Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ikinä milloinkaan valtiolle, vinkkinä muillekin

Vierailija
06.02.2014 |

Työelämän lyhyt huononeminen
 Kokemukseni itselläni ovat kiertyneet pettymyksen, katkeruuden ja päätöksen jälkeen hyvinvointiin ja vahingoniloon. Kaksi viimeistä tunnetta eivät liity toisiinsa mutta jälkimmäinen nousee heti pintaan kun entisestä työpaikastani jotain kuuluu. Yleensä kuuluu huonoa.

Itse vaihdoin paikkaa aikalailla lennosta, kun huomasin että korkeastikoulutettujen virkamiesten joukossa tyhmyys ja laiskuus tiivistyi uskomattomaksi klöntiksi ja kitetyi suorastaan timanttiseksi johtajaportaassa. Tommoset ministeriön alaisen kolossin johtajat on valittu täysin sen mukaan, millaiset välit heillä on ollut jo valtsikan aikaan opiskelijajärjestön poliittisessa puuhastelussa muiden miesten kanssa. 

Sitten ne asettuu johtamaan sitä virastoaan, ja odottaa jumankauta joka viikko että ministeriöstä tulis puhelu ja pyydettäisiin valtakunnan johtopaikoille. Sitä puhelua ei muuten tule. Tämä ei kunnon pyrkyriä hidasta, sillä pienissä piireissä pystyy edelleen pätemään, vaikka isot pojat eivät ole mukaansa pyytäneetkään. Voi liittyä Kauppakamariin, puolueen toiminnassa voi vanhasta muistista käydä ryyppäämässä pikkujoulut ja parit vaaliristeilyt. Sitten voi jatkaa puuhastaelua niissä lukuisissa seminaareissa ja lääninhallituksen järkkäämissä koulutustilaisuuksissa, missä ainoa puheenvuoro on sellainen, missä kehutaan itseä ja unohdetaan muut.

Alemmalla portaalla, jonne minäkin kirkassilmäisenä idealistina lähdin, ollaan muurahaisia. Mutta ei työmuurahaisia. Hierarkia ja keskinäinen nokkimisjärjestys on aikaa sitten muotoutunut sen mukaan mistä yliopistosta on valmistunut vai onko (ressukkalla) ollenkaan akateemista tutkintoa sekä naisten kohdalla sen mukaan kuinka varakkaan miehen kanssa on onnistunut avioitumaan.

Sitä ei uskois, ellei olis ollut itse näkemässä, minkälaisia ajopuita ja muita kellujia virastoissa on, vakituisen virkansa voimalla, senverran pinnalla sinnittelemässä että kesälomat ja talvilomat lankeaa sovitusti ja työviikon saa nippanappa vedettyä loppuun, että tulee jo perjantai. 

Ainakin kolmasosalla on viinanjuonti sillä rajalla että suurkulutuksen rajat on paukkunu jo aikaa ja naamasta alkaa jo viiskymppisenä näkymään se vapaa-ajan vietto. 

Omassa tiimissäni sain kuulla vuoden mittaan eri (teko)syyt siitä, miksi jotain uutta käytäntöä tai toimintamallia voitu vielä aloittaa. Syksyllä: "Ei kait sitä nyt heti kesälomien jälkeen voi aloittaa, pitää ensin käydä läpi noita loman aikana kertyneitä (MITÄ kertyneitä???)..

Myöhemmin syksyllä: "Ei kait tässä kannata ennen joulunaikaa aloittaa. Ihmisiä on niin vaikea saada kiinnikään kun kaikki lähtee joulunviettoon.

Keväällä: "Minä en oikein voi tähän vielä lähteä, kun tuo hiihtoloma osuu tuohon ihan lähelle.."

Ja loppukeväästä: " No ei kait tätä kannata ennen kesälomia alkaa puskemaan. Kaikki lähtee kuitenkin kesäksi lomille ja saadaan sitten kuitenkin aloittaa syksyllä uudelleen" Siinäpä se vuosi sitten menikin.

Kun esimieheni oli onneton vässykkä, joka kipuili onnettomassa avioliitossa ja muisteli menneitä urotekojaan (valmistunut huippupapereilla nuorena, ylennyt nopeassa tahdissa ohittaen monet sopivammat ja sitten pysähtynyt tuohon. Eikä tule muuten hänellekään sitä soittoa että lähtisitkö vetämään lakiuudistuksen työryhmää uudelle hallitukselle) ja osaston ilmapiiri oli vittumaisen pikkuesimiehen myrkyttämä, niin tein poliittiset johtopäätökset ja lähdin muualle. 

En varmasti sopinut paikkaan. En pitänyt sitä pikkupomoani minänään ja taisin sen näyttää. Johtajaa ei ikinä missään näkynytkään. En kyllä pitänyt sitäkään minänään. Hyviä kollegoita oli ja heihin pidetään vieläkin yhteyttä. Mukavia ihmisiä. 

Minkäs ministeriön työntekijät joku vuosi sitten tekivät julkisen asian siitä huonosta johtamisilmapiiristä ja epäreilusta virkojen jakamisesta? Oliko ilmailuhallitus muistaakseni. Ja opetusministeriössä ollaan vuosikausia voitu huonosti. Ei vaan asiat muutu. Johtaja antaa lausunnon, ja kertoo että asiaa tutkitaan ja työryhmä selvittää. Sitä vituttaa armottomasti ja se on vannonut kostavansa niille, joiden se tietää asioista huudelleen pitkin kyliä. Sitten sille sanotaan ministeriöstä että koita kuule hoitaa homma hiljaiseksi, tämä tämmöinen julkisuus ei vetele. Sitten se johtaja jatkaa edelleen ja hommat jatkuu ihan justiins samanlaisena.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on tuollaista kun ei ole mitään vaatimuksia tuottavuuden kanssa. Jos virka on vakituinen niin siitä jäädään melkein täydellä varmuudenlla eläkkeelle. Valtaosa lähtee siitä mistä rima on matalimmillaan ja vastustaa muutoksia. Olen itse työskennellyt virkamiesten kanssa sen verran että tiedän homman nimen.

Vierailija
2/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus, kiitos siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eläkkeellä valtion virasta. Olin tyytyväinen,sekä palkkaukseen että työtovereihin, oikeastaan kaikkeen. Kaikki eivät viihdy julkisyhteisössä, ei etenkään työmyyrät. Tuohan on ihannetyöympäristö, ei yksityisen tiukkoja tavotteita.

Vierailija
4/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ja varmasti tosi tunnustus. Eipä ihme että Suomen velkaantuminen jatkuu kiihtyvällä vauhdilla...

Vierailija
5/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lyhyen uutisen hesarissa Ilmailuhallistuksesta. Henkilökunta puolisuoraan valitti, että virat jaetaan muuten kuin pätevyyden perusteella. Minkä olis voinut suoraankin sanoa kun sen selvästi kaikki tiesi. Ja että henki oli huono ja johtaminen "hukassa": Eli suomeksi sanottuna persiistä.

Kuka oli silloin johtajana siellä? En muista muuta kuin sen vakiovastauksen että "asiaa tutkitaan ja teemme selvityksiä": Sehän taas suomeksi sanottuna tarkoitti, että tutkitaan, että kuka prkele on mennyt julkisesti valittamaan ja jos saadaan selville, niin savustetaan se Kittilän sivukentän lumenluojaksi välittömästi.

Opetushallituksen se naisjohtaja, josta tehtiin naistenlehtiin ihania juttuja  että jaksan matkustaa työpaikalleni kun työ on niin palkitsevaa. Sitten alkoi selvitä, että ko. urhea leskinaisjohtaja oliki hirveä johtaja ja huonovointisuutta levittävä. Nyttemin ei ole mitään kuulunutkaan, onko väki vaihtunut vai olot parantuneet. Tätä eppäilen mutta kuitenkin.

Vierailija
6/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääninhallitukset lakkautettiin ajat sitten...

Vierailija
7/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:21"]

Lääninhallitukset lakkautettiin ajat sitten...

[/quote]

Tämäpä valtavan informatiivistä. Milloin ne lakkautettiin? Kuka oli silloin ministerinä, mikä hallitus? Minkä takia? Mitä niistä tuli kun ne lakkautetiin vai lopetettiinko ne kokonaan? Jos lopetettiin, niin mikä niiden aikaisemmat työtehtävät sitten nykyään hoitaa, vai lopetettiinko nekin?

Mikä panos on pitkään viestiin vastata joku itsestäänselvyys, joka ei mitenkään vaikuta minkään missään koko asiassa? Onko ilman tulosvastuuta ikivirassa perseen kuluttaminen istaallaan sitten ILMAN lääninhallituksia jotenkin tehokkaampaa ja palkitsevaa mitä? En usko. 

Vierailija
8/10 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erilaisia kokemuksia. Olen isossa valtion virastossa töissä ja täällä tehdään töitä ahkerasti ja työilmapiiri on hyvä. Laillisesta työajasta kyllä pidetään kiinni eli ylitöitä ei tehdä, mikä on suuri helpotus minulle perheellisenä ihmisenä. Entisessä työpaikassani yksityisellä oletuksena oli, että ylitöihin oli jäätävä tunnin varoitusajalla lähes yöhön asti, eikä siitä erikseen maksettu. Peruspalkka oli tietysti huomattasti suurempi.

Vierailija
9/10 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma työkkärit lopetetaan, pitääkö tosiaan tämä ilouutinen paikkansa? Odotan sitä todella kovasti, ja tulen seuraamaan tätä lopettamista kiinnostuksella.

Työvoimahallinnossa on jäljellä semmoinen rekrykäytäntö, että pelkällä kansakoulupohjalla (kyllä vielä on niitäkin) tai peruskoulu-ammattikoulu-kesken jäänyt nuorso-ohjaaja- koulutuksella voi saada vakituisen viran ASIANTUNTIJANA.

Nämä kaikki turhanpäiväiset virkaloiset siis jäävät työttömiksi, niinkö, kun työkkärit ajetaan alas. 

Loistava uutinen.

Olin työllistettynä työkkärissä jonkin aikaa. Se tyhjäntoimittaminen ja se osaamattomuus ja mistään välittämättömyys, se oli minulle shokki ja karmeaa kateltavaa.

Toisaalta ei voi kiitosta antaa ministeriön sandaalimiehille- ja naisillekaan. Miksi sieltä ei MITENKÄÄN seurata eikä ohjata jotain ihan täysin virattomasti ja alta lipan hoidettavia toimistoja? Miksi koskaan ei tehdä tarkistuksia, miksi ikinä ei kukaan sano mitään? Mitä se Päivi tekee siellä ministeriössä niin paljon ettei ehdi katsella mitä alapuolella tehdään? 

Toivottavasti työkkärit loppuu tosi pian, äänestän tästä lähtien aina kokoomusta ja persuja, jos niiden aikana näin tehdään.

Vierailija
10/10 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä tietämättömyyden määrää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi