Miten oppisin ranskaa! EPÄTOIVO
Tsempatkaa nyt mua, oon lukenut ranskaa jo jonkin aikaa ja se tuottaa suuren suuria hankaluuksia. Puheen tuotto tökkii, mitä nyt yksinkertaisimpia juttuja osaa sanoa, kirjoitustaitoni on kauhea, mitään monimutkaisempaa en osaa sanoa (silti puhetta parempi). Luettua ymmärrän melko hyvin mut kuullun ymmärtäminen tökkii. Just ja just tajuun jotain yksinkertaisista lastenohjelmista.
Sanokaa nyt että tällaisena 30-senäkin voi vielä oppia. Rakastan tuota kieltä ja toiveena olisi pystyy tekeen oman ammattini töitä eräässä ranskankielisessä maassa. Miten mä saisin opin tähän kaaliin?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:08"]
Mietin vaan että oonko auttamattomasti liian myöhässä tässä iässä? Varmasti vielä 10 vuotta sitten olisi ollut helpompaa. :(
ap
[/quote]Nuorena on kyllä oikeasti helpompaa oppia, mutta ei ole liian myöhäistä, kyllä aikuinenkin oppii. Kielitaidossa on sekin, että kehitystä ei aina itse huomaa. Mutta jossain vaiheessa tajuat, että osaathan paremmin kuin ennen. Minä myös suosittelen kuuntelemaan kieltä paljon. Esim. youtubessa varmasti löytyy materiaalia.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:02"]
ei siihen mitään vippaskonsteja ole. Työtä, työtä ja työtä. Ranska on vaikeampi kieli kuin esim enkku ja sitä puhutaan nopeammin. Sanoista niellään puolet.
[/quote]
Joo, työtä se vaatii. Mutta ihan sontaa, että ranska olisi sen vaikeampaa kuin englanti. Eikä sitä edes puhuta nopeampaa. Ihan turhaa mystifiointia. Tuollainen harha johtuu vain siitä, että Suomessa altistuu huomattavasti enemmän englannille kuin ranskalle. Ranskan kielioppi on itse asiassa ihan loogista ja ääntäminen todella säännönmukaista - toisin kuin engalnnissa, jossa ei sanan kirjoitusasusta voi mitenkään varmasti päätellä, miten sana lausutaan. Ranskan kieliopissa on omat knoppinsa, mutta niin niitä on englannissakin, sitä vaan ei moni edes käsitä, kun ollaan niin tottuneita siihen broken englishiin.
Aloittajalle sanoisin, että ranskaa vaan joka tuutista. Ranskankielinen radio jatkuvasti taustalle soimaan, ranskankielistä musiikkia, ranskalaisia leffoja ja tv-sarjoja jne. Siitä se kielikorva vähitellen kehittyy, paremmin kuin kielioppia tankkaamalla.
Opiskelin ranskaa ala-asteelta alkaen 6v ajan ja silti lopputuloksena oli että osaan sujuvasti sanoa vain "Anteeksi, en ymmärrä" ja "minulla on pieni koira".
Älä ole itsellesi ankara, paras tapa oppia olisi varmaan lähteä ranskanmaalle kielikylpyyn, toisiksi paras katsoa ranskalaisia ohjelmia niin paljon kuin mahdollista.
Et mitenkään :D No ei, tietysti voit oppia, mutta paljon työtä siihen vaaditaan. Niin se vaan menee, että puhumaan oppii puhumalla, kirjoittamaan kirjoittamalla jne. Käytä kieltä mahdollisimman paljon! Jos motivaatiota on, niin pääsee aika pitkälle. Mutta älä ole liian ankara itsellesi, sillä ranska on muodoltaan suomalaiselle tosi vaikea kieli, vaikeampi kuin englanti, ruotsi, saksa jne.
Opiskelin puoliväkisin ranskaa yläasteella ja lukiossa, ja kirjoitin c:n lyhyen ranskan ylppäreissä. Silti tuntuu, etten osannu/osaa yhtään mitään! :D Viime vuonna Ranskassa käydessäni osasin tervehtiä ja tilata ruokaa, siinä se... Osaan saksaakin paremmin, vaikka olen käynyt siitä vain alkeet :D
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:19"]
Et mitenkään :D No ei, tietysti voit oppia, mutta paljon työtä siihen vaaditaan. Niin se vaan menee, että puhumaan oppii puhumalla, kirjoittamaan kirjoittamalla jne. Käytä kieltä mahdollisimman paljon! Jos motivaatiota on, niin pääsee aika pitkälle. Mutta älä ole liian ankara itsellesi, sillä ranska on muodoltaan suomalaiselle tosi vaikea kieli, vaikeampi kuin englanti, ruotsi, saksa jne.
Opiskelin puoliväkisin ranskaa yläasteella ja lukiossa, ja kirjoitin c:n lyhyen ranskan ylppäreissä. Silti tuntuu, etten osannu/osaa yhtään mitään! :D Viime vuonna Ranskassa käydessäni osasin tervehtiä ja tilata ruokaa, siinä se... Osaan saksaakin paremmin, vaikka olen käynyt siitä vain alkeet :D
[/quote]
No eikä ole ranska mitenkään väistämättä vaikeampi kieli kuin vaikka saksa tai englanti, ihan scheissea taas. Mä opiskelin saksaa yläasteelta ja ranskaa vasta lukiosta. Kirjoitin samanpituisena ja sain ranskasta ällän, saksasta m:n. Saksan kielioppi on minusta huomattavasti vaativampi oppia kuin ranskan ja lausejärjestyksetkin järjettömiä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:34"]Oon yrittänyt opiskella sanastoa ja kielikorvaa radiota kuuntekemalla. Aloita vaikka täältä
http://radiomakela.net/category/ranska/
Pikkuisen vaikee on ollut..
[/quote]
Kiitti. Lähti soimaan jo.
Olen mielestäni hyvä kielissä, ja esim saksaa, ruotsia ja espanjaa opin helposti. Ranska on kuitenkin niin vaikeaa, että sen kanssa joutuu todella tekemään töitä, että oppii sujuvaksi. Tsemppiä ap!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:19"]
[/quote]
No eikä ole ranska mitenkään väistämättä vaikeampi kieli kuin vaikka saksa tai englanti, ihan scheissea taas. Mä opiskelin saksaa yläasteelta ja ranskaa vasta lukiosta. Kirjoitin samanpituisena ja sain ranskasta ällän, saksasta m:n. Saksan kielioppi on minusta huomattavasti vaativampi oppia kuin ranskan ja lausejärjestyksetkin järjettömiä.
[/quote]
Kyllä romaaniset kielet ovat suomea puhuvalle YLEENSÄ huomattavasti vaikeampia kuin germaaniset, ainakin jos on tutkimuksiin uskominen. Tietysti tähän vaikuttaa myös se, että suomalaiset alkavat opiskella melkein aina ensimmäisenä englantia, joka on germaaninen kieli ja luo pohjan muiden vieraiden kielten oppimiselle. Kun osaa yhtä germaanista kieltä, on helpompaa lähteä opiskelemaan sukukieliä kuten ruotsia, saksaa tai vaikka hollantia. Ranska on (tai ainakin oli minulle) kuin hyppy tuntemattomaan, sillä yhtymäkohtia suomeen tai englantiin on vaikea löytää. Sitten taas kun opiskelin ruotsia ja saksaa, oli huomattavasti helpompi verrata niitä toisiin kieliin ja oppia sitä kautta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:02"]
ei siihen mitään vippaskonsteja ole. Työtä, työtä ja työtä. Ranska on vaikeampi kieli kuin esim enkku ja sitä puhutaan nopeammin. Sanoista niellään puolet.
[/quote]
Joo, työtä se vaatii. Mutta ihan sontaa, että ranska olisi sen vaikeampaa kuin englanti. Eikä sitä edes puhuta nopeampaa. Ihan turhaa mystifiointia. Tuollainen harha johtuu vain siitä, että Suomessa altistuu huomattavasti enemmän englannille kuin ranskalle. Ranskan kielioppi on itse asiassa ihan loogista ja ääntäminen todella säännönmukaista - toisin kuin engalnnissa, jossa ei sanan kirjoitusasusta voi mitenkään varmasti päätellä, miten sana lausutaan. Ranskan kieliopissa on omat knoppinsa, mutta niin niitä on englannissakin, sitä vaan ei moni edes käsitä, kun ollaan niin tottuneita siihen broken englishiin.
Aloittajalle sanoisin, että ranskaa vaan joka tuutista. Ranskankielinen radio jatkuvasti taustalle soimaan, ranskankielistä musiikkia, ranskalaisia leffoja ja tv-sarjoja jne. Siitä se kielikorva vähitellen kehittyy, paremmin kuin kielioppia tankkaamalla.
[/quote]
onhan niitä verbien taivutusmuotoja ainakin enemmän opeteltavana kuin enkussa... siis epäsäännöllisiä
Juuri ranskan opiskelusta mulla ei ole kokemusta, mutta vinkkaisin sellaista, jos se puhuminen tuottaa ongelmaa, niin juttele itsellesi. Sekin on hyvä, jos katsot jotain video, että pysäyttelet sitä välillä ja toistat perässä kuulemaasi. Tämä on mulla ainakin auttanut muiden kielien kanssa. :)
Ei todellakaan ole myöhäistä oppia aikuisena ranskaa! Nyt vaan kuuntelet paljon ranskalaista musiikkia, katsot elokuvia ja sarjoja ranskaksi, käyt keskustelukursseilla ja matkustat Ranskaan. Sillä se lähtee rullaamaan. Ranska ei ole sen vaikeampi kieli kuin mikään muukaan. Sanastossakin on valtavasti yhtymäkohtia englantiin, koska englannin sanastosta n.60% on tullut ranskasta. Tuottamisen kynnys on aina korkeampi kuin ymmärtämisen. Toistele myös kuulemaasi, koska oikein ääntäminen on tärkeää. Kirjoittamisesta ei tarvitse olla huolissaan. Ranskalaisilla itselläänkin on vaikeuksia joskus sanojen kirjoitusasun kanssa johtuen fonetiikasta. Restez calme et bon courage! :)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:34"]
Oon yrittänyt opiskella sanastoa ja kielikorvaa radiota kuuntekemalla. Aloita vaikka täältä http://radiomakela.net/category/ranska/ Pikkuisen vaikee on ollut..
[/quote]
Vaikeata on aluksi mutta sitten se helpottuu. Kuuntele radiota, opettele sanastoa ja ota rennosti.
Oon yrittänyt opiskella sanastoa ja kielikorvaa radiota kuuntekemalla. Aloita vaikka täältä
Kokeile AJATT-metodia eli All Japanese All the Timea. Älä anna ton japanin häiritä, koska se pätee kaikkiin kieliin. Täällä puhutaan siitä kielikylvystä ja miten pitäisi asua Ranskassa, että ranskaa oppisi kunnolla. Ei tarvitse.
Minä en opettele ranskaa vaan italiaa ja ensimmäisenä aina etsin kiinnostavia videoita, kirjoja ja kaikkea muuta viihdyttävää. Olen hieman outo ihminen, koska en osta elokuvia pelkästään sen takia, että ne ovat kiinnostavia vaan joskus ostan elokuvia myös sen takia, että niiden kielivalikoima on niin mahtava. Sitten katselen niitä elokuvia dubattuna italiaksi ja italian tekstityksillä. Se voi kuulostaa ärsyttävältä ensin, mutta siihen tottuu. Jos haluat, voit laittaa suomalaiset tekstitykset, mutta en suosittele, koska silloin niihin saattaa luottaa liikaa. Olen tilannut suosikkielokuviani Italian Amazonista, jotta ne olisi dubattu italiaksi. Kokeile samaa, mutta ranskaksi. :)
Aloittelin aiemmin ranskan opiskelua, mutta se sitten jäi, koska minulle tuli muita opeteltavia kieliä... :D Mutta lausuminen oli vaikeaa minullekin ja löysin sellaisen FSI French Phonology -kurssin, jossa keskityttiin juuri ääntämisen opiskeluun. Se ei ollut mitenkään supermielenkiintoinen, mutta se auttoi minua ymmärtämään lausumista. Kurssi on vanha, mutta mielestäni se vaikutti pätevältä siitä huolimatta.
Teksti: https://www.livelingua.com/fsi/Fsi-FrenchPhonology-StudentText.pdf
Äänitteet: https://archive.org/details/Fsi-IntroductionToFrenchPhonology-Audio
Mutta noita löytyy muualtakin ihan vai googlailemalla. Ja niitä kursseja on lisääkin. Toi liittyy vain lausumiseen, mutta siihen kielenopiskeluun on ihan omat kurssinsa. Ja muillekin kursseille löytyy kieliä.
Onnea opiskeluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
20.09.2015 klo 14:34
Oon yrittänyt opiskella sanastoa ja kielikorvaa radiota kuuntekemalla. Aloita vaikka täältä http://radiomakela.net/category/ranska/ Pikkuisen vaikee on ollut..
Vaikeata on aluksi mutta sitten se helpottuu. Kuuntele radiota, opettele sanastoa ja ota rennosti.
Kiva tuo radioniksi, enpä olisi asiaa hoksannut ite. Kivaa tuo ranskalainen musiikki :)
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Oon yrittänyt opiskella sanastoa ja kielikorvaa radiota kuuntekemalla. Aloita vaikka täältä
Jees!
Katso Eila Aarnoksen eurovaalihaastattelu vuodelta 2014.