Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten lapsi- ja vanhusvihamielisyys kiteytyy suojatiekulttuurissa

Vierailija
05.02.2014 |

Tuli vaan mieleen, että kun lapset joutuvat jo soittamaan vanhemmilleen kännykällä suojatien varresta ja itkemään kun pelkäävät myöhästyvänsä koulusta. Siis siksi, että autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen kuten laki velvottaisi.

Muistuttavatko nämä kaksi ryhmää, vanhukset ja lapset, liikaa siitä haavoittuvuudesta ja avuttomuudesta, jonka aikuiset mieluummin unohtaisivat?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja, eri aineista päihtyneitä, kiukkuisia, minä itse tyyppejä, piittaamattomia, sadisteja, kiusaajia, vahingonhaluisia, tappajia, kateellisia, ilkeitä; väsyneitä, ajauksissaan olevia, kännykkäänpuhujia, kartanlukijoita, takapenkillä olijoista kiukustuneita, vauvalle tuttia antajia, radion yms. säätäjiä, hyttystenhätistelijöitä jne. Autoilijan huomikykyyn ei ole luottaminen sen enmpää kuin suiojatiemerkintöihin. Jalankulkijan on aina varmistauduttava siitä että autoilija on huomioinut suiojatienylitävän tai sitä aikovan. Olen tavannut ja nähnyt liian monta suojatilellä loukkaantunutta tai jopa kuollutta joten suojatie ei ole nimensä veroinen. Moottoriajoneuvo on aina polkupyöräilijää ja kävelijää vahvempi osapuoli.

Vierailija
2/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleistät kaikki suomalaiset nyt vihamielisiksi? Kuulunet itse siis samaan suomalaisten joukkoon. Ja missä kaikissa maissa tämäkin asia on paremmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:18"]

Miksi yleistät kaikki suomalaiset nyt vihamielisiksi? Kuulunet itse siis samaan suomalaisten joukkoon. Ja missä kaikissa maissa tämäkin asia on paremmin?

[/quote]

Varmaan ainakin niissä maissa, joissa lapsia ei uskalla yksinään tonne kylille ja kujille ees päästää... 

Vierailija
4/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:18"]

[/quote]

Varmaan ainakin niissä maissa, joissa lapsia ei uskalla yksinään tonne kylille ja kujille ees päästää... 

[/quote]

Jep, muualla taitaa koulubussi hakea jo kolmevuotiaat kotiovelta kouluun ja lapset viedään autolla leikkitreffeille. Ei puhettakaan omin päin pihalla hörräämisestä.

Vierailija
5/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ole vain lasten tai vanhusten ongelma, itse olen monta kertaa meinannut myöhästyä töistä, kun autot ei vaan päästä tien yli!

Kerran olen seissyt koiran kanssa 15 minuuttia suojatien vieressä, eikä kukaan pysähtynyt päästämään yli.

Vierailija
6/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:18"]

[/quote]

Voi mennä itse vaikkapa Hämeenkadulle yrittämään tienylitystä. Voit huomata, että 99 prosenttia autoilijoista ei pysähdy siihen suojatien eteen vaikka jalankulkija sille kuinka yrittäisi viittoa ja kertoa, että on ylittämässä tietä. Tietenkään ei pidä yleistää 99 prosentin vuoksia kaikki suomalaisia.

Esimerkiksi Virossa tämä asia on paljon paremmin, ja muissakin sivistysmaissa.

Vierailija
7/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa alakoululainen soitti itkien, kun myöhästyi bussista, kun liikennevalot eivät palaneet, eikä yksikään auto pysähtynyt suojatien eteen. Lapsi antoi ymmärtää, että oli itse monta minuuttia etuajassa, eikä silti ehtinyt.

Vierailija
8/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:28"]

Ei muuten ole vain lasten tai vanhusten ongelma, itse olen monta kertaa meinannut myöhästyä töistä, kun autot ei vaan päästä tien yli!

Kerran olen seissyt koiran kanssa 15 minuuttia suojatien vieressä, eikä kukaan pysähtynyt päästämään yli.

[/quote]

Hienoa, pistä vaan kello käymään, yritetään uutta ennätystä!

autoilija

Vierailija
9/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:22"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:18"]Miksi yleistät kaikki suomalaiset nyt vihamielisiksi? Kuulunet itse siis samaan suomalaisten joukkoon. Ja missä kaikissa maissa tämäkin asia on paremmin?[/quote] Varmaan ainakin niissä maissa, joissa lapsia ei uskalla yksinään tonne kylille ja kujille ees päästää...  [/quote] Jep, muualla taitaa koulubussi hakea jo kolmevuotiaat kotiovelta kouluun ja lapset viedään autolla leikkitreffeille. Ei puhettakaan omin päin pihalla hörräämisestä.[/quote]

Niin varmaan suomalaisten villissä mielikuvituksessa kaikissa muissa maissa on huonommin joka asia, onhan Suomi lottovoittajien maa.

Täällä Saksassa ainakin suojatie on pyhä ja sen eteen pysähdytään aina, kun edes suojatien lähellä on potentiaalinen jalankulkija. Meillä lapset kulkevat ihan yksin kouluun ja koulusta pois; osa busseilla ja osa pyörällä. Toki klo 22 jälkeen alle 18v. eivät saa olla yksin ulkona, mikä on mielestäni oikein hyvä asia.

Vierailija
10/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku sanonut VIHAAvansa lapsia ja vanhuksia jollain isolla kyltillä? Mistä tiedät että autoilijoiden tunnetila lapsia ja vanhuksia kohtaan on juurikin VIHAA eikä turhautumista tai ihan normi stressikiire jättää heidät huomioimatta.

Vierailija
11/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama havainto Sörnäisissä, autot eivät kerta kaikkiaan pysähdy - tosin ihan sama, kuka tietä olisi ylittämässä, eivät sorra lapsia ja vanhuksia mitenkään poikkeuksellisesti.  Mutta tuo on kyllä ainoa paikka pk-seudulla, missä olen moiseen törmännyt.

Vierailija
12/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:15"]

Tuli vaan mieleen, että kun lapset joutuvat jo soittamaan vanhemmilleen kännykällä suojatien varresta ja itkemään kun pelkäävät myöhästyvänsä koulusta. Siis siksi, että autoilijat eivät pysähdy suojatien eteen kuten laki velvottaisi.

[/quote]

Silti ajat itse ihan samalla tavalla muiden perässä etkä huomaa koko suojatietä? :-DDDD

Vierailija
13/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelijöille neuvoksi. Ylitä risteyksessä olevasta suojatiestä. Suoralla tienpätkällä en viitsi pysähtyä. Eikä kukaan muukaan.

Vierailija
14/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sit muuttaa tämmöseen tuppukylään, jossa A) ruuhka = enemmän kuin kolme autoa pääkadulla B) Lähes poikkeuksetta nekin kaikki kolme autoa pysähtyy suojatien eteen, jos sitä on ylittämässä. Jos mukana on koiria tai lapsia ja etenkin, jos niillä on kunnon heijastinliivit/valjaat pysähtyvät vielä varmemmin. 

Vierailija
15/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:15"]

Tuli vaan mieleen, että kun lapset joutuvat jo soittamaan vanhemmilleen kännykällä suojatien varresta ja itkemään kun pelkäävät myöhästyvänsä koulusta.

[/quote]

Täytyy olla aika uusavuttomia ja ennen kaikkea julmia vanhempia kun laittavat lapsensa kulkemaan ilman saattajaa (edes yksi vanhempi lasten mukana vuoron perään kuten muissa maissa tehdään!) ja ostavat/lahjovat vielä lapselle kännyn!

Vierailija
16/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, oma lapseni taas on ihmetellyt monta kertaa, miksi äiti käskee katsomaan suojatien kohdalla ympärille, kun autot kuitenkin pysähtyy ja päästää. Välillä melkein toivoisin, että ajaisivat reippaasti ohi, että lapsi oppisi, että ne voi tehdä niinkin, kaikki ei päästä. Lapsen ja pienen koirani kanssa liikkuessa useimmat päästävät suojatien yli, mutta yksin kulkiessa ei niin monet. Ja ei asuta Helsingissä, kehyskunnissa, Tampereella, Turussa jne.. vaan pienemmässä kaupungissa.

Vierailija
17/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä kun Suomen autoilukulttuuri on nuorta ja joustamatonta muihin maihin verrattuna, Ruotsissakin liikenne pelasi moitteettomasti vanhoilla autoilla ja siellä tanssittiin salonkitansseja, samaan aikaan kun Suomessa väännettiin suota kuokalla ja hevosella.

Vierailija
18/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 09:28"]

[/quote]

Säästän energiaa, enkä lyö jarrupaloja pohjaan jalankulkijan takia. Kävellen myt ehdi muutenkaan minnekään, hankkisivat auton jos on kiire.

Vierailija
19/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt liikaa näitä urpoja kävelijöitä, jotka eivät mene tien yli reippaasti kun pysähdyn. Tuijottavat vain typerinä ja pitää heiluttaa kättä kuin hullu että tajuavat kipittää tien yli. Jotkut eivät tajua tuolloinkaan.

Sanoisin, että vika on tyhmissä jalankulkijoissa, ei autoilijoissa.

T. Mies

Vierailija
20/43 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ulkomaillahan ei kukaan kuole suoajteillä koskaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan