Onko yli tunnin pituinen työmatka autolla sinusta liian pitkä?
Kommentit (44)
Huh, minulle ainakin olisi liikaa.
5 päivää viikossa olisi minulle liian paljon. Ei ajamisen itsensä takia, vaan ajanhukkana. Kunhan lapset muuttavat kotoa, niin unelmana olisi mahdollisuus mennä työmatkat kävellen/pyörällä tai tehdä pääosin etähommia.
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla ihan normaali matka.
Helsingin ruuhkissa ihan normaali aika.
Riippuisi työn kuormittavuudesta: Jos kevyempi työ,olisi helpompi ajella takaisin kotiin versus työn ollessa raskaampaa,silloin väsyneenä ajo kotiin sitkutellen eikä kotiin päästyään ole voimia mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Siihen saa Kelasta rahallista tukea.
Kelasta saa tukea kun työttömänä aloittaa uuden työn pitkän työmatkan päässä. Tuki taisi olla 2-3kk. Ja se tuki ei kata työmatkan todellisia kustannuksia.
Verottajalle voi tehdä matkavähennyksen, sekään ei kata työmatkan kustannuksia. Tosin sen ei tietysti pidäkään tehdä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu. Jos olisi unelmieni työ hyvällä palkalla niin ottaisin, saattaisinpa jopa muuttaakin lähemmäs. Sinänsä täällä PKS:lläkin menee helposti lähemmäs tunti ruuhka-aikoina vaikka ei olisi pitkä matkakaan. Mieheni esim. ajaa Etelä-Helsingistä Vantaalle ja matkaan menee usein 45 min.
Minäkin voisin muuttaa jos vain asunnot tällä alueella kävisivät kaupaksi. Eivät mene, joten hankalaa on.
Vierailija kirjoitti:
Juuri muutin kauemmas työpaikastani. Tunti kotoa parkkikselle ja siitä vielä 20 min työpisteelle. Ja toki sama toisinpäin iltapäivisin.
Tavallaan se autossa oleminen on omaa aikaa, jolloin saa vain olla kahvikupin ja oman pään kanssa. Varsinkin jonossa maantiellä puksutellessa.
Minusta tuo ei ole kunnolla omaa aikaa. Selkäkin tulee jatkuvasta ajamisesta kipeäksi.
On aivan liian pitkä. Julkisilla kulkuneuvoilla, joita käytän, tuo olisi nimittäin vielä paljon pidempi.
Vierailija kirjoitti:
no julkisilla menee nyt 45min että ei tuo vartti enää tuntuis tässä aikakonkurssissa missään
Siinä on aika iso ero pitääkö itse ajaa vai saako olla matkustajana ja esimerkiksi torkkua matkalla.
Jos pitää itse ajaa, niin kyllä se alkaa olla liian pitkä. Bussissa voi vaikka nukkua, lukea ym.
Sanoisin, että tunti on kipuraja omalla autolla. Oma työmatkani on noin 45-50 minuuttia, eikä se niin kovasti haittaa, kuuntelen matkalla musiikkia ja podcasteja ja rentoudun, ennen kuin menen töihin/kotiin.
Vierailija kirjoitti:
On se. Been there done that. Nyt työmatka autolla 50 min.
Mutta se ei ole eikä olisi este työpaikan suhteen minulle. Asioihin tottuu ja oppii hyödyntämään rajoitetumman vapaa-ajan.
Tottuuko? Moni kyllästyy nopeasti pitkään työmatkaan.
On se. Mun työssä se ajetaan vieläpä kahteen kertaan, eli yli neljä tuntia menee siihen omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
On se. Mun työssä se ajetaan vieläpä kahteen kertaan, eli yli neljä tuntia menee siihen omaa aikaa.
Monenako päivänä viikossa ajat tuota matkaa? Millaista palkkaa saat?
Jokainen autossa istuttu minuutti on hukattua aikaa ts. pois jostain muusta mielenkiintoisemmasta hommasta. Tajusin tämän noin 10 vuoden jälkeen (40 min x 2 per päivä, helvetinmoisessa ruuhkassa).
On liian pitkä. Olen kahdesti ollut työpaikassa tuollaisen etäisyyden päässä ja ajanut matkan omalla autolla. Se on pidemmän päälle niin rasittavaa, että en suosittele. Varmaan on eri asia jos ei tarvitse itse ajaa vaan istua bussissa tms. Ajaminenkin voi olla ihan ok kesäkelillä, mutta talvet olivat yhtä h...ttiä lumisohjoineen.
Lisäksi ei voinut sopia mitään menoja työpäiville, vaan jos oli vaikka hammaslääkäri niin sekin olisi pitänyt ottaa vapaapäivälle kun mihinkään ei ehtinyt ennen töitä eikä töiden jälkeen.
Tunti on aika lailla kipuraja. Minulla menee nyt 50-55 minuuttia (75km) ja kyllä piti tarkkaan harkita lähdenkö näin kauas. Minulla on kaksi pientä lastakin. Mutta työpaikka on hyvä ja työ mielekkäämpää kuin lähempänä tarjolla olleet, on liukuva työaika ja etätöitä voi jonkun verran tehdä, nyt korona-aikaan enemmän. Ja muutama muukin kulkee saman matkan, joten usein pääsee kimppakyydillä. Rahaa matkoihin menee hirveästi ja hölmöä kyllä, sitä ei huomioida esim päivähoitomaksua laskiessa, joten kovin pienellä palkalla ei kannattaisi näin pitkälle lähteä.
Tykkään ajella autolla, ei se sinänsä ole ongelma. En vain halua tuhlata 2h joka päivä työmatkoihin, riippumatta siitä meneekö se aika autolla ajaessa vai kyydissä istuen. Kävelyä tunti/suunta (n. 6km) voisi olla ok, saisi raitista ilmaa ja liikuntaa. Tunti pyöräilyä taas olisi ihan kamalaa, sääolot vaikuttavat siihen paljon enemmän kuin kävelyyn ja pukeutuminen on hankalampaa.
Mun työmatka on nyt noin 15min pyörällä. Tosin vien ja haen lapset päiväkodista niin pitää varata noin 45min enemmän aikaa pukemisineen ja riisumisineen. Työni alkaa klo 8 ja herätyskello soi klo 6. Jos työmatkani veisi vartin sijaan tunnin... voi apua, enhän ehtisi nukkua kuin viikonloppuisin! :D
Kesätöissä aikoinaan ajoin tuon matkan ja silloin päätin ettei ikinä tuota matkaa vakituiseen työhön.
Oli ihan hyvä kokemus. Voin vain kuvitella miltä tuntuu ajaa talvikeleillä vielä sama matka.
On se. Been there done that. Nyt työmatka autolla 50 min.
Mutta se ei ole eikä olisi este työpaikan suhteen minulle. Asioihin tottuu ja oppii hyödyntämään rajoitetumman vapaa-ajan.