Klarna ei huomioi omaehtoisia luottokieltoja
Onnea vain ja menestystä kaikille meille, joilta on viety henkilötietoja Vastaamon tietomurrossa. Klarnalle pitää itse tehdä ostoesto soittamalla numeroon 09 425 99772. Yritin sitä, mutta arvio jonotusajalle on lähes tunti.
Kommentit (37)
Kyllä alkaa näkymään muuallakin tämä vi tun ri kosteko kuin vain henkilötasolla mitattuna. Nyt on sitten asiakaspalvelut ruuhkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä pakko saada jokin nopea lakimuutos tähän. Päättäjät nyt nopeaa reagointia!!!!! Vakava suhtautuminen.
Tehkää kansalaisadressi te kuka osaa.
Se on hyvä tehdä mutta kaikkien pitäisi myös pistää painetta päättäjien ja tietosuojavaltuutetun suuntaan. Kaikki tahot mitä vaan keksitte, meiliä ja soittoja niihin. Kansalaisadressi on hyvä pitkässä juoksussa, mutta ei ole nopea ja näkyvä keino.
Kun kaikki nuo viralliset tahot saavat järkyttävän paljon yhteydenottoja, asia menee myös mediaan ja niiden tahojen on ihan pakko reagoida.
Odottelemalla ei Suomen lainsäädännössä tapahdu yhtään mitään. Yhteiskunta olemme ME. Parannamme kaikkien suomalaisten tietoturvaa vaatimalla henkilötunnuksen käytön estämistä tunnistautumisessa.
Itse olen jo laittanut meiliä ylläoleviin paikkoihin. Laittakaa tekin.
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te nyt voi hyvänen aika itse erikseen soittaa joka paikkaan luottokiellosta... Eihän tuosta tiedä, onko tiedot yhdellä vai useammalla taholla Suomessa vai ulkomailla. Tuskin ne mitään pikkuvippejä yrittää näillä tiedoilla saada, tällä kiristyksellä pyrkivät saamaan rahaa, jos joku erehtyy maksamaan, koska ei halua terapiatietoja julkisiksi. Tästähän on ollut puhetta, että murto on tapahtunut jo kauan aikaa sitten. Kerran vuodessa voi ilmaiseksi netistä katsoa omat luottosopimukset, onko siellä semmoisia mitkä ei ole omia. Ja kuinka hankalaksi oma elämä menee, jos laittaa kiellot, ei itsekään pysty mitään sopimuksia tai luottoja tekemään. Ja riittääkö edes vuoden luottokielto, jos ajatellaan, että ne tiedot on jossain ja ei tiedetä kenellä ja mitä niillä tekevät.
Jos Tor verkosta on napanneet HETU:n ja henkilötiedot jotkut muutkin, niin voi hyvinkin kiinnostaa se HETU ja pikavipit yms muitakin kuin vain niitä kiristäjiä!
Zalandoltakin voi tilata laskulla, vaikka olisi luottotiedot millaiset.
Mutta ei tästä nyt kannata panikoida, sillä ei toisen henkilötiedoilla tilaaminen kovin helppoa ole. Ensinnäkin siitä jää kovin helposti kiinni. Tilauksestahan näkee, kenelle se on toimitettu, eikä pakettia luovuteta kuin henkkareita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla yhteydessä Svea:an yms paikkoihin myös. Vai pitääkö olla itse avattu tili ensin ennenkuin pystyy tilaamaan? Entä pikavippifirmat? Harmittaa uhrien puolesta todella paljon.
Uudelta asiakkaalta vaaditaan aina pankkitunnistautuminen, niin Svealla, Klarnalla kuin pikavippifirmoissakin. Vanhan asiakkaan nettiosto onnistuu vanhoilla toimitustiedoilla hetulla ja nettikaupan välittämillä henkilötiedoilla.
Mutta eikö Klarnalla ole vain yksi osoite jokaiselle? Jos joku tilaa minun nimissäni jotain, se tulee minun osoitteeseeni ja lähetän sen takaisin. Eikö se mene näin?
En olisi tästä vielä huolissani, oikeesti, kyllä ne toisen tiedoilla tilailijat helposti kiinni jää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö Klarnalla ole vain yksi osoite jokaiselle? Jos joku tilaa minun nimissäni jotain, se tulee minun osoitteeseeni ja lähetän sen takaisin. Eikö se mene näin?
Klarnalla pystyy myös tilaamaan postin jakeluautomaatteihin. Siinä on jokin kilometriraja väärinkäytösten estämiseksi. En itse pystynyt työpaikan lähelle siksi tilaamaan mitään, kun matkaa oli reilut 20 kilometriä. Mutta esimerkiksi 10 kilometrin alueella (arvioni noutoalueen koosta) kotoa on monilla jo useita noutoautomaatteja, joista joku voi toisen nimellä tilatun paketin hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei tästä nyt kannata panikoida, sillä ei toisen henkilötiedoilla tilaaminen kovin helppoa ole. Ensinnäkin siitä jää kovin helposti kiinni. Tilauksestahan näkee, kenelle se on toimitettu, eikä pakettia luovuteta kuin henkkareita vastaan.
Unohdit noutoautomaatit, joita on siellä täällä nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa pistin automaattiin menemään, ei siinä kukaan papereita kysele.
Ei huolta, Hallitus laittaa komitean miettimään lakimuutosta, tuloksia 2021 loppuun mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta, Hallitus laittaa komitean miettimään lakimuutosta, tuloksia 2021 loppuun mennessä.
Tai mahdollisesti vuonna 3010
Entä valtakirjalla luovuttaminen toiselle? Väärentelee sinne juurikin nuo varastetut tiedot. Pystyykö noin?
Tietääkseni Klarna ei ole sen epävarmempi maksutapa kuin mikään mukaan?
Mikä ongelma se on jos Klarnan laskut menevät keksittyyn s-postiosoitteeseen?
Ainakin itse maksan jokaisen Klarnan laskun itse, ei niitä tililtä oteta suoraan.
Mutta jos jotain tilaa pelkällä hetulla postin pakettiautomaattiin niin saapumisilmoitus menee kuitenkin asiakkaan omaan puhelinnumeroon? Ja jos tekee uuden tilin niin kysyy pankkitunnuksia. Miten siis saa tilattua jos tiedossa on pelkkä hetu mutta ei pankkitunnuksia?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni Klarna ei ole sen epävarmempi maksutapa kuin mikään mukaan?
Mikä ongelma se on jos Klarnan laskut menevät keksittyyn s-postiosoitteeseen?
Ainakin itse maksan jokaisen Klarnan laskun itse, ei niitä tililtä oteta suoraan.
Ai mikä ongelma on siinä, että jonkun toisen tekemät tilaukset sinun tiedoillasi tulevat tietoosi vasta siinä vaiheessa, kun perintätoimistot lähestyvät sinua maksamattomien laskujen takia?
Ettehän te nyt voi hyvänen aika itse erikseen soittaa joka paikkaan luottokiellosta... Eihän tuosta tiedä, onko tiedot yhdellä vai useammalla taholla Suomessa vai ulkomailla. Tuskin ne mitään pikkuvippejä yrittää näillä tiedoilla saada, tällä kiristyksellä pyrkivät saamaan rahaa, jos joku erehtyy maksamaan, koska ei halua terapiatietoja julkisiksi. Tästähän on ollut puhetta, että murto on tapahtunut jo kauan aikaa sitten. Kerran vuodessa voi ilmaiseksi netistä katsoa omat luottosopimukset, onko siellä semmoisia mitkä ei ole omia. Ja kuinka hankalaksi oma elämä menee, jos laittaa kiellot, ei itsekään pysty mitään sopimuksia tai luottoja tekemään. Ja riittääkö edes vuoden luottokielto, jos ajatellaan, että ne tiedot on jossain ja ei tiedetä kenellä ja mitä niillä tekevät.