Aika vaikea on saada lapsia isoisän luokse käymään
Isoisän luona ei koskaan tarjota mitään lapsille. Ei tosin aikuisillekaan. Koiraa varten on herkkuja.
Ei sillä, kyllä meillä on varaa lapsemme syöttää, mutta on mielestäni moukkamaista ettei koskaan ole yhtään mitään tarjolla. Ei vaikka isoisällä olisi syntymäpäivä. Pillimehu tai keksipaketti olisi oikeasti aika kiva juttu.
Nuorimman lapsen kummitäti kertoi pojan sanoneen, ettei ukilla ole meille koskaan mitään. Sääli, millainen muisto pienelle jää ukista :(
Lapset eivät halua tulla mukaan ollenkaan. Ymmärrän asian hyvin.
Kommentit (22)
Mitä jos ottaisitte vanhan miehen luokse itse evät mukaan? Sanoisitte että pidetäänkö pieni kahvihetki ukin kunniaksi :)
Ei vahus välttämättä ymmärrä, että tulette sinne kestittäväksi.
Fiksuna äitinä sinä otat keksipaketin ja mehutölkin mukaan.
Samaa oisin ehdottanut. Kaupan kautta, herkkuja kaikille.
Onko ukki elänyt vasta vähän aikaa yksin? Onko hän koko elämänsä tottunut siihen, että joku muu (äiti, vaimo, kotiavustaja) huolehtii ruokapuolesta? Tuleeko hänelle kotipalvelusta ateria kerran päivässä? Jos näin on, niin on ihan ymmärrettävää, ettei hänellä ole kotona juurikaan "evästä". Moni vanhempi ihminen ei kahvileivästä perusta, moni ei viitsi edes kahvia itselleen keittää. Jos siis haluatte tarjoilua, teidän on se itse vietävä sinne mukana. Eikös ukki ole teidän jomman kumman isä?
Ja tärkein: ei ukin luokse mennä sillä mielellä, että sieltä aina saa jotain hyvää tai ehkä muutaman kolikon säästölippaaseen. Sinne mennään ukin itsensä takia. Opettakaa se myös lapsillenne. Ajatelkaa jo nyt muutaman kymmenen vuoden päähän, kun itse olette mummi ja ukki.
Kiitos sulle.. Nuo aiemmat ohitin oikeastaan olankohautuksella... Ukki on miehen isä. Elänyt pitkään ilman naista, vaimo lähti kauan sitten. Lasten kanssa eleli, kunnes nämäkin muuttivat pois. Eli periaatteessa on tottunut laittamaan ruokaa ja huolehtimaan lapsista. Vuosien varrella on vaan erakoitunut, vaikka vieläkin toki huolehtii omasta ruuastaan (ja myös naapurissa asuvien sisarustensa)
Kyse ei todellakaan ole siitä etteikö käytäisi. Ollaanhan jo pitkään käyty, tai siis niin kauan kun minä olen kuvioissa ollut mukana, ilman herkkupalkkiota. Kyse oli vaan siitä, että minä koen käytöksen oudoksi. Tarjotaanhan koirallemme kuitenkin aina herkkuja. Ikäänkuin koira olisi tärkeämpi kuin me ihmiset; lapsi ja lapsenlapset. Ehkä niin onkin.
ap
Olettko maininneet asiasta ukille? Jos hänelle ei erakoituneenan ole tullut mieleenkään hankkia mitään vierasvaraa. Käykö hänellä yleensä muita vieraita?
Tai jos joku on sanonut, että lapsenlapsia ei saa lahjoa karkilla ja herkuilla tänäpäivänä? Kaikki vanhemmat eivät sitä halua.
Itse olen nimittäin sitä mieltä.
Minustakin on outoa, että itketään sitä, että lapsi ei saa kylässä "herkkuja"! Niitähän saa ainakin teillä näköjään kotona.
Kyllä noita lihavia, ruokanirsoja lapsia on meillä ihan tarpeeksi.
Pihi ja outo. Kyllä normaali ihminen tarjoaa lapsille vaikka voileipiä ja mehua vaikka palstamamman mielestä kaikki huomioonottaminen onkin tuhlailua. Itse en ole ikinä törmännyt ihmiseen jonka luokse TÄYTYY ottaa omat eväät.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:27"]Minustakin on outoa, että itketään sitä, että lapsi ei saa kylässä "herkkuja"! Niitähän saa ainakin teillä näköjään kotona.
Kyllä noita lihavia, ruokanirsoja lapsia on meillä ihan tarpeeksi.
[/quote]Teidän suvussa otetaan omat eväät mukaan kylään? Ja se on mielestäsi normaalia?
Ahhah, tää on niin hauska paikka. Jos tekee avauksen, ihan mistä vaan, niin saa kuulla olevansa kummallinen ja outo.
Olen siis outo, kun ihmettelen ettei koskaan ole tarjolla yhtään mitään. No, me suomalaisethan ollaan tunnettuja vieraanvaraisuudestamme. Eli se siitä sitten. Lopetetaan kahvinkeitto vierailijoille, ei tarjota koskaan mitään, koska se se vasta on outoa. Että nyt tarjota jotain, olla ikäänkuin ilahtunut siitä että joku tulee.
Tyhmä minä.
ap
Luin just kokonaan tuon yökyläilyketjun ja sen pohjalta päättelen, että ukki ei halua teitä sinne loisimaan. Hän on lapsensa kasvattanut eikä halua enää passata lapsiaan ja heidän jälkeläisiään. Hän olettaa, että jos hän tarjoaa lapsille pillimehut, te tungette lapset ukin luokse joka viikko viikonlopuksi. Ukki haluaa olla ukki, jota muistetaan runsain lahjoin isänpäivänä, jolloin hän voi kyynelsilmin kertoa muille, miten lapsenlapset häntä rakastavat. Parasta, kun lopetatte käynnit siellä kokonaan.
Antaa noiden sekä raha-että tunnepihien mammojen jauhaa paskaa ja laskea pennosiaan. Isoisä on vain epäkohtelias eikä halua vieraita. En usko että voi olla niin tyhmä että ei tajua, näitä kuitenkin näyttää mammoilla kyllä myöskin olevan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:02"]Onko ukki elänyt vasta vähän aikaa yksin? Onko hän koko elämänsä tottunut siihen, että joku muu (äiti, vaimo, kotiavustaja) huolehtii ruokapuolesta? Tuleeko hänelle kotipalvelusta ateria kerran päivässä? Jos näin on, niin on ihan ymmärrettävää, ettei hänellä ole kotona juurikaan "evästä". Moni vanhempi ihminen ei kahvileivästä perusta, moni ei viitsi edes kahvia itselleen keittää. Jos siis haluatte tarjoilua, teidän on se itse vietävä sinne mukana. Eikös ukki ole teidän jomman kumman isä?
Ja tärkein: ei ukin luokse mennä sillä mielellä, että sieltä aina saa jotain hyvää tai ehkä muutaman kolikon säästölippaaseen. Sinne mennään ukin itsensä takia. Opettakaa se myös lapsillenne. Ajatelkaa jo nyt muutaman kymmenen vuoden päähän, kun itse olette mummi ja ukki.
[/quote]Mikä on mukavampaa kuin hemmotella lapsen lapsia ja sujauttaa salaa rahaa kouraan silmäniskun kera.
Lapset eivät ole koskaan olleet ukkilassa yötä. Ei edes hoidossa, koskaan eivät ole olleet siellä ilman vanhempiaan eli meitä. Ei mitään hoitovastuuta ei ole sysätty sinne.
Toisaalta aina pyytää tulemaan uudestaan, kun ollaan lähdössä..
Luultavasti asia on juuri niinkuin ajattelet nro 14. Meitä ei haluta sinne, mutta me ollaan niin tyhmiä että ollaan silti menty. Jotekin vaan olen ajatellut niin, että isovanhemmat automaattisesti haluavat olla tekemisissä oman väkensä, omien lastenlastensa kanssa.
Sulla on ihmeellinen asenne teidän koko perheeseen. Koira saa herkkuja > koira on tärkeämpi kuin te muut. Ehkä vanha ihminen vain pitää eläimistä, ei voi vastustaa herkkujen antamista. Useimmat vanhukset tykkäävät ihan hirveästi eläinten ruokkimisesta, ei se tarkoita etteivätkö lapsenlapset olisi tärkeitä.
Ehkä hän on huomannut asenteenne. Tulette sinne vain herkkujen ja taskurahan toivossa. Ovatko lapset villejä ja vilkkaita? Ovatko äänekkäitä?
Nro 18. Jos siis käytäis vain herkkujen tai taskurahojen toivossa, niin eiköhän käynnit olisi jo loppunet ajan kuluessa. Aika kaukaa haettu peruste. Miksi olettaa saavansa jotain, koska ennenkään ei ole saanut.
Lapset eivät ole villejä. Ännekkäitä tosi ajoittain, mutta sellaisia lapset ovat. Suurimmaksi osaksi äänekkyys kuitenkin ilmenee jossain ihan muualla kuin isoisän luona, ei eipä osu kohdilleen tämäkään.
Ap, tuon kommenttisi nr. 13 jälkeen sanoisin, että haluat nyt heittäytyä marttyyriksi. Saat sinä asiaa täällä päivitellä, mutta eihän se mitään muuta. Sinä et voi muuttaa vanhan miehen käytöstä. Korkeintaan voit puhua miehesi kanssa, josko hän haluaa jutella oman isänsä kanssa ja katsoa mihin se johtaa.
Voit myös jutella omien lastesi kanssa ja kertoa (isoisää syyllistämättä!), että sinä haluat heidän kasvavan aikuisiksi, jotka tarjoavat vierailleen ruokaa.
En nyt oikein tajunnut, menettekö te ukkilaan ruuan vai ukin takia. Miksi opetat lapsille, että ukki on syöttö- ja rahamasiina ja olemassa vain hyötykäyttöön? Eikö sinne kylään pitäisi mennä nimenomaan sen ukin takia eikä muun?
Me käymme kerran pari kuussa mummuloissa, jokaisessa vuoron perään, ja viemme aina kahvipaketin ja keksejä tai pullaa mukanamme, toisinaan kukkakimpunkin. Haluamme ilahduttaa vanhuksia mutta toisaalta emme halua, että kyläilymme aiheuttaa heille rahanmenoa ja kaupassakäyntivaivaa, vanhukset kun alkavat olla jo aika jalkapuolia. En ole koskaan ajatellut, että menisin katsomaan isovanhempia vain syömisen takia.
Viekää ite jotain mukana, vähä niinku nyyttäri-periaatteella? :) jospa sillä lailla ainaki lapset tulisi helpommin mukaan, vaikka ukki ei välttämättä "pieentä vihjettä" ymmärtäisikään...