Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitsevatko nykylapset tämän päivän yltäkylläisyydessä joululahjoja?

Vierailija
29.10.2020 |

Tuli mieleeni tällainen. Silloin kun minä olin lapsi, en saanut vuoden ympäri kaikkea roinaa jatkuvalla syötöllä, mutta nykyään kun kaikki on niin halpaa,vanhemmat ostelevat lapsilleen jatkuvasti uusia vaatteita, leluja ja muuta rojua.

Mihin tällaiset kulutusyhteiskuntaan syntyneet lapset tarvitsevat joulun lahjavuorta? Eikö näille lapsille jo perusarki ole yhtä joulua?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Itselläni ei ole joulumieltä ollut vuosiin. Joulu hössötys alkaa liian aikaisin. Myös minulla on lapsia mutta emme vietä joulua. Samanlainen pv kuin kaikki muutkin ja ohitse ennenkuin huomaakaan. Hyvin vapauttavaa kun ei tarvitse etsiä, miettiä lahjoja. Ostan lapsille silloin kun tarvitsevat mitä nyt sattuu tarvitsemaankaan, ei tarvitse juuri jouluun keskittää

Vierailija
2/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan. Sairasta tämä nykymeininki.

Vierailija
4/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ei saa ympäri vuoden roinaa, mutta eivät nyt keksi jouluksikaan mitään mitä haluaisivat/tarvitsisivat. Ovat 8 ja 11 v.

Vierailija
5/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan tarvitse rojua tai muovivaatteita.

Mutta lahjat voi olla hauskoja, vaikka lintulauta jonka ite kokoaa, taidevälineitä, kirjoja. Itse ostin juuri pojalleni digitaalisen lehtiön johon kirjoitetaan tai piirretään kuin paperille ja siitä suoraan menee file tietsikan tai puhelimen näytölle. Ei tarvi paperia eikä skanneria.

Tai joku kurssi on kiva lahja. Riippuu lapsesta tietenkin.

Vierailija
6/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Itselläni ei ole joulumieltä ollut vuosiin. Joulu hössötys alkaa liian aikaisin. Myös minulla on lapsia mutta emme vietä joulua. Samanlainen pv kuin kaikki muutkin ja ohitse ennenkuin huomaakaan. Hyvin vapauttavaa kun ei tarvitse etsiä, miettiä lahjoja. Ostan lapsille silloin kun tarvitsevat mitä nyt sattuu tarvitsemaankaan, ei tarvitse juuri jouluun keskittää

Ankein vanhempi 2020 on löydetty.

Vierailija
7/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot muoviset lelut pitää kieltää. Ällöttää että ikinä ostin mitään Nerffejä.

Mutta Legot on ihania.

Vierailija
8/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ankein vanhempi 2020 on löydetty.

He levittävät jouluksi harmaat matot ettei vaan vahingossakaan pulpahda mikään joulumieli.

Vierailija
9/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme oletus että kaikki elävät yltäkylläisyydessä. Edelleen suomessakin on vähävaraisempia perheitä, joille on järjestetty esim tukisysteemejä jotta lapset saavat lahjan. 

Ja omassa lapsuudessani ainakin omat vanhempani antoivat lahjana myös yhdessäoloa, esim matkan muodossa, lupauksena perheen yhteisestä elokuvaillasta, jne. Lahja ei ole sama asia kuin tavara.

Itse olen huomannut tämän sorttista muutosta nykyään enemmissä päin, yhä harvemmin meillä annetaan ihmisille krääsää, koska ei enää ole lama tai sotien jälkeiset vuodet vaan kaikilla on aikalailla mitä he tarvitsevat. Enemmän annetaan enemmänkin elämyksiä, yhteistä tekemistä, yms. sekä lapsille että aikuisille.

Vierailija
10/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on ihanaa aikaa..mutta meillä se pyörii hyvän ruuan ja koristeiden yms. Ympärillä - ei lahjojen

Just kysyin kahdeksan vuotiaalta mitä haluaisi lahjaksi. Totesi ettei tiedä , ehkä suklaata.

Pitääkin kaivaa sädekehä kiillostusaine kaapista ;)

Vierailija
11/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa arvostaa mitään tai pitää tärkeänä. Uusi tilalle, kun vanha menee rikki tai rikotaan.

Vierailija
12/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittykää jouluateriaan ja yhteisöllisyyteen

Vierailija
13/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla lapsilla jää nykyään jopa avamattomia leluja, kun tavaraa on niin paljon. UFFiin palatetaan esim täysin avamattomia legopakkauksia ja muita leluja.

Vierailija
14/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla lapsilla jää nykyään jopa avamattomia leluja, kun tavaraa on niin paljon. UFFiin palatetaan esim täysin avamattomia legopakkauksia ja muita leluja.

Tai sitten tulee monta samaa.

Vierailija
15/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittykää jouluateriaan ja yhteisöllisyyteen

Tänä vuonna ei saa kutsua edes sukulaisia syömään, että se siitä yhteisöllisyydestä.

Vierailija
16/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipokaa pipareita yhdessä. Elämyksiä, kokemuksia, tuoksuja materian sijaan. Antamisen ilon opettaminen.

Vierailija
17/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole tuollaista ongelmaa, lapsi saa vain tarpeeseen tavaraa.

Mun mielestä muutama tärkeä juttu jouluna on ihan hyvä ja lapsi osaa arvostaa joulua synttäreitä ym.

Tarvitsee uuden puhelimen ja polkupyörän.

Puhelin on äidin vanha ja poika on silti pitänyt huolta siitä ja polkupyörä on jo pieni ja kulunut.

Vierailija
18/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät todellakaan tarvitse rojua tai muovivaatteita.

Mutta lahjat voi olla hauskoja, vaikka lintulauta jonka ite kokoaa, taidevälineitä, kirjoja. Itse ostin juuri pojalleni digitaalisen lehtiön johon kirjoitetaan tai piirretään kuin paperille ja siitä suoraan menee file tietsikan tai puhelimen näytölle. Ei tarvi paperia eikä skanneria.

Tai joku kurssi on kiva lahja. Riippuu lapsesta tietenkin.

Luettelit fiksuja lahjaideoita. Tuo digitaalinen lehtiö kuulostaa mahtavalta👍

Ap

Vierailija
19/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen joulahjoiksi saatiin hyödyllisiä ja tarpeellisia tavaroita. Pehkeätkään paketit eivät olleet halveksittuja. Uudet sukat, villahousut tai yöpaita olivat yhtäarvostettuja lahjoja kuin kovat paketitkin, siis esim. kirja tai joku peli. Jos sai sukset tai luistimet, niin silloin muiden pakettien määrä oli ymmärrettävästi vähäisempi.

Tämän päivän useimmilla lapsilla on kaikenkarvaiset vehkeet ja vermeet jo valmiina. Toivelistalla on toista tonnia maksava uusin Applen luuri tai läppäri. Ja sitten kiukutellaan, jos tuleekin edullisempi laite, jossa ei ole omenan kuvaa. Arvo putoaa kuulemma kavereiden silmissä. Voi materialistiressukoita. 

Vierailija
20/44 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä alotus. Me ei matkusteta enää lastenlasten jouluriemua ihmettelemään. Lapset saa liikaa lahjoja ja kiipeilee pitkin seiniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän