g) on aina kuitenkin riskisynnytys, joten sinänsä huolissaan on syytä olla. Kukaan ei koskaan voi ennustaa mitä kellekin sattuu, mutta toivotan onnea kaikille odottajille.
t. itse pikkukeskosen äiti
Minulla on täysin terve keskoslapsi syntyi rv35 ja oli 2000g. Ja pisteistä sen verran että sai meidänkin vauva 9 pistettä ettei se pisteiden saanti ole keskoisuudesta kiinni.
ja erittäin pienipainoinen alle 100g painavaa lasta. Jos 42 viikkoinen lapsi painaa 2000 g, hän on SGA, eli small for gestational age. Keskonen hän ei ole missään tapauksessa.
Keskosuus ei ole mikään kiveen hakattu määritelmä. Yleensä käytetään tuota 37 rv ja 2500 määritelmää, mutta aina alle 2500 g ei ole keskonen vaan ainoastaan pieni raskausviikkoihin nähden. Toisaalta alle 37 viikkoinen on lähes aina keskonen. Nykyään lääkärit käyttävät usein termiä " lievästi ennenaikainen" , kun on kyse esim. rv 36+0 vauvasta.
Keskosuuden määrittelyssä ovat viikot se kaikkein tärkein asia. Paino on toisarvoinen. Esim. kotiutettaessa lapsia sairaalasta on viikot merkittävämpiä kuin paino. Itse olen nähnyt yhden 1800 g lapsen pääsevän kotiin, kun viikkoja oli jo tarpeeksi, mutta lapsi oli ollut syntyessään niin pieni, että lasketun ajan lähellä oli vasta tuon kokoinen. Oma lapsi pääsi kotiin rv. 36 tasan.
Vierailija:
Kyllä, hän on pienipainoinen keskonen.
että lapsi on syntynyt ennen rv 37 TAI painaa alle 2500g. Siis jompi kumpi TAI sanan vieressä oleva lause toteutuu. Keskonen on vain määritelmä eli se ei tarkoita pienipainoisuutta tai pienikokoisuutta tai huonovointisuutta jne. Jos siis lapsi syntyy rv 42 ja painaa 2400g, on se MÄÄRITELMÄN mukaan keskonen. Jotkut pelkäävät sanoa että lapsensa on keskonen, koska kuvittelevat, että lapsella on tuolloin jotain erityisiä ongelmia. Naurettavimpia ovat " puolikeskonen" tms.