Pääsykokeisiin lukijat 2014!
Mihin pääsykokeeseen luet? Kuinka paljon on suunnitelmissasi lukea? Kuinka paljon on jo luettuna?
Minä luen kasvatustieteen pääsykokeisiin ja koealue on luettu kaksi kertaa läpi :) Miten tsemppaatte itseänne lukemaan?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:55"]
Mä aion pyrkiä sosiaalityöhön. Kirja on luettu kerran läpi ja tentitty avoimen yliopiston puolella, pikku hiljaa pitäisi alkaa lukemaan varsinaiseen pääsykokeeseen.
[/quote]
Onko siinä yhteishaku? Mihin järjestykseen laitat kaupungit?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 12:30"]
Onko täällä ketään joka ei vielä täysin ole varma mihin hakea? Mä haluaisin hakea elintarviketieteitä lukemaan, mutta kemia on mulla niin hakusessa, etten tiedä viitsinkö käyttää aikaani sinne lukemiseen... Toisena kiinnostaisi terveystieteet, mutta Tampereelle pääsyprosentti on niin mitättömän pieni... Kolmantena vaihtoehtona mullakin kasvatustieteet, varhaiskasvatus tarkemmin. Minäkin olen ollut siinä uskossa, ettei niihin pääsykokeisiin voi lukea ennen sitä maaliskuuta, kun VAKAVA aineisto julkaistaan!
[/quote]
Voiko terveystieteelliseen hakea vaikka ei ole terveydenhuollon ammattihenkilön laillistusta? Esim. hoitotieteeseen ja terveyshallintotieteisiin on ainakin moniin paikkoihin vaatimuksena se, ja työpaikkailmoituksissa vaativat alemman korkeakoulututkinnon kliinisen hoitotyön puolelta lähes poikkeuksetta.
Sosiaalityötä yritän lukemaan. Pääsykoekirja on sama kuin viime vuonna, jolloin jäin melko pienelle varasijalle Tampereelle. Tänä vuonna haen Tampereen lisäksi varmaankin Jyväskylään, minne pisteet olisi viime vuonna riittäneet. Lukemista en ole vielä varsinaisesti aloittanut, avoimen opinnot saan päätökseen parin viikon päästä, niin sitten on aikaa keskittyä työn ohessa pääsykokeisiin lukemiseen. Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin valmistautuville!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 13:55"]
Mä aion pyrkiä sosiaalityöhön. Kirja on luettu kerran läpi ja tentitty avoimen yliopiston puolella, pikku hiljaa pitäisi alkaa lukemaan varsinaiseen pääsykokeeseen.
[/quote]
Onko siinä yhteishaku? Mihin järjestykseen laitat kaupungit?
[/quote]
On yhteishaku. En tiiä vielä laitanko muuta kuin Helsingin, kun käytännössä muualle opiskelemaan lähteminen on tässä elämäntilanteessa aika haastavaa. Tosin Helsinkiinhän on vaikeinta päästä.
Kaveri meni Turun oikikseen viime vuonna niin että kaksiviikkoa ennen luki kirjat kerran läpi ja sisään kirkkaasti. Eikä lukenut 6 tuntia enempää päivässä kun kävi sii ä ohella töissäkin
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:45"]
Eläinlääkiksen pääsykokeeseen luen, mutta käyn toista koulua samalla, eli vähäiseksi jää lukeminen.. Tämä tuleekin olemaan ns. harjoitusvuosi, ens vuonna haen tosissani.. Joka päivä syksystä asti olen yrittänyt laskea fysiikkaa ja kemiaa tunnin- pari päivässä...
[/quote]Oliko lukiossa syventävät kemia ja fysiikka? Helpottaisi huomattavasti jos oli
Hei pääsykokeisiin lukijat! Meillä olisi tarjolla TÖITÄ 5-8h vko, kantakaupungin tuntumassa päiväsaikaan (mieluiten kahtena eri päivänä). EI glamouria, muttei liian vaativaakaan hommaa: perus kotitaloustöitä - pyykkiä, tiskiä, roskia, järjestelyä, kevyttä siivousta (ei viikkosiivousta!). Maksamme käyvän taksan mukaan. Yhteydenotot miiahalme(at)hotmail.com
Kuopion yliopistoon ravitsemustiedettä
HEI PÄÄSYKOKEISIIN LUKIJAT! Meillä olisi tarjolla TÖITÄ! Ei mitään glamouria, vaan ihan perus kotitaloushommia: pyykkiä, tiskiä, roskia, järjestlelyä, kevyttä siivousta (ei viikkosiivousta). Työaika 5-8h viikossa, mieluiten kahtena eri päivänä Helsingin kantakaupungin tuntumassa. Maksamme käyvän taksan mukaan. Yhteydenotot miiahalme(at)hotmail.com
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 00:18"]
Oikikseen pääsykoekirjat näemmä ilmestyykin jo 31.3. Pitää muistaa olla ajoissa liikenteessä ja säästää rahaa opuksiin.;o
[/quote]
Hei, sama rasti tiedossa! - Miuku
Haen oikikseen. Pitää hakea pääsykoekirjat heti kun ne ilmestyy ja sitten alkaakin ankara puurto. Olen valmis kuin lukkari sotaan, tätä on meinaan odotettu. Olen lukenut viime vuotisia kirjoja hiukan elvyttääkseni päänuppini horrostiloista. - Miuku
lukekaa niihin pääsykokeisiin,älkääkä täällä roikkuko :D ja ihan btw ei niistä 8-tunnin päivistä ole mihinkään,oikikseen kun hain niin vähintään 10-12h päivässä! kaveri luki lääkikseen 17h/päivä,että onnea vaan teille ja teidän 8tunnille :D
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:15"]lukekaa niihin pääsykokeisiin,älkääkä täällä roikkuko :D ja ihan btw ei niistä 8-tunnin päivistä ole mihinkään,oikikseen kun hain niin vähintään 10-12h päivässä! kaveri luki lääkikseen 17h/päivä,että onnea vaan teille ja teidän 8tunnille :D
[/quote]
Niin ja? Itse tunnen ihmisiä, jotka ovat lukeneet tuota 17h/pvä lääkikseen ja yrittäneet sisään monena vuotena. Tunnen myös lääkikseen päässeen, joka alkoi lukemaan vasta paria kuukautta ennen eikä silloinkaan lukenut kuin tuota 8h/pvä ja pääsi ekalla yrittämällä sisään.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 12:34"]
Vaikka "viralliset" pääsykoekirjat ilmoitetaan/ilmestyvät vasta lähitulevaisuudessa, kannattaahan aiheeseen paneutua esim. aiempien vuosien tenttimatskuja lukemalla. Tai selaamalla alan yleisiä perusteoksia!
Ei ole mitään järkeä olla täydellisessä tietopimennossa ja aloittaa lukeminen vasta uusien pääsykoevaatimusten ilmestyttyä.
[/quote]
Väärin. Pääsykokeissa ei saa yhtään lisäpistettä, jos vastaat kirjallisuuden ulkopuolelta. Humanistisilla aloilla mm. kasvatustiede eri teokset saattavat esitellä tyystin vastakkaisia näkemyksiä. Kokeeseen valmistatumiseen riittää pääsykoekirjat ja aina tulee vastata niiden pohjalta kokeessa! Olen lukenut erinomaisia kasvatustieteen valintakokeen esseevastauksia, jotka ovat olleet täyttä asiaa mutta aivan eri asiaa, kuin pääsykoekirjassa (kerro sen ja sen näkemyksiä aiheeseen x). Pisteet 0.
Tentti on myöskin eri asia kuin valintakoe. Valtsikassa voi aiempia tenttikysymyksiä opiskella sitten, kun on sisällä. Valitakokeiden kysymykset eivät ole samanlaisia, joten turhasta lukemisesta tuskin on hyötyä.
En pyri teitä lannistamaan, mutta näin yliopistolaisena kerron vaan mielipiteeni. Kaikki motivaatio kannatta keskittää niihin valintakoekirjoihin. Motivaatio niidenkin osalta tahtoo laskea tuonne toukokuulle tultaessa. Tässä vaiheessa kannattaa tehdä realistinen lukuaikataulu esim. 4-5 tuntia lukemista / päivä ja sunnuntait vapaat (jos vain lukee, ei käy töissä). Jos aikoo "lukea mahdollisimman paljon" kärsii oppimisen laatu yleensä. Lue 45 min, pidä tauko, lue 45 min, pidä tauko jne. Keskity siihen hetkeen. Ja palkitse itseäsi vapaaillalla.
Useimpiin koulutusohjelmiin tämä riittää. Toki lääkikseen, oikikseen ja kauppikseen moni käy sitten sen valmennuskurssinkin. Siitä saa ainakin ulkopuolista ohjausta ja erityyppistä harjoitusta. Mutta ei sekään ole opiskelupaikan tae tai välttämättömyys.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 16:15"]
lukekaa niihin pääsykokeisiin,älkääkä täällä roikkuko :D ja ihan btw ei niistä 8-tunnin päivistä ole mihinkään,oikikseen kun hain niin vähintään 10-12h päivässä! kaveri luki lääkikseen 17h/päivä,että onnea vaan teille ja teidän 8tunnille :D
[/quote]
hauki on kala, hauki on kala, hauki on kala...
Määrä ei ole olennaista vaan lukemisen laatu, ymmärtäminen, soveltaminen = oppiminen. Ihmisillä on tottakai erilaisia oppimistapoja, mutta kukaan ei opi 12 luku-urakan jälkeen enää yhtään mitään niinä 5 lopputuntina. Ei vaan voi. Enkä usko, että kenelläkään voi olla edes mahdollista lukea 17 tuntia putkeen, edes 10-12 tuntia ei ole järkevää! Keskittyminen ja asioiden sisäistäminen on olennaisempaa kuin lukutuntien määrä. Vaikka opettelisi ulkoa kaiken, senkin oppii vähemmällä lukumäärällä. Useimmat sisäänpäässeet opiskelutovereistani ovat lukeneet pääsykoekirjallisuuden 4-5 kertaa HYVIN läpi ja 2/3 on käynyt valmennuskurssin. Itse luin 2-3 tuntia joka ilta päivätyön ohessa, sekä la-su kumpanakin 6-7 tuntia. Maanantait pidin vapaana. Näillä mentiin maaliskuusta juhannukseen ja pääsin kevyesti sisään. Ilman valmennuskursseja.
Mites teillä on mennyt? Mä jo luovutin....
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 12:30"]
Onko täällä ketään joka ei vielä täysin ole varma mihin hakea? Mä haluaisin hakea elintarviketieteitä lukemaan, mutta kemia on mulla niin hakusessa, etten tiedä viitsinkö käyttää aikaani sinne lukemiseen... Toisena kiinnostaisi terveystieteet, mutta Tampereelle pääsyprosentti on niin mitättömän pieni... Kolmantena vaihtoehtona mullakin kasvatustieteet, varhaiskasvatus tarkemmin. Minäkin olen ollut siinä uskossa, ettei niihin pääsykokeisiin voi lukea ennen sitä maaliskuuta, kun VAKAVA aineisto julkaistaan!
[/quote]
Voiko terveystieteelliseen hakea vaikka ei ole terveydenhuollon ammattihenkilön laillistusta? Esim. hoitotieteeseen ja terveyshallintotieteisiin on ainakin moniin paikkoihin vaatimuksena se, ja työpaikkailmoituksissa vaativat alemman korkeakoulututkinnon kliinisen hoitotyön puolelta lähes poikkeuksetta.
[/quote]
Voi hakea kansanterveysriedettä.
Logistiikkaa pitäisi lukea. Kirjat on katsottu, muttei vielä ostettu, kiire tuleeeee.
Tsemppiä kaikille! Oma luku-urakkani palkittiin viime keväänä ja nyt on unelmien alan opiskelupaikka takataskussa. Uskokaa itseenne älkääkä luovuttako ennen kuin valvoja ilmoittaa ajan päättyneen. :)