Voiko oppisopimuksella opiskella ala-asteen opettajaksi?
Olisin kiinnostunut työstä, ja minulle olisi varmasti tehokkainta opiskella oppisopimuksella. Työhän on hyvin paljon tuommoista käytännöläheistä työtä, eli parhaiten sitä oppii kun seuraa miten vanhempi opettaja työskentelee.
Onhan luokissa niitä kouluavustajiakin, niin voisi siellä olla välillä mukana myös oppisopimusopiskelija.
Tietysti myös lukupäiviä, mutta oppisopimuksella itse työn opiskelua.
Kommentit (39)
Miksi ihmiset vieläkin puhuvat ala- ja yläasteista, kun sellaisia ei ole olemassakaan! On olemassa peruskoulu (1-9lk). Ja useimmiten peruskoulun alaluokat (1-6lk) ovat erikseen ja peruskoulun yläluokat (7-9lk) erikseen.
Luokanopettajat opettavat alaluokilla kaikkia siellä opettetavia aineita. Aineenopettajat opettavat yläluokilla omaa ainettaan (aineitaan), jo(i)ta ovat opiskelleet yliopistossa.
Luokanopettajat opiskelevat yliopistossa pääaineenaan kasvatustiede ja sen lisäksi lukevat opettajan monialaiset opinnot, joissa perehtyvät kaikkiin opetettaviin aineisiin. Opiskeluihin sisältyy paljon harjoitteluita kouluilla sekä didaktiikkaa eli opettamisen opiskelua. Luokanopettajiksi opiskelevat tekevät lopputyön; gradun, niin kuin kaikki muutkin maistereiksi valmistuvat.
Mielestäni on luokanopettajan ammatin aliarvioimista, jos joku todellakin luulee sitä pystyttävän opiskelemaan oppisopimuksella. Mutta ehkä tämä olikin vaan provo...
Kukaan ei toisaalta pidä luokanopettajia akateemisina. Koulutus tapahtuu yliopiston leikkaa, liimaa ja askartele -linjalla.
Kukaan ei toisaalta pidä luokanopettajia akateemisina. Koulutus tapahtuu yliopiston leikkaa, liimaa ja askartele -linjalla.
Alakoulun opet valmistuu yliopistosta kasvatustieteen maistereiksi. Opettajankoulutuslaitoksia on myös yliopistojen etäpisteinä, esim Rauman okl on Turun yliopiston alainen. Opinnot kestävät 4-5 vuotta. Ei voi tehdä oppisopimuksella. Koulunkäyntiavustajaksi voit opiskella oppisopparilla
Tiedän, ettei oppisopimuksella voi opiskella edes ala-asteen opettajaksi, mutta tämän keskustelun vuoksi ajattelin asiaa enemmän ja tuli mieleeni, että miksi ei voi. Jopa minäkin pystyisin opettamaan ala-asteikäisiä (jopa ylä-asteikäisiä) täysin pätevästi verrattuna yliopiston käyneeseen. Opetettavat asiat ovat helppoja ja kun luonnostaan tulen toimeen lasten kanssa, niin en ymmärrä miksi siihen vaaditaan yliopistotason koulutus. Ei niin nuorien opettaminen vaikeaa voi olla. Omia lapsianikin olen onnistuneesti opettanut.
Alakoulun opet valmistuu yliopistosta kasvatustieteen maistereiksi. Opettajankoulutuslaitoksia on myös yliopistojen etäpisteinä, esim Rauman okl on Turun yliopiston alainen. Opinnot kestävät 4-5 vuotta. Ei voi tehdä oppisopimuksella. Koulunkäyntiavustajaksi voit opiskella oppisopparilla
Luulisi sitä nyt sentään opettajaksi voivan kouluttautua oppiksella, niin kuin täälläkin on lakimiehiä ja kirurgeja hyvänä esimerkkinä. Minä olen oppiksella lentokapteeniksi, siis seurailen vähän miten sitä putkea lennätetään, ensi viikolla on eka omalento vuorossa, vähän jänskättää kyllä tässä vaiheessa ku vasta edellisellä viikolla aloitin, mutta niinhän se on ettei oppisopimuskoulutuksessa haaskata aikaa mihinkään turhaan lukemiseen vaan suoraan toimintaan!
Kasvatustieteiden maisteri pitää olla. Raumalla on Turun Yliopiston sivuhaarakonttori, OKL.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:36"]Tiedän, ettei oppisopimuksella voi opiskella edes ala-asteen opettajaksi, mutta tämän keskustelun vuoksi ajattelin asiaa enemmän ja tuli mieleeni, että miksi ei voi. Jopa minäkin pystyisin opettamaan ala-asteikäisiä (jopa ylä-asteikäisiä) täysin pätevästi verrattuna yliopiston käyneeseen. Opetettavat asiat ovat helppoja ja kun luonnostaan tulen toimeen lasten kanssa, niin en ymmärrä miksi siihen vaaditaan yliopistotason koulutus. Ei niin nuorien opettaminen vaikeaa voi olla. Omia lapsianikin olen onnistuneesti opettanut.
[/quote]
Lun se nyt ei ole vain sinun ymmärryksestä ja tahdosta riippuvainen asia. Tasaisella, laadukkaalla opettajakoulutuksella yhteiskunta huolehtii kaikille yhdenvertaisen oppimisen. Siinä ei auta vaikka olisi kuinka hyvä lasten kanssa muuten, kun sitä nyt sitä pitää tuntea laajasti teoriaakin. Verrokkina
se kirurgi-vertaus: mitä, jos toiset pääsisivät yliopistokoulutuksen saaneen kirurgin pakeille ja toinen itseoppineen?
Oppisopimuksella voi opiskella ainoastaan ammatillisia perustutkintoja ja ammattitutkintoja. Ammattikorkeakoulututkintoja ja yliopistotutkintoja ei voi opiskella oppisopimuksella. Terveisin ammatinvalintapsykologi, joka on sitä mieltä ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassa ja vastauksen voi antaa ystävällisesti.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:36"]
Tiedän, ettei oppisopimuksella voi opiskella edes ala-asteen opettajaksi, mutta tämän keskustelun vuoksi ajattelin asiaa enemmän ja tuli mieleeni, että miksi ei voi. Jopa minäkin pystyisin opettamaan ala-asteikäisiä (jopa ylä-asteikäisiä) täysin pätevästi verrattuna yliopiston käyneeseen. Opetettavat asiat ovat helppoja ja kun luonnostaan tulen toimeen lasten kanssa, niin en ymmärrä miksi siihen vaaditaan yliopistotason koulutus. Ei niin nuorien opettaminen vaikeaa voi olla. Omia lapsianikin olen onnistuneesti opettanut.
[/quote]
Miksi ei edes sairaanhoitajaksi voi valmistua oppisopimuksella? Enemmän se on oikeaa työntekemistä ja tutkielmat sun muut ihan turhaa hömpötystä.
Oikeasti ammattikorkeakoulusta valmistunut sairaanhoitaja ei välttämättä osaa edes kunnolla pistää, mene siinä sitten töihin.
Tällaisen aloituksen olen lukenut ennenkin, ja ehkä tarkoituksena on nimenomaan vähätellä luokanopettajan työn vaativuutta. Kyllä ne ennenkin menivät kansakoulupohjalla seminaariin, ja laulutaitoon saattoi kaatua monen muuten hyvän pyrkijän opettajan ura.
27 voi mennä vaikka opettajan sijaiseksi ja tulla sen jälkeen kertomaan, mikä siinä oli vaikeinta.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 15:44"]
Oppisopimuksella voi opiskella ainoastaan ammatillisia perustutkintoja ja ammattitutkintoja. Ammattikorkeakoulututkintoja ja yliopistotutkintoja ei voi opiskella oppisopimuksella. Terveisin ammatinvalintapsykologi, joka on sitä mieltä ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassa ja vastauksen voi antaa ystävällisesti.
[/quote]
Vastauksen voi antaa myös vertauskuvainnollisesti, vähän kuin raamatussa elämänohjeet!
Lentokapteeniksi opikksella :D
Hei, mä perustin just oman alakoulun. Olen rehtorina, tuokaa lapsenne mun kouluun!11!
Luokaopettajan työ on paljon muutakin kuin vain sitä opettamista (valitettavasti!). Meidän työhön kuuluu esim. päivittäin kodin ja koulun yhteistyö sekä yhteistyö muihin viiteryhmiin, kuten koulukuraattori, koulupsykologi, terveydenhoitaja, lastensuojelu jne... Paperityötä tai siis tietokonetyötä on paljon. Kaikki täytyy nykyään kirjata. Uuden kolmiportaisen tuen mallin myötä kirjattavaa ja suunnittelupalavereja on paljon. Lapset voivat nykyään todella huonosti, ja tämän vuoksi käytöshäiriöt ovat lisääntyneet. Se aika mikä todellisuudessa on varattu opettamiseen, menee usein esim. alkeellisten käytöstapojen opetteluun.
Opettajan tärkein työväline on kuitenkin hänen oma persoonansa, joten jos sinulla on kutsumusta alalle ja tunnet olevasi oikeanlainen persoona, niin ei kuin paperit vetämään yliopistoon!
Luokanope
Up! Tässä on hyvä idea. Olen lukenut muutaman Jyväskylästä valmistuneen Akateemikon tutkielmaa ja ne oli kyllä semmoista diipadaapaa ettei niillä missään muualla voisi tutkintoa läpäistä. En tajua kertakaikkiaan. Eikö niillä ole mitään laadunvalvontaa?
Ap, oppisopimuksella voi opiskella vain keskiasteen ammatteja eli amistutkintoja. Jo amk-taso vaatii aina koulua, oppiminen ei voi vain tapahtua työpaikalla, vaikka opintoihin harjoittelua kuuluukin.
Luokanopen kelpoisuuden saa joko kasvatustieteen maisteri lukemalla monialaiset opinnot + pedagogiset tai aineenopettaja lukemalla monialaiset. Itse olen aineenopetaustainen luokanope.
Vierailija kirjoitti:
Akateemisesti lahjakkaita ei huonokaan opettaja estä oppimasta, kärjistetysti sanottuna. Mutta sitten on ne, joille ei riitä läsnäoleva ja tietävä aikuinen.
Toivoa oikeestaan voisi ollakin. Työ ei tosiaankaan kaipaa mitään akadeemisia tekotutkielmia yhtään mistään. Selasin muutamaa jyväskylässä kirjoitteua lopputyötä, eikä niitä voi kyllä mitenkään muualla kuin siellä hyväksyä miksikään seminaarityöksikään. Ei lähteitä, ei viitteitä, parityönä tiivistetty nivaska että meillä kaikilla olis niin kivaa.
Valitettavasti itse homman haltijat ja niiden opettajat haluaa sitä äkädeemisuutta. Maalaisjärki ja vähän teoriaopintoja ei olis mitenkään paha yhdistelmä ollenkaan.