Kandin ja gradun arvosanat
Paraniko tai huononiko teillä gradun arvosana verrattuna kandin arvosanaan? Vai oliko suunnilleen samassa linjassa? Ja kirjoititteko gradun samasta aiheesta kuin kandinkin?
Kommentit (40)
Sain kandin työstä aikoinaan 3 (oli silloin korkein arvosana :-)). Gradusta sain magnan, johon olin erittäin tyytyväinen. Aihe oli eri.
Olihan kandityö semmoinen pikkuharjoitus graduun verrattuna, etten kyllä ymmärrä, miksi niiden arvosanoja pitäisi edes verrata. Lisäksi meidän alallamme moni teki kandityön parityönä. Se olikin erittäin hyväksi nähty opettajan kannalta, joskin opiskelijoidensa itsensä kannalta työlääksi koettu, tapa kun kaikesta piti keskustella parin kanssa ja tehdä aidosti yhteistyötä.
Meillä arvosteltiin kandi asteikolla hyväksytty-hylätty ja ei saanut olla samasta aiheesta gradun kanssa (jotta tuli tutustuttua useampaan aiheeseen). Gradusta sain 4 ja koko prosessi kesti piinaavat 2.5 vuotta (sain siitä palkkaa). Itselläni oli tavoitteena, että saan sellaisen arvosanan, että jos päätän tehdä väikkärin, se ei jää arvosanasta kiinni.
Kandin kirjoitin sen jälkeen 10 päivässä kun olin saanut gradun arvosanan. Käytännössä sain aiheen josta piti tehdä kirjallisuuskatsaus. 2 viikkoa kandin papereiden jälkeen sain ulos maisterin paperit. Kuuluin ensimmäisiin jolta tuo kandi vaadittiin uudistuksen myötä, joten opiskelu oli sen suhteen todella joustavaa.
Kandista 4, Gradusta Eximia. Jatkoin samaa aihetta
Mä en muista, että olisin edes mitään kandia kirjoittanut. Hum.kandiksi valmistuin v. 82 ja fil.kandiksi 85. Gradusta sain magnan.
Kandista 4, gradusta magna. Kirjoitin ihan eri aiheesta.
Kandista 4/5, gradusta sama 4/5. Ja mulla gradu oli todella, todella paljon työläämpi ja sen tekeminen välillä oikeasti hyvin rankkaa myös muun elämäntilanteen vuoksi. Olin tuohon neloseen kuitenkin enemmän kuin tyytyväinen, tarkastajani oli ankaran arvostelijan maineessa. Kuulin monesti jälkeenpäin, että nelonen häneltä on tosi kovan työn takana.
Taisi olla hyvä, että meiltä ei aikoinaan vaadittu erillistä kandin tutkielmaa. Gradu vaan perustutkinnon huipentumaksi ja siitä tuli eximia. Sitten jossain vaiheessa ryhdyin jatko-opintoihin.
Parani, kandi oli itselleni ainakin enemmän sellainen harjoitustyö. Kirjoitin koko homman aika kiireellä, kun ei sen arvosanalla (ainakaan omalla alallani) ollut mitään merkitystä. Gradun arvosanalla sen sijaan oli töitäkin hakiessa positiivista vaikutusta.
Niin, siis kandista sain 3, ja gradusta 4.
15
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 12:25"]
Taisi olla hyvä, että meiltä ei aikoinaan vaadittu erillistä kandin tutkielmaa. Gradu vaan perustutkinnon huipentumaksi ja siitä tuli eximia. Sitten jossain vaiheessa ryhdyin jatko-opintoihin.
[/quote]
Kyllä mä sitten varmaan oikein muistan, etten kandia ole koskaan kirjoittanutkaan. Kai sen muistaisinkin, jos olisin. - 11
kandista 4 ja gradusta, noh, kai sen av:lle kehtaa myöntää N. Kenellekään en gradun arvosanaa ole kertonut, mutta ei ollut varsinainen yllätys. Paukut loppuivat täysin, ja halusin vaan koko työstä eroon. Täysiä työpäivä käytin ehkä 3 vkoa siihen (oli samasta aiheesta kuin kandi).
Kandia en tehnyt, mutta DI-työstä 5/5, kelpaisi varmaan pienin muutoksin väikkäriksikin. Ei jättänyt paljon toivomisen varaa ainakaan backgroundin suhteen, mitä on tyypillisesti väikkäreissä, sekä muutenkaan laajuuden suhteen.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:25"]
Sain molemmista laudaturin. Aiheet olivat erit.
[/quote]
Teitkö gradussa paljon enemmän töitä? Itse tavoittelen laudaturia ja olen valmis tekemään sen eteen paljon töitä. Käytin jo kandin tekemiseen aivan hirveästi aikaa, mutta pidin sen tekemisestä todella paljon ja odotankin jo, että aloitan tekemään gradua.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 00:06"]
kandista 4 ja gradusta, noh, kai sen av:lle kehtaa myöntää N. Kenellekään en gradun arvosanaa ole kertonut, mutta ei ollut varsinainen yllätys. Paukut loppuivat täysin, ja halusin vaan koko työstä eroon. Täysiä työpäivä käytin ehkä 3 vkoa siihen (oli samasta aiheesta kuin kandi).
[/quote]
Sama. Kirjoitin gradua raskaana ollessani ts. väsyneenä, pahoinvoivana ja vauvan hyvinvoinnista jatkuvasti murehtien. Ei pysynyt paketti kasassa ja ärsyttää, mutta eipä sille enää minkään voi. Tulipahan tehtyä sentään. Eri aihe oli.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 00:06"]
[/quote]
Sama. Kirjoitin gradua raskaana ollessani ts. väsyneenä, pahoinvoivana ja vauvan hyvinvoinnista jatkuvasti murehtien. Ei pysynyt paketti kasassa ja ärsyttää, mutta eipä sille enää minkään voi. Tulipahan tehtyä sentään. Eri aihe oli.
[/quote]
Ymmärrän, että tuossa tilanteessa ei pysty keskittymään graduun parhaalla mahdollisella tavalla. Onnittelut kuitenkin, että sait työsi valmiiksi!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:54"]
Kandista 5, gradusta C. Samasta aiheesta tein, gradun toki laajemmin. Tuo c kyllä harmittaa, mutta ei voi mitään.
[/quote]
Mitä luulet, että mikä vaikutti c:n arvosanaan? Odotitko parempaa vai teitkö vähemmän töitä?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:36"]
Mua myös stressaa ohjaaja ja hänen toimintatapansa. Miten olette toimineet tilanteissa, joissa ette ole saaneet mielestänne tarpeeksi ohjausta ohjaajaltanne? Joku täällä kirjoittikin kyselleensä sitten muilta neuvoja jne. Ovatko ihmiset olleet yleensä avuliaita?
[/quote]
Mihin asioihin tarvitsisit ohjausta, ja paljonko ajallisesti?
Itse en koskaan ymmärtänyt koko ohjauksen ideaa enkä varannut tapaamisaikaa ohjaajalle. Ohjaaja kutsui sitten väkisin luokseen ja halusi "ohjata". Kai hänen täytyy näön vuoksi jotain tehdä, että voi sanoa ohjanneensa. En kyllä ohjausta kaivannut, kun olen niin jääräpäinen että teen kuitenkin niin kuin itse haluan.
[/quote]
En tiedä tarviinko ohjausta, mutta todennäköisesti joissakin asioissa saatan haluta neuvoja. Kandissa en pahemmin pyytänyt ohjausta ja se olikin yksi kriteereistä 5 saamiseen. Ehkä eniten stressaa se, että ohjaaja ei tyyliin edes lue kunnolla työtäni läpi vaan antaa ylimalkaista palautetta.
Itsekin olen vähän uppiniskainen ja haluan tehdä asiat omalla tavallani, mutta toisaalta tiedostan myös, että professori on todennäköisesti ammattitaitoisempi kuin minä, juuri syvärivaiheen opinnot aloittanut :) Minkä sait gradustasi?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 17:36"]
Mua myös stressaa ohjaaja ja hänen toimintatapansa. Miten olette toimineet tilanteissa, joissa ette ole saaneet mielestänne tarpeeksi ohjausta ohjaajaltanne? Joku täällä kirjoittikin kyselleensä sitten muilta neuvoja jne. Ovatko ihmiset olleet yleensä avuliaita?
[/quote]
Mihin asioihin tarvitsisit ohjausta, ja paljonko ajallisesti?
Itse en koskaan ymmärtänyt koko ohjauksen ideaa enkä varannut tapaamisaikaa ohjaajalle. Ohjaaja kutsui sitten väkisin luokseen ja halusi "ohjata". Kai hänen täytyy näön vuoksi jotain tehdä, että voi sanoa ohjanneensa. En kyllä ohjausta kaivannut, kun olen niin jääräpäinen että teen kuitenkin niin kuin itse haluan.
[/quote]
En tiedä tarviinko ohjausta, mutta todennäköisesti joissakin asioissa saatan haluta neuvoja. Kandissa en pahemmin pyytänyt ohjausta ja se olikin yksi kriteereistä 5 saamiseen. Ehkä eniten stressaa se, että ohjaaja ei tyyliin edes lue kunnolla työtäni läpi vaan antaa ylimalkaista palautetta.
Itsekin olen vähän uppiniskainen ja haluan tehdä asiat omalla tavallani, mutta toisaalta tiedostan myös, että professori on todennäköisesti ammattitaitoisempi kuin minä, juuri syvärivaiheen opinnot aloittanut :) Minkä sait gradustasi?
[/quote]
Eximian.
Ainakin meillä Jyväskylän yliopistossa biologian laitoksella kandi oli ainoastaan hyväksytty/hylätty, kun taas gradu arvosteltiin asteikolla 1-5. Vaikea siis verrata arvostelua näiden välillä. Kandiaiheet valittiin niistä (hyvin rajallisista) vaihtoehdoista, mitä tutkimusryhmät sattuivat sillä kertaa tarjoamaan, joten aika harva haluaa jatkaa samassa ryhmässä vielä graduvaiheessa, jolloin vaihtoehtoja on paljon enemmän.