Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 39vuotias ja minulla epäillään uniapneaa! Olen ihan romuna että tuommoinen keski-ikäisten ukkojen tauti ja joudun nukkumaan loppuikäni häkkyrä naamalla

Vierailija
27.10.2020 |

:(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta!

Vierailija
2/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo keski-ikäinen ja kaiketi vielä ylipainoinenkin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut jos näin on, niin todennäköisesti yllätyt, miten paljon se nostaa elämänlaatua. Mun äiti sai sen härvelin ja sen jatkuva väsymys häipyi ja se on ihan uus ihminen nyt!

Vierailija
4/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisten ukkojen...?

Se on yleisin sairaalloisen lihavilla naisilla.  Laihduta!

Vierailija
5/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on ihan hiton laiha mutta hänellä todettiin tuo sairaus ... kaveri oli teinistä asti kovaääninen kuorsaaja, hakeutui sitten kolmekymppisenä tutkimuksiin kun ei jaksanut enää tehdä mitään ja useiden turhien testien jälkeen eräs lääkäri keksi kysyä  "Kuorsaatko?" Oli kuulemma epätodennäköistä  mutta haluttiin sulkea pois ja kävikin ilmi, että kaveri lakkasi hengittämästä jopa viidesti yön aikana.

Vierailija
6/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla epäilty myös ja olen laiha.

Vierailija
7/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 166cm ja 70kg, en siis mitenkään hirmu lihava. Kuljen paljon pyörällä koska mulla ei ole autoa ja lenkkeilen koiran kanssa. Mielestäni minulla on ihan hyvä kunto! Olen vain kamalan uupunut ja ensin ajateltiinkin että se veren  ferritiini vai mikä nyt olikaan on huono tai että kilppari reistailee.  Valitin sitten sitä, kun herään 10 kertaa yössä vessaan ja se on kuulemma vahva uniapnean oire.

A.p

Vierailija
8/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi uniapnea noin 25-vuotiaana, pahin muoto, eikä poistu vaikka laihtuisi.

Ei ole pakko käyttää CPAP-laitetta, mutta olet energisempi jos nukut sen kanssa

Vierailija
9/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on ihan hiton laiha mutta hänellä todettiin tuo sairaus ... kaveri oli teinistä asti kovaääninen kuorsaaja, hakeutui sitten kolmekymppisenä tutkimuksiin kun ei jaksanut enää tehdä mitään ja useiden turhien testien jälkeen eräs lääkäri keksi kysyä  "Kuorsaatko?" Oli kuulemma epätodennäköistä  mutta haluttiin sulkea pois ja kävikin ilmi, että kaveri lakkasi hengittämästä jopa viidesti yön aikana.

Viidesti yön aikana ei kyllä taitaisi uniapneadiagnoosia tuoda, viidesti tunnin aikana ehkä sitten jo, jos muut kriteerit täyttyvät. 

Vierailija
10/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän hoidon tuomat positiiviset vaikutukset muuta mielesi. Miehellä on myös, laite on auttanut paljon. On laihtunut, jaksaa virkeänä aamusta iltaan, ei nukahtele enää joka paikkaan (kuten rattiin) ja minäkin saan kunnon yöunet.

Viimeiset pari vuotta jouduin oikeasti jo vahtimaan vieressä että jaksaa ajaa, se nukahtaminen käy niin äkkiä. Olin paljon kuskina mutta halusi ajaa myös välillä itse, järkytyin kyllä monesti kun näin omin silmin että se nukahtaa tuosta vaan autolla ajaessa.

Tyylillinen mies, sain yli 10 vuotta patistaa lääkäriin ja kun meni niin tutkimuksissa todettiin vaikea uniapnea.

Vierailija
11/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidesti yön aikana ei kyllä taitaisi uniapneadiagnoosia tuoda, viidesti tunnin aikana ehkä sitten jo, jos muut kriteerit täyttyvät. 

Katkoksia voi olla tunnissa useita kymmeniä, miehellä oli 45.

Vierailija
12/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure. Siitä seuraa vaan virkeämpi parempi elämä ja et ehkä kuole niihin hengityskatkoksiin. Mun mies sai alle 30v sen ja enemmän mulla on ollut totuttelemista kun se masiina puhaltaa kylmää ilmaa yöllä päin naamaa.

Vierailija
13/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ON keski-ikäinen.

Vierailija
14/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippuu miten pitkiä ne ovat, appiukkolla oli vain  muutamia katkoksia mutta kestivät huolestuttavan kauan.

Vierailija
15/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään huolta. Nykyään CPAP laitteet ovat hyvin pienikokoisia ja voi ottaa esim. ulkomaanmatkalle helposti mukaan. Niihin tottuu kuulema suhteellisen nopeasti. Elämänlaatu paranee, joten ei kannata aristella yhtään.

Vierailija
16/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on suukoje joka pitää hengitystiet auki. 

Vierailija
17/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä sain cpap- laitteen, niin tuntui kuin olisin herännyt kuolleista. Olo muuttui yhdessä yössä. Myös minulla vessareissuja oli yössä kymmenkunta, nykyisin hyvin harvoin kerran. Mutta olihan tuohon diagnoosiin totuttelua, laitteeseen totuin muutamassa yössä.

Vierailija
18/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin CPAP käytössä. Rakenteellinen ongelma, leuka/nielu/kaula/niska, ei liity painoon. Kannattaa käyttää jos uniapnea todetaan, unen laatu paranee huomattavasti

Vierailija
19/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ferritiini oli? Otettiinko transferriini jne? Muistan kun raudanpuutteisena heräsin, olin uupuneempi kuin nukkumaanmennessä. Kun rauta saatiin kohdilleen, elämä palautui. 

Tehtiin uniapneatesti, jonkinasteista hapenpuutetta öisin. Ei lähdetty hoitamaan, rauta hoiti. 

Vierailija
20/23 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuin CPAPin käyttöön viikossa. Maskeja on monenlaisia, kokeilemalla löytyy se itselle sopivin. Ihmisillä vanhanaikainen käsitys laitteesta ja sen käytöstä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi