Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovarpaan kynsi kasvaa sisään

Vierailija
27.10.2020 |

Onko kellään samaa vaivaa? Pottuvarpaan kynnet kasvaa ihon sisään ja loppuen lopuksi koko varvas tulehtuu ja on kipeä. Multa aikaisemminkin poistettu mutta taas kasvaa.

Tilasin aikaa kunnalliselle, mutta sanottiin vain, että ”lääkärin aikoja ei nyt vaan ole tarjolla, alkuvuodesta saattaa olla mutta soita sitten”

Tilasin yksityiseltä ja sain ajan ylihuomiseksi. No, rahalla saa.

Osaakohan kukaan sanoa mitä tällainen kynnen kavennus maksaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa, että ei sentään ihan koko varvasta poistettu ja taas kasvaa vaan. Kynttä meinasin😁

Vierailija
2/6 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se kynnen kavennus ole vain tilapäinen ratkaisu, pitää uusia joka kerta kun kynsi kasvaa takaisin?

Toimivampi menetelmä taitaa olla se että leikataan irti ne ylikasvaneet ihot siitä kynnen vierestä, en tosin tiedä tehdäänkö tätä Suomessa. Oletko kokeillut laittaa jotain teippiä kynnen ja ihon väliin kun alkaa tuntua ja näyttää siltä että kynsi lähtee työntymään ihon sisään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva. Olen nyt 47v ja kynsi piti poistaa joskus 9v iässä.

Sen jälkeen olen leikkaillut kynsien reunoja tiuhaan, silti molemmista isovarpaista reuna tulehtuu lievästi vähintään kerran vuoteen.

Betadinea käytän apuna tulehdukseen.

Ei päivää ilman varvaskipuja.

Vierailija
4/6 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen olen leikkaillut kynsien reunoja tiuhaan, silti molemmista isovarpaista reuna tulehtuu lievästi vähintään kerran vuoteen.

Tutulta kuulostaa, multa on kynttä poistettu ja kiilaa leikattu varmaan 10 kertaa. Yksi jalkahoitaja sanoi, että lääkärit eivät kiilaleikkauksessa viitsi sitä kiilan juurikohtaa poistaa, vaan laittavat vain sitä myrkkyä, ja ainahan se uudestaan sieltä kasvaa.

Nyt on aikaa edellisestä leikkauksesta kulunut jo 5 vuotta, ja kerron miten sen sain aikaan, jos vaikka sama ongelma olisi muilla.

Varpaankynnen tyveen kannattaa laittaa sellainen jousi (läpinäkyvä liuska liimataan ja se estää jonkun verran kynttä kupertumasta sisäänpäin. Jotkut jalkahoitajat niitä laittavat. Tilasin niitä liuskoja Ebaysta ja olen nyt itse uusinut niitä, kun se entinen kasvaa ylöspäin. Ei ole ihan helppo laittaa, mutta oppii siihen.

Yksi lääkäri teki hyvän havainnon, eli minulla on nivelrikko myös ukkovarpaassa ja siitä johtuen varvas menee vähän väärään asentoon eli kiertyy tavallaan akselinsa ympäri ja kun kynsi kasvaa suoraan, ja varvas ei, niin siihen lihaanhan se  kynsi sitten kasvaa sisälle.

Eli hankin sitten sellaisen levitysrullan (silikonia, saa apteeksita ja joskus on ollut Lidlissäkin) isovarpaan ja seuraavan varpaan väliin. Pidän sitä päivisin ja luulen, että se on auttanut osaltaan, ettei ole tarvinnut leikellä enää.

Ja minullakin tämä varvaskynsivaiva alkoi lapsena saadusta iskusta varpaaseen, alkoi oireilla vasta keski-iässä pahemmin.

Joku kysyi kiilaleikkauksen hintaa yksityisellä. Muistaakseni meidän kaupungissa oli satasen luokkaa tai vähän yli.

Vierailija
5/6 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo ongelma, kun leikkasin varpaankynnet kynsileikkurilla. Mulla on tosi paksut varpaankynnet ja niiden leikkaaminen suoraan oli ihan mahdotonta, joten ne meni reunoista aina ihan vinoon. Sitten aloin viilaamaan varpaankynsiä, jolloin en pääse viilaamaan niitä reunoja vinoon tai liian lyhyiksi eikä se kynsi siis tavallaan kasva sisään. Siihen loppui se kipu.

En tosin koskaan joutunut käymään lääkärillä asian takia, joten ehkä minulla oli joku lievä muoto.

Vierailija
6/6 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa, multa on kynttä poistettu ja kiilaa leikattu varmaan 10 kertaa. Yksi jalkahoitaja sanoi, että lääkärit eivät kiilaleikkauksessa viitsi sitä kiilan juurikohtaa poistaa, vaan laittavat vain sitä myrkkyä, ja ainahan se uudestaan sieltä kasvaa.

Nyt on aikaa edellisestä leikkauksesta kulunut jo 5 vuotta, ja kerron miten sen sain aikaan, jos vaikka sama ongelma olisi muilla.

Varpaankynnen tyveen kannattaa laittaa sellainen jousi (läpinäkyvä liuska liimataan ja se estää jonkun verran kynttä kupertumasta sisäänpäin. Jotkut jalkahoitajat niitä laittavat. Tilasin niitä liuskoja Ebaysta ja olen nyt itse uusinut niitä, kun se entinen kasvaa ylöspäin. Ei ole ihan helppo laittaa, mutta oppii siihen.

Yksi lääkäri teki hyvän havainnon, eli minulla on nivelrikko myös ukkovarpaassa ja siitä johtuen varvas menee vähän väärään asentoon eli kiertyy tavallaan akselinsa ympäri ja kun kynsi kasvaa suoraan, ja varvas ei, niin siihen lihaanhan se  kynsi sitten kasvaa sisälle.

Eli hankin sitten sellaisen levitysrullan (silikonia, saa apteeksita ja joskus on ollut Lidlissäkin) isovarpaan ja seuraavan varpaan väliin. Pidän sitä päivisin ja luulen, että se on auttanut osaltaan, ettei ole tarvinnut leikellä enää.

Ja minullakin tämä varvaskynsivaiva alkoi lapsena saadusta iskusta varpaaseen, alkoi oireilla vasta keski-iässä pahemmin.

Joku kysyi kiilaleikkauksen hintaa yksityisellä. Muistaakseni meidän kaupungissa oli satasen luokkaa tai vähän yli.

Lisään äskeiseen, että on minulla ollut tälläinenkin jousi, mutta se ei ole oikein mukava, ei varsinkaan kun kerran kauppareissulla irtosi ja terävä pää upposi varpaan päähän. Toki voi toimiakin:

https://www.helsinkihospital.com/tietoa-terveydesta/vaivaako-sisaankasv…

Se käyttämäni systeemi löytyy hakemalla esim. "10X Ingrown Toenail Straightening Clip"

Joillakin jalkahoitajilla on samantyyppistä liimattavaa liuskaa rullalla. En ole sitä mistään löytänyt vähittäismyynnissä.

Tarvitaan hyvää kynsiliimaa, että se liuska pysyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi