Moniko meistä pärjäisi... FARMILLA?
Uusi TV-sarja "Farmi". En ehtinyt katsomaan ensimmäistä jaksoa, koska olin kännissä kapakassa, ja samasta syystä en ehdi katsomaan toistakaan. Ja kyllä, WT olen!
Ainakin juonen esittelyn perusteella ohjelmakonsepti vaikuttaisi mielenkiintoiselta, valitettavasti vain tulee parhaaseen kännäilyaikaan.
Moniko meistä pärjäisi tuolla farmilla? Moniko osaisi elää vanhalla tavalla vailla nykyajan mukavuuksia?
Itse olen nuorena kyntänyt vakoa perunapeltoon siten, että isä veti puuauraa edestä ja minä työnsin auraa takaa, kahvoista. Olen asunut talossa, jossa ei ollut vesijohtoa eikä viemäriä. Vesi kannettiin kaivosta ja pihan perällä oli saunarakennus ja ulkohuussi.
Saunan takana oli tunkio. Talo lämmitettiin haloilla, jotka piti itse pieniä. Sähköt talossa kyllä olivat, yksi pistorasia per huone.
Sittenkään en pärjäisi vieläkin alkeellisemmissa olosuhteissa. Sellaisissa kuin "Farmilla". Pärjäisitkö sinä?
Kommentit (33)
Tulisin varmaan toimeen. Mutta näiden ituhippien ja sen ikivihaisen kanssa en varmasti pärjäisi.
Farmilla en pärjäisi, koska siellä vain haahuillaan, mutta 1800-luvun maalaistalossa pärjäisin ihan hyvin. Tosin katsoin, että niiden kirves ei ihan siltä vuosisadalta ole eikä keittiön astiatkaan.
Kummallisinta on se hellan lämmittäminen: eikö niille voisi antaa ohjeita, etteivät polttelisi ihan turhaan puita ja samalla lämpöä harakoille? Niille nuorille ei varmaan kukaan ole kertonut, että hellat varaa lämpöä eikä se keittotaso samantien kylmene, vaikka ei olisi tulta alla.
Niillä puuttuu farmilla juoni ja suunnitelma, pitemmän päälle tuosta ei tulisi mitään.
Keittotaso? Ei siellä mitään tasoja ollut
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 16:03"]
Olisin hakenutkin, mutta töistä ei saa omaa lomaa. Kun on maalta kotoisin ja toiminut maataloushommissa niin pärjää. Helppoa. Olis vaan hermot menny niitten pillittäjien ja homppeleiden kans.
[/quote]
Olen alkanut pitää tästä Sebastienista, hän on pian yhtä viihdyttävä persoona kuin Max Perttula, vaikuttaa kiltiltä ja parasta hänessä on se, ettei hän näytä välittävän pätkääkään siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Marko taas edustaa täysin päinvastaista homppelia, mutta kyllä heillä molemmilla on paikkansa ohjelmassa.
Kyllä minä pärjäisin, mutta en haluaisi elää niin.
Farmilla pärjäisin, mutta miel yksin kuin uusavuttomien nuorten kanssa.
Asumme pääkaupunkiseudulla ja meille tuli vasta 7v sitten suihku. Sitä ennen lämmitimme pesuveden padassa. Ihan käsittämätöntä nyt kun mietin.
Aloittaja on käsittänyt täysin väärin koko ohjelman formaatin. Ei siinä ole varsinaisesti kyse 1800-luvun olosuhteissa selviytymisestä vaan BB-tyyppisestä ihmissuhdedraamasta.
Olen kovasti pettynyt näkemääni, koska tähän mennessä en ole nähnyt ohjelmassa mitään todellista 1800-luvun työtä. Tai no jos oikein tarkkoja ollaan, niin vattujenpoimintaa kyllä, mutta lampaanteurastuksessakin käytettiin pulttipyssyä, jota tavallisessa maalaisteurastuksessa ei ollut vielä 1960-luvullakaan. Teurastaja ei suinkaan ollut mikään amatööri, vaan lammastilallinen itsekin.
Olisin halunnut nähdä, miten ruokaa valmistetaan, vähän enemmän kuin lantunleikkuuta, ja miten he saavat vaatteet puhtaiksi. Entä miten nuorimmilta onnistuu tulenteko?
Hyvin minä muuten pärjäisin, mutta sosiaaliset suhteet olisivat varmaan suurin ongelma. Luultavasi jo kolmessa päivässä olisin saanut jonkun piiperön käymään kimppuuni.
Olen asunut 1800-luvulla rakennetussa talossa, ja kyllä siellä hella keittotasoineen on ollut aikojen alusta. Juuri sen olisin halunnut nähdä, miten he keittelevät mutta ei, näemme vain henkilökohtaisia valitusvirsiä. Hassua, että on puulusikat, mutta kuitenkin kirkkaanvärisissä kumppareissa kävellään.
En mä ihan onneton olisi, eläintä en varmaan saisi hengiltä (paitsi kanan,joita olenkin lapsena pätkinyt) mutta muuten en ihan avuton olisi. Olen maatilalta kotoisin ja oltiin lähes omavaraisia ruoan suhteen; omat lehmät, kanat ja siat. Pelloilta kaalit, perunat jne. ja metsästä lämmityspuut. Talo lämpeni pelkästään puilla, ruoka laitettiin pääasiassa puuhellalla, lisäksi käytössä oli iso leivinuuni. Sähköhellaa käytettiin vain jos oli hirvee hoppu ruoanlaiton kanssa.
Pesuvesi tehtiin saunaan ennen remonttia aina erikseen. Vesi kiehui padassa ja kylmä vesi kannettiin kaivosta. Saunassa piti heittää häkälöylyt ennen varsinaista saunomista.
Jos farmi ei olisi täynnä idiootteja, pärjäisin varmastikin, mutta mulla ei hermo kestä kaupungin bimboja ja kiintiöhomojen kikatteluja.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:32"]
Keittotaso? Ei siellä mitään tasoja ollut
[/quote]
Katsopa sitä liettä hieman tarkemmin.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 15:51"]
Kai sitä nyt pärjäisi, mutta miksi ihmeessä kukaan haluaisi vapaaehtoisesti elää ilman nykyajan mukavuuksia?
[/quote]
Se sama porukka joka ajaa kesäisin joka viikonloppu mökilleen...
Niillä näyttää siellä olevan kasvitkin kasvimaalla valmiiksi kasvatettuina, vaikka homman idea oli, että kaikki tehdään alusta asti itse. Olisin mieluusti nähnyt, miten siellä raivataan pelto, kaadetaan puut, rakennetaan talo ja hankitaan ruoka, kun ei ole valmista taloa, peltoa tai viljaa, perunaa ja kotieläimiä. Siitähän tilanteestahan moni maajussi aloitti 1800-luvulla. Alusta.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:31"]
Niillä näyttää siellä olevan kasvitkin kasvimaalla valmiiksi kasvatettuina, vaikka homman idea oli, että kaikki tehdään alusta asti itse. Olisin mieluusti nähnyt, miten siellä raivataan pelto, kaadetaan puut, rakennetaan talo ja hankitaan ruoka, kun ei ole valmista taloa, peltoa tai viljaa, perunaa ja kotieläimiä. Siitähän tilanteestahan moni maajussi aloitti 1800-luvulla. Alusta.
[/quote]
Tuohon ei ihan riittäisi pari viikkoa ohjelman kuvauksia.
Minä pärjään, missä päätän pärjätä. Ihmisen keskeinen piirre lajinakin on sopeutuvaisuus erilaisiin ympäristöihin, ja itse olen todella sopeutuvainen. Mutta atooppinen ihoni olis hiukan ongelma varmasti noissa oloissa.
Minun piti alkaa katsomaan sarjaa, mutta en alkanut koska aavistin ihmiset nähdessäni että tässä on taas yksi lifestyle-valivali-ohjelma. Ja niin se taisi ollakin? Kiintiöhomoja en jaksa, enkä ituhippejä. Valittajiakaan en oikein. Olisi kiva katsoa reipasta porukkaa, joka yhdessä opettelisi hommien tekemistä ja huhkisi pellolla jne.
Kyllä pärjäisin.
Meillä on kotona kyllä sähköt, mutta ei ole juoksevaa vettä eikä sisävessaa. Pyykit pesen saunalla joko pulsaattorikoneella tai vien kaupunkiin pesulaan.
Vesi kannetaan kaivosta ja tiskivedet lämmitellään hellalla. Ruuanlaittoon käytetään leivinuunia ja puuliettä, vaikka sähköhellakin on.
Lihat, munat ja maito saadaan kotoa, kuten myös juurekset, marjat, sienet ja villivihannekset ja yrtit.
Jatkossa toivottavasti myös villa, kunhan saadaan ensimmäiset omat lampaat.
Ei aina niin yksinkertaista tai helppoa tämä elämä, mutta mihinkään en vaihtaisi!
Kyllä minä ottaisin pesukoneen, vesijohdon ja lämpimän veden sekä sisävessan. Sauna saisi olla ulkona.
Mikään muu ei tuottaisi ongelmia kuin syötävien eläinten teurastaminen.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:53"]
Kyllä pärjäisin.
Meillä on kotona kyllä sähköt, mutta ei ole juoksevaa vettä eikä sisävessaa.
-
-
Ei aina niin yksinkertaista tai helppoa tämä elämä, mutta mihinkään en vaihtaisi!
[/quote]
Hyvä sentään, että pääset tarvittaessa av:lle kirjoittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 15:55"]
Farmilla pärjäisin mutta niiden viherpiipertäjähippien ja muitten itkupillien kans en tulis hetkeäkään toimeen. Siellä on muutama tyyppi, joiden kans menis välittömästi sukset ristiin..
[/quote]
Ja keitähän ne tyypit muka on?!?