kun jokin asia(t) tuntuu ylitsepääsemättömältä, minkälaisen uuden ajattelutavan
Olet ottanut käyttöön? Kaipaan konkreettisia neuvoja, nyt ajatukset kiertää samaa negatiivista kehää koko ajan :(.
Kommentit (10)
Ensin suhteutat sen. Onko asia todella vakava? Mikä olisi vielä pahempaa? Mitä mieltä olet asiasta vuoden päästä? Entä viiden vuoden?
ja tosi tosi tosi tärkeää on suunnata huomio kaikkeen, mistä on kiitollinen. koska se vahvistuu, mihin kiinnittää huomion. Suuntaa siis kohti valoa. Ole kiitollinen kaikesta pienestä, yritä löytää tunne mukaan siihen.
Mieti luontoa, avaruutta, vuosikymmeniä, -satoja, -tuhansia... Katso yötaivaalle ja ajattele että olet osa ikuisuutta, osa luontoa. Jonain päivänä meidänkin kulttuurimme tuhoutuu, pyyhkiytyy pois kuin hiekka mereen.
Joskun saattaa myös auttaa, kun miettii millaisista koettelmuksista ihmiset ovat selvinneet. Nyt on paha olla, mutta se menee ohi, aikanaan. On päätettävä että pääsee yli - miten ja milloin, sitä ei voi tietää, mutta päätös on tärkeä, ne pienet askeleet löytyy sitten kyllä.
Terapia ja mielialalääkkeetkin voivat auttaa, jos on oikein pattitilanne ja paljon painavaa kuormaa raahattavana.
Jos jokin asia tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta, otan "askelen taaksepäin" ja pyrin katsomaan sitä hieman kauempaa. Usein se auttaa.
En osaa sanoa esimerkkiä nyt heti, mutta jos laitat vaikka jonkin oman pattitilanteesi voin kaivaa itsestäni esiin kyökkipsykologin!
Jos sinulla ei ole ketään kenelle puhua, niin laita ajatuksia paperille. Se helpottaa ainakin minua. Kirjoitusterapiaa :D.
En oikein osaa sanoa, miten selviän kriiseistä, mutta lanaan yleensä hetken, itken ja suren, sitten parin päivän päästä nostan pääni ja menen eteenpäin.
Tiedän tunteen. Mun täytyy ensin muutama päivä kieriä negatiivisuudessa. Sinä aikan yritän jotenkin vaikuttaa asiaan jos siihen voi. Sitten aloitan tarkoituksella "seesteisen" vaiheen. JOs jotain on tapahtunu niin mietin että "MItä sitten?". MItä oikeasti seuraa, liiottelenko, löytyykö hyviä asioita? Yriätn myös ajatella että jos asia liittyy johonkin henkilöön joka on käyttäynyt huonosti tms. että annan hänelle hänen hölmöytensä anteeksi. En ehkä ymmärrä häntä, mutta hyväksyn että hän ei ole toiminut niinkuin itse olisin toiminut. Älä mieti asioita liikaa, keskitä ajatuksesi johonkin muuhun. Älä provosoidu vaan säilytä malttisi ja omanarvontuntosi
Yritä keskittyä niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa ja olla keskittymättä/ajattelematta niihin asioihin joihin itse et voi vaikuttaa. Hyväksy se, että tämä paska X asia on ulkopuolella sinun hallinnan, joten et voi asialle mitään joten turha ajatella asiaa mihin et voi vaikuttaa.Se, että keskityt asioihin joille et voi mitään, ei lisää onnellisuuttasi vaan nimenomaan vie energiasi, hyvänolon tunteesi ja elämänilosi. Yritä ajatella, että kaikilla on ikäviä asioita elämässään enemmän tai vähemmän, mutta niitä asioita ei kannata pistää energiaansa, koska se menee hukkaan.
Tää on aika asiakohtainen kysymys.
Esimerkiksi mun ongelma on ollut huono itsetunto ja se tunne, että kaikki kaatuu päälle, olen yksinäinen jne. Asennoiduin sitten niin, että mä oon hyvä tyyppi ja selviän kyllä, elämä ei ole niin vakavaa eikä kaiken tarvitse onnistua heti. Itsetunto kohentui enkä jaksa murehtia asioista samalla tavalla, koska suurin osa niistä on niin marginaalisia. Joskus on muiden ongelmia kuullessaan miettinyt, että onneksi ei itsellä ole tuollaista, mutta siitä tunteesta ei kovin kauan pysty nauttimaan. Kyllä kaikki lähtee omasta itsestä.
1. Vellontavaihe. Itken vähän, säälin itseäni, ärisen perheelle / kollegoille, surkuttelen ja syön suklaata.
2. Sisuuntumisvaihe. Sätin itseäni, että vitun lehmä, nyt rotia tähän toimintaan. Menneet naissukupolvet eivät ole taistelleet sen takia, että sinä itkisit surkeuttasi ja heittäisit hanskat tiskiin.
3. Rupeaminen. Koetan palastella ongelman palasiksi ja saada ainakin kaksi ekaa vaihetta jotenkin paperille. Eli ensin teen sitä, sitten teet tätä ja todennäköisesti ratkaisen siinä sivussa pari ongelmaa.
4. Ratkaisumallista puhuminen jonkun kanssa. Töissä menen juttelemaan pomon tai luottokollegan kanssa, kotona puhun miehelle. Yleensä siinä puhuessa ongelma saa taas uutta ratkaisumallia, kun työstän asiaa. Joskus useampikin ongelma ratkeaa, kun puhun asiasta.
5. Homma on toivottavasti valmis ja uudet ongelmat odottavat. Menen shoppaamaan takin tai käsilaukun. Hyvä minä.
Sitten avaan sähköpostin ja luen viestin ja kts. kohta 1.
Ajattele itseäsi parinkymmenen vuoden päästä muistelemassa tätä asiaa, joka sinua nyt vaivaa. Kerrot siitä lapsenlapsellesi ja voit tyytyväisenä todeta, että "onneksi se oli lyhyt ajanjakso elämässäni".
Meditaatio auttaa myös.
ja kiitollisuuspäiväkirjan kijrotitaminen joka päivä. Ilman poikkeuksia.
Minuakin kiinnostaisi