Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saada rintamaidosta ravitsevampaa vauvalle?

Vierailija
28.10.2020 |

Täysimetin vauvaani (3kk ikäinen), kunnes neuvolassa paino ei ollut tarpeeksi noussut ja annoin suosituksesta lisämaitoa. Huomasin kuitenkin että vauva tulee korvikkeesta kylläiseksi mutta jää minun rintamaidostani nälkäiseksi vaikka saisi molempia tismalleen saman määrän. Syön ohjeistuksen mukaisesti mutta onko maito jotenkin "lirua" ?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Minulle vakuuteltiin neuvolassa, että kyllä rintamaito on vaan aina ravitsevampaa. Toisaalta itsellä sama kokemus. Söin raskausdiabeteksen jälkeen paljon edelleen salaatteja yms. ja vauvan paino nousi hitaasti. Sitten siirryin takaisin "normaaliin". Kyllä se painokin sitten nousi kun aloin taas syömään mm. spagettia ja puuroa.

Ehdottaisin kasvirasvojen syöntiä (avovado, oliiviöljy, pähkinät). Äidin syömät rasvat jotenkin vaikuttavat rintamaidon rasvan koostumukseen, mutta en tiedä vaikuttaako se suhteelliseen määrään.

Vierailija
2/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät rintamaidon määrän.

Vauva saa tarvitsemansa, kun imettää aina kun lapsi haluaa ja pitkäääään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät rintamaidon määrän.

Vauva saa tarvitsemansa, kun imettää aina kun lapsi haluaa ja pitkäääään.

Siitä ettei vauvan paino ole noussut tarvittavaa määrää. Jos saa maitoa riittävästi luulisi painonkin nousevan. Neuvolasta sanoivat samaa ja otin ohjeistuksen mukaan lisämaidon käyttöön jotta tytöllä paino nousisi. Sehän se onkin hankalaa kun ei voi nähdä silmällä paljon vauva saa rinnasta imettyä. Sähköisellä pumpulla saan n.100ml/rinta kerrallaan.

Vierailija
4/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikeäidit alapeukuttamassa?

Vierailija
5/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imettää vain lyhyesti (siis per imetyskerta), tulee se vetisempi esimaito. Kun imettää pitkään, tulee paksumpikin maito. Maidon koostumus ei kauheasti vaihtele ruokavalion mukaan, mutta sitä tulee paremmin, kun itse syö ja juo hyvin.

Vierailija
6/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkäsin samaa (siis olin paniikissa) 26-vuotta sitten synnytyssairaalassa, kun hieman ennenaikaisena syntyneen vauvani paino ei noussut (pulloa ehdotettiin, mutta kieltäyti siitä). Nyt sama vauva on 2 m pitkä  ja 100 kg painava. :).

Syy huonoon kasvuun voi olla myös ruoka-aineallergia, näin minun nuoremmalla pojallani. Täysimetyksellä hänen kakkansa oli vaippaan imeytyvää vettä, ihottumaa ei ollut. Lasten allergologi, jos tätä on syytä epäillä.

Vierailija
7/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Minulle vakuuteltiin neuvolassa, että kyllä rintamaito on vaan aina ravitsevampaa. Toisaalta itsellä sama kokemus. Söin raskausdiabeteksen jälkeen paljon edelleen salaatteja yms. ja vauvan paino nousi hitaasti. Sitten siirryin takaisin "normaaliin". Kyllä se painokin sitten nousi kun aloin taas syömään mm. spagettia ja puuroa.

Ehdottaisin kasvirasvojen syöntiä (avovado, oliiviöljy, pähkinät). Äidin syömät rasvat jotenkin vaikuttavat rintamaidon rasvan koostumukseen, mutta en tiedä vaikuttaako se suhteelliseen määrään.

Toki äidin syömiset vaikuttaa maitoon. Siksi kannattaakin käyttää mieluummin eläinrasvaa kasvirasvojen sijaan. Ei ihminen toimi kasvirasvoilla.

Vierailija
8/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat vain korviketta. Oletko ap kovin laiha?

Vierailija
9/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon koostumus pysyy melko samana ruokavaliosta huolimatta, mutta imetys on kuluttavaa eli voisit kokeilla syödä ja juoda enemmän ja nimenomaan kaloripitoista, jotta maidon tuotanto tehostuu. Ja jos vain vauva suostuu, niin pidennät hieman imetyssessioita ja imetät useammin. Näin rinnat saa signaalin tuottaa enemmän maitoa. Ja siis välttämättä kyse ei ole aina maidon vähyydestä. Myös vauvan imuote vaikuttaa. Rinnasta on työläämpää imeä kuin pulloa. Mun kaikilla vauvoilla on ollut kireähkö kielijänne, joka on tehnyt tehokkaasta imusta hieman haastavaa. Tällöin on täytynyt olla malttia imetyksessä.

Vierailija
10/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö paljon karkkia ja sipsiä

Vierailija
11/11 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vauvalle oatlya :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan