Suomen kieltä muutetaan - SEISKAN POIKKIVIIVA palaa takaisin!
NUMERON 7 KIRJOITTAMISEEN ON TULOSSA MUUTOS.
Poikkiviiva on tulossa takaisin numeron seitsemän kirjoitusasuun. Keskisuomalainen kirjoittaa, että Opetushallitus päättää uusista opetussuunnitelman perusteista ensi syksynä. Uudet suunnitelmat otetaan käyttöön syksyllä 2016.
Uudistuksen yhteydessä tyyppikirjaimet ja -numerot tarkistetaan.
Keskisuomalaisen mukaan poikkiviivan palauttamista seiskaan harkitaan, koska numeroiden yksi ja seitsemän kirjoitusasu on koettu liian samanlaiseksi. Tämä on ollut ongelma etenkin vaaleissa.
http://www.talouselama.fi/uutiset/ksml+numeron+7+kirjoittamiseen+on+tulossa+muutos/a2230615
Ihan ymmärrettävää. Jos Timo Soinin numero vaaleissa on sanotaan vaikka 72 ja jonkun äärivihreän numero on 12, niin en minä ainakaan halua, että antamani ääni Soinille kirjataan (vahingossa tai TAHALLAAN) jollekin äärivihreälle!
Kommentit (12)
No tuolla jutussahan se mainittiinkin. 2004.
Kukaan ei varmaan etukäteen maininnut, että ykkösen ja seiskan voi viivan poiston jälkeen helposti sekoittaa, tuskinpa... Mutta olihan se kiva päättää ja säätää!!
Hahaa! Minäpä olen aina tehnyt sen poikkiviivan, vaikka koulussa muuta opetettu. Olenko siis aikaani edellä, vai osi paljon kehityksen jäljessä? ;)
Onhan tuo koulussakin ollut iso ongelma erityisesti matikan kokeita korjatessa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:08"]
Milloin se on poistettu? Minä olen aloittanut peruskoulun vuonna 1993 ja aina kirjoittanut seiskan poikkiviivalla.
[/quote]
2004. Et sitten oppinut peruskoulussa edes lukemaan?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:06"]
Ihan ymmärrettävää. Jos Timo Soinin numero vaaleissa on sanotaan vaikka 72 ja jonkun äärivihreän numero on 12, niin en minä ainakaan halua, että antamani ääni Soinille kirjataan (vahingossa tai TAHALLAAN) jollekin äärivihreälle!
[/quote]
Pahempi tuo toisinpäin olisi! Aika painajainen, jos äänestäisi persua vahingossa...
Jiihaa! Tervetuloa seiskan viiva. Juuri sinua kaipasin kun lasten matikanlaskuja tarkastelin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:06"]
[/quote]
Pahempi tuo toisinpäin olisi! Aika painajainen, jos äänestäisi persua vahingossa...
[/quote]
Ainakin se antaisi sinusta järkevämmän kuvan kanssaihmisillesi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 23:08"]
Milloin se on poistettu? Minä olen aloittanut peruskoulun vuonna 1993 ja aina kirjoittanut seiskan poikkiviivalla.
[/quote]
2004. Et sitten oppinut peruskoulussa edes lukemaan?
[/quote]
Kuten huomaat, kommentoin asiaa heti oman viestini jälkeen. Sinä ilmeisesti opit lukemaan, muttet ymmärtämään lukemaasi.
Tässä ei ole kysymys suomen kielen muuttamisesta.
Luin tuosta uudistuksesta aikoinaan, mutta käytin vielä senkin jälkeen seiskaa poikkiviivalla. Ei oo ollu ongelmia.