Hiusten värjäys ja päänahan kirvely!
Hiusten värjäys ja päänahan kirvely!
Muilla kokemuksia samasta? Pitääkö värjääminen lopettaa ja antaa harmaiden hiusten vallata alaa päässä?
Kävin eilen kampaamossa värjäämässä hiuskeni tummalla värillä ja päänahkaa kirvelee edelleen. Etenkin korvien takusten iho kirveltää samoin takaraivo. Allergiaa väriaineelle vai mitä tämä on?
Kommentit (16)
Allergiaa on. Hiusväreille herkistyminen pahenee pikkuhiljaa ja yhtäkkiä voi tulla todella voimakas reaktio, naama ja kurkku turvota. Samaa väriä en enää koittaisi? Jos pakko värjätä jollain, siirry suoraväreihin tai etsi tietoa netistä ja vaihda luontaistuotekaupan väreihin. Sisältää vähemmän reaktioita aiheuttavaa ainesosaa.
Kyllä tuo on juurikin väriaineelle allergisoitumisen ensimerkki. Ei kannata ottaa turhia riskejä jatkossa. Seuraavalla kerralla voikin olla sitten kiire ensiapuun:(
Raitoja suosittelen.
t. parturi-kampaaja
Googleta Parafenyleenidiamidi, on hyvin alergisoiva. Olen nähnyt kuinka työkaverini ovat allergisoituneet ja värjääminen loppuu siihen paikkaan. Nyrkkisääntö on mitä mustempi hiusväri stä enemmän tätä ainetta on. Joitain sävyjä on olemassa ihan ilman tätä ainetta mutta ne eivät yleensä sovi tummaksi värjääville.. Esim kirkas oranssi. Allergian kanssa ei ole leikkimistä, se voi huonolla tuurilla viedä vaikka hengen. Alapeukutus oli siis turhaa, tiedän mistä puhun. Hiusvärejä pidetään jotenkin viattomia ja niitä käytetään tosta vaan , ei kannattaisi.
Minullaki alko tummalla värillä värjääminen aikanaan kirvelemään kun värjäsin usein. Sitten kerran kävi niin että huulet ja silmät turposi ja aloin muutenkin saada ihottumaa. Allergiat testattiin ja syyksi löyty formaldehydi. Siihen loppu hiustenvärjäys.. vuosien jälkeen uskalsin kokeilla juhlaa varten värjätä vaalealla sävyteshampoolla ja ei tullu mitään. Hennaväriki voisi olla sopiva?
Tästä blogista löytyy paljon tietoa hiustenvärjäyksestä http://kemikaalikimara.blogspot.fi/search/label/hiusv%C3%A4rit.
Kannattaa lukea.
Mulla alkoi muutama vuosi sitten kirvely ja samalla otti hetken henkeen. Ei paha, mutta selvät oireet tuli. Olen vähentänyt värjäämistä ja tällä hetkellä en uskalla kokoväriä enää laittaa lainkaan. Se on yksi kaunis kerta, kun mua viedään ambulla tai kuolen sen reaktion jälkeen. Mulla siis noi oireet kestää vaan sen alkuhetken, kun väriä aletaan levittämään. Näin kuitenkin tilanne.
Raitoihin olen ajatellut siirtyä.
Ootteko reaktion saaneet kampaamossa oikein vai kaupan aineilla? On se kyllä paskamaista jos sellainen tulee. Minä en ikinä suostu harmaisiin hiuksiin, en ikinä.
Mulla kans kirveli aina hiusvärit päänahassa värjäyksen aikana. Vaikka olisi kuinka mieto hapete, niin kirveli silti. Kampaajalla siis aina värjäytän hiukseni. Värjäyksen aikana oloni oli myös jotenkin tosi "epämukava", vaikea selittää miten, mutta oli vaan.
Nyt olen useamman vuoden vaan raidoittanut hiuksiani. Välillä tekisi mieli tummentaa, mutta allergianpelko saa minut pysymään tässä värissä.. Ja onpahan luonnollinen lopputulos, tyvikasvukaan ei näy selvästi.
Mä olen allerginen tummalle värille ja kun mulla on kasvot aina punaiset, niin en voi värjätä vaaleaksikaan, koska se saa mun kasvot näyttämään vielä punaisemmilta. Kohta 40 v. ja ekat harmaat näkyny vajaa 2 vuotta sitten. Nypin niitä pois, mitkä tulee ihan silmille. Harmittaa aivan sairaasti etten saa niitä piiloon.
Joo, tähän lopetan värjäämisen. Kihelmöinti jatkuu edelleen!? Onko kellään kestänyt kihelmöinti koskaan 2 vrk tai yli tämmöisen reaktion jälkeen?
Värjäsin 3 viikkoa sitten hiukseni vaalealla hiusvärillä (Garnier). Väriseoksen valmistamis vaiheessa huomasin että värivoidetuubissa oli pieni reikä ja osa seoksesta oli sen takia osittain hyytynyttä ja paakkuista. Aloin kuitenkin levittää väriä hiuksiini jättäen tietenkin hyytymät sivuun.
Väri kirveli päässäni ja pesin sen lähes heti pois levittämättä edes koko seosta loppuun asti.
Päänahkaan tuli pieneen kohtaan pieni verinen rakkula. Tällainen taitaa olla jo jonkinlainen allerginen reaktio?
Mietin siksi kun olisi tarkoitus vaalentaa harmaat piiloon viikonloppuna mutta mietin voinko olla herkistynyt hiusvärille ja uskallanko ottaa riskiä.
Väri oli kyllä myös pilaantunut joten kirvely ja rakkula saattoi tulla pelkästään sen takia.
Nyt rakkula on jo parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko reaktion saaneet kampaamossa oikein vai kaupan aineilla? On se kyllä paskamaista jos sellainen tulee. Minä en ikinä suostu harmaisiin hiuksiin, en ikinä.
Ne on ihan samat aineet koti- ja kampaamoväreissä! Sama vaara.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä miten ollaan niin turhamaisia, että oma terveyskin ollaan valmiita vaarantamaan pelkän hiusvärin takia.
Itsekin sain vuosia sitten allergisen reaktion hiusväristä. En ole sen jälkeen edes harkinnut enää värjääväni.
Tumma väri on todella allergisoivaa ja aiheuttaa enemmän syöpää kuin vaalennusvärit.
Suosittelen että siirryt vaikka raitoihin?