Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistus pahentuu kun ei ota lääkettä olenko nyt sitten riippuvainen

Vierailija
28.10.2020 |

Lääkkeistä. Hirveetä jos näin on menin syksyllä hakemaan apua mielenterveysongelmiini ja sain lyrican lääkkeeksi. Otin sitä yhden kerran vahingossa tupla annoksen kun unohdin ottaa aamulla.

Sitten jäi vähän niinkuin päälle että otin enemmän lääkettä kuin olisi pitänyt. Painajaiset paheni ja tuli hyvä olo muuten.
Nyt olen ottanut lääkärin ohjeen mukaan.

Jos yritän olla ilman lääkettä tuntuu että itken niin helposti joka asiaa.
Entiiä saako tästä mitään selvää mutta ajattelin jos mulle on kehittynyt lääkeriippuvuus ja tulee rebound ilmiö niinku siinä lapussa luki.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa riippuvuudelta jos et pysty olemaan ilman

Vierailija
2/5 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerit seilaa, kun ei ota insuliinia, olenko nyt sitten riippuvainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Areenassa on pätkä tästä ihmelääke Lyricasta. Halutessasi voit etsiä ja katsoa. Löytyy linkki tähän ohjelmaan tämänkin palstan hakutoiminnnolla - todennäköisesti.

Tässähän tämä:

https://areena.yle.fi/1-2111282

Yleensä näiden mielialaan vaikuttavien lääkkeiden lopetuksen tai vähentämisen yhteydessä esimerkiksi ahdistus pahenee korjaantuakseen lääkitystä edeltäneelle tasolle tai poistuen myöhemmin. Näistä ei kannata ottaa stressiä; ihmismieli on mukautuvainen.

Vertaistukena voin kertoa, että olen itse käyttänyt mielialalääkkeitä noin 20 vuotta ja lopettamisen jälkeen kaikki oireet, joihin tätä oli määrätty iskivät pintaan; itkin, nauroin ja tunsin. Lääkkeet olivat tasanneet mielialaa ja vieneet kyvyn tuntea. Oli järkyttävää ja samalla helpottavaa itkeä kuukausia.

Kyllä se siitä. Tsemppistä älä stressaa.

Vierailija
4/5 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olet toiminnallisesti riippuvainen lääkkeestä, eli sinun pitää kokea se lääkkeen otto, niin ahdistuksesi jo lievittyy.  Varsinkin kun syö pitkään lääkkeitä niin toiminnallinen riippuvuus on melkeinpä ongelmallisempi jos on syntynyt lääkkeenottorutiini. Sen poistuminen aiheuttaa aivoissa epämääräistä olotilaa ja ahdistusta. Onhan tästä psykologiassa keissejäkin. Varmaan tunnetuimpia se kun erään kaupungin hätäkeskus alkoi yhtenä iltana ruuhkaantua hätääntyneistä puhelinsoitoista, että jotain pahaa on tapahtunut tai tapahtumassa. Asiaa tutkittiin ja lopulta tajuttiin, että yksi kaupungin läpi mennyt tavarajunavuoro oli jäänyt välistä. Sen puuttuminen laukaisi yhteisössä epämääräisen tunteen ja ahdistuksen. Koska ihmiset eivät osanneet yhdistää olotilaansa junavuoron puuttumiseen he hätääntyivät olotilastaan.

Vierailija
5/5 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti olet toiminnallisesti riippuvainen lääkkeestä, eli sinun pitää kokea se lääkkeen otto, niin ahdistuksesi jo lievittyy.  Varsinkin kun syö pitkään lääkkeitä niin toiminnallinen riippuvuus on melkeinpä ongelmallisempi jos on syntynyt lääkkeenottorutiini. Sen poistuminen aiheuttaa aivoissa epämääräistä olotilaa ja ahdistusta. Onhan tästä psykologiassa keissejäkin. Varmaan tunnetuimpia se kun erään kaupungin hätäkeskus alkoi yhtenä iltana ruuhkaantua hätääntyneistä puhelinsoitoista, että jotain pahaa on tapahtunut tai tapahtumassa. Asiaa tutkittiin ja lopulta tajuttiin, että yksi kaupungin läpi mennyt tavarajunavuoro oli jäänyt välistä. Sen puuttuminen laukaisi yhteisössä epämääräisen tunteen ja ahdistuksen. Koska ihmiset eivät osanneet yhdistää olotilaansa junavuoron puuttumiseen he hätääntyivät olotilastaan.

Hyvä pointti.

Itse sain testattua plasebovaikutuksen osuuden vahingossa kun viime sunnuntaina oli treffit ja tunsin oloni ahdistuneeksi treffeillä ja ihmettelin sitä koska olin ottanut bentsoa etukäteen.

Vasta jälkikäteen tajusin että olin vahingossa ottanut 2.75mg kun piti ottaa yli 5mg eli sain selityksen ahdistukselle puolet liian pienellä bentsoannoksella.. ja tajusin että plaseboefekti ei poistanut ahdistusta vaan oikeasti tarvitsen lääkkeen vaikutuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi