Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein hiljainen ihminen muka on ylimielinen?

Vierailija
07.02.2014 |

Itse olen tavannut sellaisia aivan häviävän vähän. Kaikki ovat yleensä vain olleet rehellisen ujoja ja hiljaisia. Usein vain kuulee, ettei saisi olla hiljaa, kun luullaan ylimieliseksi, ja moni ujo on sanonut pelkäävänsä, että vaikuttaa ylimieliseltä. Itse olin lapsena ja nuorena hiljainen, ja sain jatkuvasti tuota kuraa niskaani äitipuolen taholta.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 15:46"]

Siis, millä perusteella hiljainen tai ujo luonteenpiirre antaa ihmisestä ylimielisen kuvan? En tajua. 

[/quote]

Nyt kun kerran kysyit, niin tällä perusteella: http://fi.wikipedia.org/wiki/Villilapsi

Vierailija
22/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, millä perusteella hiljainen tai ujo luonteenpiirre antaa ihmisestä ylimielisen kuvan? En tajua. 

[/quote]

Sillä tavalla, että ei hymyile herkästi eikä ole suuna päänä puhua pälpättämässä vieraille ihmisille, niin ne muut luulee, että tämä hiljainen kuvittelee olevansa parempi kuin he, kun ei viitsi edes jutella mitään. 

Minun kohtaamani hiljaiset ja ujot eivät ole juuri koskaan ylimielisiä, vaan nimenomaan hiljaisia ja ujoja, ja tutussa seurassa sitten vapautuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on useinkin tulkitsijan ihan omaa heikkoa itsetuntoa, jos pitää alkaa tulkita ylimieliseksi tai muuten negatiivisesti ihmistä, joka ei ole kovin puhelias tai avoin asioidensa pälpättäjä. Ekstrovertit ovat joskus turhan hanakoita päätelmissään ja todella kovia oikomaan niissä. Ja aina mielestään vieläpä oikeassakin? No eivät todellakaan!

Välillä huomaan kuinka ekstrovertti puhelias tuttavani tulkitsee ihmisiä aivan reippaasti päin mäntyä, siis etenkin hiljaisempia tai ujompia. Mielestäni parhaat helmet ihmisiksi ovat juuri näissä hiljaisemmissa tyypeissä. Tajuan heitä yleensä heti aika mainiosti vähilläkin sanoilla, ja huomaan että jonkinasteinen yhteisymmärrys syntyy välillemme hyvinkin helposti, kun taas ekstroverttien kanssa stressaannun nopeasti enemmän tai vähemmän. Olen itse enemmän hiljainen kuin puhelias, enemmän introvertti kuin ekstrovertti, mutta joskus joudun pinnistelemään ja puhumaan enemmän kuin on itselleni luontaista. Sydämeni lepää hiljaisemmassa seurassa. <3

Vierailija
24/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos se hiljainen ja/tai ujo ihminen ei puhu ja ota kontaktia, voi syntyä sellainen kuva, että häntä ei toisten seura kiinnosta.

Vierailija
25/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 15:50"]

Nyt kun kerran kysyit, niin tällä perusteella: http://fi.wikipedia.org/wiki/Villilapsi

[/quote]

Taisi osua ja upota, kun noin innolla nappulaa alettiin painelemaan.

Vierailija
26/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 15:50"]

[/quote]

Taisi osua ja upota, kun noin innolla nappulaa alettiin painelemaan.

[/quote]

Tai sitten siksi nappulaa paineltiin, kun ei oikein nähdä miten koko juttu liittyy tähän aiheeseen.

Vierailija
27/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:06"]

Tai sitten siksi nappulaa paineltiin, kun ei oikein nähdä miten koko juttu liittyy tähän aiheeseen.

[/quote]

Kannattaa sivistyä lisää, niin ehkäpä yhteydet alkavat selkiytymään. Kyllä ns. apinataudilla on monesti yhteyttä niin saadun kasvatuksen kuin elinikäiseksi muotoutuvan persoonallisuudenkin kanssa.

Kuten jo kirjoitettiin: "Hiljaisuus ei aina kätke pehmeää luontoa... Sehän tiedettiin jo 1800-luvun kirjallisuudessa."

Mikäli tällainen on liian lyyrista ymmärrettäväksi, selvitän asiaa esittelemällä jotain vielä lyyrisempää:

Vierailija
28/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:18"]

[/quote]

Kannattaa sivistyä lisää, niin ehkäpä yhteydet alkavat selkiytymään. Kyllä ns. apinataudilla on monesti yhteyttä niin saadun kasvatuksen kuin elinikäiseksi muotoutuvan persoonallisuudenkin kanssa.

Kuten jo kirjoitettiin: "Hiljaisuus ei aina kätke pehmeää luontoa... Sehän tiedettiin jo 1800-luvun kirjallisuudessa."

Mikäli tällainen on liian lyyrista ymmärrettäväksi, selvitän asiaa esittelemällä jotain vielä lyyrisempää:

[/quote]

Olen psykologiaakin opiskellut, etten varmaan aivan ummikko ole asiassa kuitenkaan. Kaukaa haetulta tuo vaikuttaa, vaikka tietenkin kasvatus vaikuttaa siihen millainen ihmisestä tulee. Kuitenkaan en näe, miksi ujo olisi yhtään sen "eläimellisempi" kuin ekstroverttikaan. Tuossa wikipedia-artikkelissa puhuttiin myös kielen kehittymisen vaikutuksesta. Ujo voi olla kielellisesti lahjakas ja muutenkin älykäs. Saattaa olla ihan puheliaskin tutussa seurassa, joten tuo sun susilapsijuttusi on kyllä aika random tässä yhteydessä.  Ns. susilapsilla tuskin on pelkistä käyttäytymisen tavoista kyse.

Tuosta sinun vertauksestasi saa lähinnä sellaisen kuvan, että ujot olisivat suorastaan mykkiä sekä kielellisesti ja siten myös älyllisesti kehittymättömiä.

Vierailija
29/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:18"]

[/quote]

[/quote]

Joo, mutta siinä tuskin viitattiin Edgar Rice Burroughsin teoksiin, vaan Humisevaan harjuun :D

Vierailija
30/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen entinen koulukiusattu, koko peruskoulun ajan ja julmalla tavalla. Olen ollut koko aikuisikäni hiljainen ja ujo, enkä terapiasta ja masennuslääkkeistä huolimatta ole päässyt ujoudesta eroon. Olen kuitenkin opiskellut pitkälle ja kyennyt etenemään urallakin, mutta huomaan ärsyttäväni etenkin puheliaita ihmisiä, joista moni on arvostellut minua ylimieliseksi. Olen joutunut kerran myös työpaikkakiusaajan uhriksi ja sitä selvitellessä tuli ilmi että hän oli ollut entinen koulukiusaaja, koko peruskoulun ajan ja jopa vielä lukiossa.

Hän inhosi ujouttani, olin hänen mielestään "ärsyttävä ja teennäinen". Hänen itsensä kanssa ei kuitenkaan kukaan tullut toimeen. Tiedän että aktivoin ärtymyksen tunteita nimenomaan entisissä koulukiusaajissa.

Vierailija
31/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnustan olevani entinen koulukiusaaja ja vaikka kohta melkein 40 mittarissa tunnustan edelleen inhoavani ujoja, koska NORMAALI IHMINEN PUHUU eikä näytä tyhmältä ja istu hiljaa. On ihan niiden oma vika että joutuvat silmätikuksi, kun eivät tajua yhteiskunnan yhteisistä pelisäännöistä alkeellisimpia asioita.

Vierailija
32/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni, ennen kuin ketään arkaa ja hiljaista  lähtee tuomitsemaan ylimieliseksi, tulisi tajuta, että piirteiden takana voi olla jokin syy. Minäkin olen arka ja hiljainen, olen aina ollut. Mutta en todellakaan ole kuvitellut olevani ylimielinen. Päinvastoin, olen pitänyt itseäni muita huonompana ja heikompana. Joskus jatkuvat huonot kokemukset (koulukiusaamiset yms.) voivat tehdä ihmisestä aran eikä siitä helposti pääse eroon. 

Vierailija
33/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:42"]

Mä tunnustan olevani entinen koulukiusaaja ja vaikka kohta melkein 40 mittarissa tunnustan edelleen inhoavani ujoja, koska NORMAALI IHMINEN PUHUU eikä näytä tyhmältä ja istu hiljaa. On ihan niiden oma vika että joutuvat silmätikuksi, kun eivät tajua yhteiskunnan yhteisistä pelisäännöistä alkeellisimpia asioita.

[/quote]

Mikä saa sut kuvittelemaan, että kyse on tajuamisesta? Entä ne pelisäännöt, määräävätkö ne siis että kaikkien tulee olla samanlaisia (=ekstrovertteja?).

Vierailija
34/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:27"]

Olen psykologiaakin opiskellut, etten varmaan aivan ummikko ole asiassa kuitenkaan. Kaukaa haetulta tuo vaikuttaa, vaikka tietenkin kasvatus vaikuttaa siihen millainen ihmisestä tulee. Kuitenkaan en näe, miksi ujo olisi yhtään sen "eläimellisempi" kuin ekstroverttikaan. Tuossa wikipedia-artikkelissa puhuttiin myös kielen kehittymisen vaikutuksesta. Ujo voi olla kielellisesti lahjakas ja muutenkin älykäs. Saattaa olla ihan puheliaskin tutussa seurassa, joten tuo sun susilapsijuttusi on kyllä aika random tässä yhteydessä.  Ns. susilapsilla tuskin on pelkistä käyttäytymisen tavoista kyse.

Tuosta sinun vertauksestasi saa lähinnä sellaisen kuvan, että ujot olisivat suorastaan mykkiä sekä kielellisesti ja siten myös älyllisesti kehittymättömiä.

[/quote]

Ujous onkin ujoutta, mutta Suomessa (kaiketi kaikkialla?) vaikuttaa olevan tapana pistää aivan kaikenlainen varautuneisuus, estyneisyys ja epäileväisyys kohteliaasti ujouden piikkiin. Kyllähän fiksu ja/tai kokenut asioiden laidan paikan päällä toteaa, mutta silti.

Päihteidenkäytöstä johtumattomat vajavuudet frontaalilohkon toiminnassa eivät tietenkään tee ihmisestä kielellisesti tai älyllisesti kehittymätöntä, mikäli älykkyydellä siis viitataan kognitiiviseen suorituskykyyn. Asia on silloin pikemminkin päinvastoin: kielellinen lahjakkuus tuppaa olemaan ylikorostunutta muuhun älykkyyteen suhteutettuna.

Voit mieltää nämä viestini jonkinlaisiksi huonosti ajoitetuiksi angstinpurkauksiksi, joita ne ovatkin. Pahoitteluni siitä.

Vierailija
35/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:35"]

Joo, mutta siinä tuskin viitattiin Edgar Rice Burroughsin teoksiin, vaan Humisevaan harjuun :D

[/quote]

Ylämaiden liepeille syntyvä Tarzan pukeutuu pykälää paremmin!

Vierailija
36/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo, että ujoja ja hiljaisia ei muiden seura oikein edes kiinnosta, tavallaan totta aika usein. Esimerkikisi minä en vain ole mitenkään puhelias ja seurallinen ihminen, enkä siksi oikein jaksaisi olla muiden kanssa, ellei ole mitään erityistä asiaa. Mutta ei se johdu mitenkään siitä, että olisin ylimielinen tai pitäisin itseäni muita parempana. Minä nyt vain nyt olen tällainen, ja pystyn kyllä jotain small talkia tarvittaessa heittämään, vaikkei se ehkä hirveän kivaa ja luontevaa minusta olekaan.

Vierailija
37/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 16:55"]

Voit mieltää nämä viestini jonkinlaisiksi huonosti ajoitetuiksi angstinpurkauksiksi, joita ne ovatkin. Pahoitteluni siitä.

[/quote]

No niin mä kyllä oon koko ajan tehnytkin, koska heittelet tähän ihan ihme juttuja, joiden yhteydet ketjun aiheeseen on kyllä aika kaukaa haettuja :) Ensin susilapset ja nyt päihteet.

Vierailija
38/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mäkin ihmettelen tätä. Miksei ujoutta ja hiljaisuutta voisi tulkita vain ujoudeksi ja hiljaisuudeksi? Pitäisikö puheliaat ekstrovertit sitten tulkita "alimielisiksi"?

Vierailija
39/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokasin monta kertaa kun luin tätä ketjua.

Olen hiljainen, ystävällinen, hillitty, varautunut ja sisäänpäinsuuntautunut asiaihminen, sellainen harkitseva tarkkailija. En ole ujo enkä arka. Mutkan kautta aina välillä kuulee että joku ajattelee minun olevan tyly, ylimielinen, ylpeä, kylmä, tylsä tai tosikko. Mitä sillekään sitten voi.

Edellisen työpaikan loppuarvioinnissa kaikki oli kuulemma mennyt hyvin, "mutta kun sä olet niin hiljainen".

Tuntuu tosi epäreilulta saada huonoa palautetta omasta persoonasta, ikään kuin olisin viallinen tai vääränlainen. Väsyttävää joutua yhtenään puolustamaan omaa tapaansa olla.

Vierailija
40/44 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 17:32"]

Edellisen työpaikan loppuarvioinnissa kaikki oli kuulemma mennyt hyvin, "mutta kun sä olet niin hiljainen".

[/quote]

Pääsivätpähän naljailemaan jostain. Vähäiseksi taitaisi tämän maailman väkimäärä käydä, jos ihmisiltä alettaisiin yleisesti vaatimaan erinomaisen tasapainoisesti puheliaisuuden, asiapainotteisen puurtamistyylin ja pyhimysmäisen uutteruuden käsittävää luonnetta, joka vieläpä kestäisi täysissä voimissa vuosikymmenten päivätyöruljanssin perhe-elämän ohessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi