Moniko meistä pärjäisi... FARMILLA?
Uusi TV-sarja "Farmi". En ehtinyt katsomaan ensimmäistä jaksoa, koska olin kännissä kapakassa, ja samasta syystä en ehdi katsomaan toistakaan. Ja kyllä, WT olen!
Ainakin juonen esittelyn perusteella ohjelmakonsepti vaikuttaisi mielenkiintoiselta, valitettavasti vain tulee parhaaseen kännäilyaikaan.
Moniko meistä pärjäisi tuolla farmilla? Moniko osaisi elää vanhalla tavalla vailla nykyajan mukavuuksia?
Itse olen nuorena kyntänyt vakoa perunapeltoon siten, että isä veti puuauraa edestä ja minä työnsin auraa takaa, kahvoista. Olen asunut talossa, jossa ei ollut vesijohtoa eikä viemäriä. Vesi kannettiin kaivosta ja pihan perällä oli saunarakennus ja ulkohuussi.
Saunan takana oli tunkio. Talo lämmitettiin haloilla, jotka piti itse pieniä. Sähköt talossa kyllä olivat, yksi pistorasia per huone.
Sittenkään en pärjäisi vieläkin alkeellisemmissa olosuhteissa. Sellaisissa kuin "Farmilla". Pärjäisitkö sinä?
Kommentit (33)
PÄrjäisin kyllä hyvin tuolla, mutta mua ei vaan otettaisi mukaan. Tonnehan on selvästi valikoitu tietyn profiilin kilpailijoita, jotka ärsyttävät toisiaan. On se kiintiö-homo, nuoria teiniplikkoja, vanha mummo, elämäntapaihmisiä jne. Tavallisia maalaisjärjellä varustetut ihmiset pärjäisivät tuolla oikein helposti, mutta siitä ei syntyisi mielenkiintoista tosi-tv:tä. En kyllä jaksa tuotakaan katsoa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:32"]
Keittotaso? Ei siellä mitään tasoja ollut
[/quote]
Katsopa sitä liettä hieman tarkemmin.
[/quote]
Olen siis käynyt kesällä tuolla kuvauspaikalla, niin ei siellä kyllä oikeasti mitään liettä ole.. En siis ajatellut tästä jankata, kunhan vaan totesin tosiasian :) muutenkin kannattaa varmaan näitä ohjelmia katsoa vähän avoimemmin mielin, kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin miltä näyttää.. Osallistujille on leikattu "roolit", kaikista löytyy muukin puoli kuin mitä ruudussa näytetään. Kun koko päivä kuvataan ja siitä näytetään vain 23 min, jää paljon pimentoon. Mm. sitä yhdessä tekemistä, hauskanpitoa, väsymystä (itse tehdyillä olkipatjoilla nukkumista), pyykkäystä (pyykkilaudalla), kylpemistä (padassa lämmitetyllä vedellä ja kauhalla), ruoan laittoa (jauhojen jauhamista, perunoiden kuokkimista..).. Silmät auki ja avoimin mielin jooko, ohjelmaa mennyt vasta viikko, kyllä siellä näytetään varmasti kaikkea yllä mainittua ja toivottua :)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:32"]
Keittotaso? Ei siellä mitään tasoja ollut
[/quote]
Katsopa sitä liettä hieman tarkemmin.
[/quote]
Olen siis käynyt kesällä tuolla kuvauspaikalla, niin ei siellä kyllä oikeasti mitään liettä ole.. En siis ajatellut tästä jankata, kunhan vaan totesin tosiasian :) muutenkin kannattaa varmaan näitä ohjelmia katsoa vähän avoimemmin mielin, kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin miltä näyttää.. Osallistujille on leikattu "roolit", kaikista löytyy muukin puoli kuin mitä ruudussa näytetään. Kun koko päivä kuvataan ja siitä näytetään vain 23 min, jää paljon pimentoon. Mm. sitä yhdessä tekemistä, hauskanpitoa, väsymystä (itse tehdyillä olkipatjoilla nukkumista), pyykkäystä (pyykkilaudalla), kylpemistä (padassa lämmitetyllä vedellä ja kauhalla), ruoan laittoa (jauhojen jauhamista, perunoiden kuokkimista..).. Silmät auki ja avoimin mielin jooko, ohjelmaa mennyt vasta viikko, kyllä siellä näytetään varmasti kaikkea yllä mainittua ja toivottua :)
[/quote]
Missä ne siellä ruokaa laittaa? Kyllä se minusta on ihan lieden näköinen, tulet alla ja keittopata päällä. Ja siinä sivussa tila, johon voi padan laskea. Ei se minusta mikään nuotiokaan ole.
vai mikä sinulle on liesi? Sähköhellako?
Siellä on leivinuuni, ja sen vieressä pieni kolo johon mahtuu kolmijalka seisomaan ja sen päälle kattila. Tarkoitin siis sitä ettei mainitsemaasi "lämmönsäätelyä" pysty siinä toteuttamaan, kun alla tosiaan on "nuotio". Tämän lisäksi rannassa oli nuotio, jossa ruokaa tehtiin. Liesi on tasainen alusta jolla ruokaa laitetaan, avoin kolmijalka ei sitä ole.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:11"]
Missä ne siellä ruokaa laittaa? Kyllä se minusta on ihan lieden näköinen, tulet alla ja keittopata päällä. Ja siinä sivussa tila, johon voi padan laskea. Ei se minusta mikään nuotiokaan ole.
[/quote]
10 kirjoitti näin "Niille nuorille ei varmaan kukaan ole kertonut, että hellat varaa lämpöä eikä se keittotaso samantien kylmene, vaikka ei olisi tulta alla."
Jos pata on reijän päällä ja sen alla tuli, niin se ei pahemmin lämpöä varaa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 14:11"]
[/quote]
10 kirjoitti näin "Niille nuorille ei varmaan kukaan ole kertonut, että hellat varaa lämpöä eikä se keittotaso samantien kylmene, vaikka ei olisi tulta alla."
Jos pata on reijän päällä ja sen alla tuli, niin se ei pahemmin lämpöä varaa.
[/quote]
Kiitos tästä, sanoit selkeästi sen mitä itse hain, mutten vain saanut tuotua selkeästi esille :)
Kai sitä nyt pärjäisi, mutta miksi ihmeessä kukaan haluaisi vapaaehtoisesti elää ilman nykyajan mukavuuksia?
Farmilla pärjäisin mutta niiden viherpiipertäjähippien ja muitten itkupillien kans en tulis hetkeäkään toimeen. Siellä on muutama tyyppi, joiden kans menis välittömästi sukset ristiin..
Ei ole kyseinen ohjelma kiinnostanut tippaakaan, kun kuulin että amatöörit laitetaan teurastamaan eläimiä! Todella julmaa!
Jos lihaa mielii syödä, on eläimet teurastettava, mikäli on elettävä 1800-luvun maaseudun malliin. Kaikkea ei saa vakuumipakattuna marketista.
Olisin hakenutkin, mutta töistä ei saa omaa lomaa. Kun on maalta kotoisin ja toiminut maataloushommissa niin pärjää. Helppoa. Olis vaan hermot menny niitten pillittäjien ja homppeleiden kans.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 16:02"]
Jos lihaa mielii syödä, on eläimet teurastettava, mikäli on elettävä 1800-luvun maaseudun malliin. Kaikkea ei saa vakuumipakattuna marketista.
[/quote]
Kyllä oikeaoppisesti teurastettua halal-lihaa saa marketista!
Miksikäs en pärjäisi, mutta en haluaisi olla mukana tuon tyylisessä ohjelmassa muutoin. Odotin ohjelmalta paljon, mutta se näyttää olevan köyhästi toteutettu tositv-viritelmä, jossa erittäin kehno juoni (jos lainkaan) ja mukana surkeita tyyppejä. Toivoin, että mukana olisi ihmisiä tasaisesti eri ikäryhmistä, olisivat joutuneet pukeutumaan kukin ajan mukaisiin vaatteisiin, käyttämään ajanmukaisia työvälineitä ja jokaiselle olisi pitänyt antaa oma tehtävä/rooli, mitä toteuttaa mahdollisimman hyvin.