Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku selittää miksi haen ja kuhan syöntiä tulee rajoittaa

Vierailija
07.02.2014 |

niiden sisältämän elohopenapitoisuuden takia ja suosia rasvaisia kaloja esim lohia.

KUN elohopea on rasvaliukoinen ja kertyy rasvakudoksiin.

Hauki ja kuha ovat vähärasvaisia kaloja?

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/pelkastaan-hauen-tai-kuhan-syonti-voi-olla-terveysriski/1764698

Ei mene kerralla minun päähäni.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että todennäköisesti siksi, että kyseessä on petokalat, joiden ruokavalioon kuuluu jo pienestä pitäen muut kalat. Elohopeahan kasautuu ravintoketjussa, joten hauen elohopeapitoisuudet voivat olla suurempia kuin äyriäisiä, kasveja jne syövillä kaloilla. Merikotkillakin mitattu kovinkin korkeita elohopeapitoisuuksia aikanaan, koska ne ovat ravintoketjussa niin korkealla.Uskon, että rasvaisuudesta mainittiin vain siksi, että kalarasva on hyväksi terveydelle.

Itse syön kalaa paljon, kuhaa ja haukea, ahventa jne, enkä elohopeapitoisuuksista välitä. Terveenä on tähän asti pysytty. Mikäli elohopea-määrät tosiaan olisivat terveydelle niin kovin vaarallisia, ei ahvenanmaalaiset , kovat kalansyöjät, olisi kansastamme terveimpiä. Jostain syystä kuitenkin niin on.

Vierailija
2/3 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:54"]

niiden sisältämän elohopenapitoisuuden takia ja suosia rasvaisia kaloja esim lohia.

KUN elohopea on rasvaliukoinen ja kertyy rasvakudoksiin.

Hauki ja kuha ovat vähärasvaisia kaloja?

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/pelkastaan-hauen-tai-kuhan-syonti-voi-olla-terveysriski/1764698

Ei mene kerralla minun päähäni.

[/quote]

Itämeren rasvaisemmat kalat on jo aiemmin rankattu ei niin suositeltaviksi (eu:n mukaan ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi), siis esim. silakka ja lohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka syö haukea muutenkaan? ihan kauheeta.