Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastusliivit vai ei?

Vierailija
05.02.2014 |

Miehen kanssa käydään taas samaa keskustelua kuten joka vuosi. Lakihan sanoo, että veneestä on löydyttävä jokaiselle liivit mutta päällä niitä ei ole pidettävä.

Veneilykausi saatiin vasta loppuun ja minä tiukkana liivien kanssa. Lapset eivät astu veneeseen jos niitä ei löydy päältä. Aikuiset sekoilkoot miten haluavat mutta lapset (jotka hädin tuskin osaavat uida) on suojattava.

Asutaan ihan meren vieressä (ei tuosta ole lähimpään rantaan kuin 100 metriä) ja jos käydään ongella niin silloinkin niiden liivien on löydyttyvä lapsien päältä. Käydään ongella sekä kallioilla että laitureilla ja vettä on alla on heti yli kaksi metriä eli lasta ei ihan heti nosteta sieltä vaikka ihan vieressä oltaisiinkin.

Nyt mies alkoi haukkua minua ylihysteeriseksi ja kuulemma tartutan sen lapsiinkin (jotka tietävät, ettei laitureille/kallioille mennä ilman liivejä ja jälkimmäiseen ei noin muutoinkaan ole asiaa ilman aikuista). 

Olenko oikeasti ylihysteerinen? Tiedän, että lapset ( nyt 5v. 7v.) tulevat menemään jossakin vaiheessa ihan ilman lupaakin meren ääreen (noh, sitä on tällä suunnalla joka puolella) mutta tarviiko silti tieten tahtoen altistaa lapset vaaraan.

Mies on itse asunut koko ikänsä tässä paikassa toisin kuin minä (tosin olen viettänyt täällä aikaani tosi paljon koska isovanhempani asuivat täällä). Mies vetoaa siihen, että eihän täällä ole viimeksi lapsi kuollut kuin joskus 40-50v. takaisin. Joten olisi kuulemma aika epätodennäköistä että omillekaan lapsille sattuisi mitään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsilla aina veneessä liivit päällä. Uimataitoisillakin, tosin he saavat pukea ne vasta veneessä. Uimataidottomat pukevat jo laiturille mennessä. Rannalla kyllä ovat ilman liivejä.

Vierailija
2/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veneessä liivit päällä, mutta meillä tuon ikäiset osaavat uida sen verran, että ei tarvi rannassa pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veneessä tietysti aina liivit päällä ja uimataidottomilla myös laiturilla tai mistä nyt veteen voi pudota.

Epätodennäköistähän se on, että mitään sattuu. Minäkin olen turhaan käyttänyt turvavyötä koko ikäni.

Vierailija
4/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olet kyllä hyberhysteerinen tiukkis.

ps. veneessä oltava turvaliivit päällä

Vierailija
5/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini-ikäisilläkin on veneessä liivit päällä aina (paitsi nukkuessa). Tosin meidän perheessä aikuisillakin on liivit veneillessä.

Vierailija
6/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastusliivittömistä lapsista tekee poliisi lastensuojeluilmoituksen. Pelastusliivien käyttäminen on lapsen rakastamista. Lapselle on ensinnäkin huonoa esimerkkiä jos vanhempi heiluu ilman pelastusliivejä. Lapset ikävöivät mitä todennäköisimmin myös sitä ilman pelastusliivejä hukkunutta vanhempaansa. Pyydä miestäsi googlettamaan Petteri Jussilan hukkumiskuolema jollei järkipuhe tehoa.

Vierailija
7/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mitenkään hysteeristä tiukkuutta ole, jos tykkää että lapset säilyy hengissä.

Eli liivit päälle veneessä (tietenkin!!), rantakallioilla liukastellessa jos mereen on syvä pudotus (jos vaikka kopsauttaa päänsä pudotessa, niin pomppaa edes pinnalle kellumaan...), ja laiturilla niitä on pidettävä niin kauan, että osaa sukeltaa ja uida muutaman vedon.

Itse veisin kyllä lapseni uimakouluun, niin ei tarttis niin paljoa olla ahdistunut, vaikkakin liivejä edelleen käytettäisiin joka paikassa. Meillä osasi lapsi 6-vuotiaana uida ja sukeltaa hyvin, vaikka oli vaan muutamat uimakurssit käynyt.

Vierailija
8/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on veneessä aina liivit päällä koko perheellä. Uimataidottomilla on liivit myös paikoissa, joissa on selkeä vaara pudota (syvään) veteen.

Kannattaa muuten veneillessä muistaa, että ne liivit on oikeasti halpa henkivakuutus. Joskus voi huonolla tuurilla käydä niinkin, että syystä tai tousesta taju lähtee, kun joudut veden varaan. Silloin on liiveistä ehdoton hyöty. Vaikka kyseessä ois pelkät kelluntaliivit jotka ei käännä tajutonta selälleen, niin antavat ainakin kavereille mahdollisuuden onkia ylös ajoissa.

Vierailija
9/9 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on isot rintaliivit ihan omasta takaa, kellun hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan