Oman auton lainaaminen, mitä odotat lainaajalta?
Jos lainaat omaa autoasi niin odotako lainaajalta jotain palvelusta tms?
Itsellä siis tilanne että lainasin koko viikonlopuksi autoani kaverille. Kun annoin auton niin sanoin että auto on sotkuinen (siis ulkoa tullut roskaa sisälle kun on märät kelit) muuten ei mitään roskia tai tavaraa mun autossa koskaan ole. Kaveri sanoi että ei haittaa tämä. Bensa oli myös lopussa. Sekään ei haitannut. Okei. Kaveri palautti auton, samassa kunnossa samassa bensa tilanteessa.
Tuli sellainen olo että oookoo.. Toki ei oltu sovittukkaan että hän maksaisi auton lainasta tai muutakaan, mutta itse ainakin jos olen lainannut autoa niin ihan siitä hyvästä että joku on ollut kiva ja lainannut omaa autoaan minulle ja ollut tietyn ajan itse ilman autoa sen takia että minä saan käydä asioilla niin olen jättänyt ainakin bensaa reilusti siitä hyvästä.
Minusta kaveri olisi voinut jättää bensaa ja vaikka enimmät kivet kopistella matoista. Ei olisi ollut iso vaiva. Ihan hyvää hyvyyttäni kuitenkin annoin auton koko viikonlopuksi.
Mutta joo oma moka kun en mitään pyytänyt. Haluaisin vaan kuulla kokemuksia auton lainaamisesta ja vaikka millainen lainaaja itse olet? Olis kiva keskustella aiheesta kun ärsyttää. :D
Kommentit (38)
Jos lainaan autoani odotan, että se tulee siinä kunnossa takaisin, missä se on ollut lainaan annettaessa. Eli sama bensatilanne, eikä tosiaan mitään roskien kopisteluja.
Itse jos lainaan joltain autoa, tankkaan vähän yli ja saatan jättää takapenkille kahvipaketin tms. Nämä ovat kuitenkin ihan omia valintojani, enkä voi sellaista toiselta odottaa, kerta mitään tällaista ei ole sovittu.
Ainut velvoite on ollut palauttaa se samassa kunnossa kun on saanut. Eli maksaa omat bensansa ja siivoaa roskansa ja sotkunsa.
En tosin ole joutunut lainaamaan kuin luottokaverille, jolta itsekkin olen aikanaan joutunut lainaamaan autoa ja omalle perheelle. Monelle en edes lainaisi.
Jos lainaisin autoani muille, odottaisin että bensaa olisi palautettaessa saman verran kuin autoa haettessa. Muita odotuksia ei olisi. Itse olen joskus lainannut siskoni autoa ja tankannut täyteen palauttaessani sen.
Olettaisin, että palauttaa auton yhtä vähän ajettuna, kuin se oli lainatessakin.
En lainaa autoa kenellekään. Joidenkin ajotyylillä on kytkinremontti edessä.
Kerran lainasin. Piti tehdä rikosilmoitus luvattomasta käyttöönotosta kun ei kuulunut takaisin.
Olen sitä mieltä, että kyllä se jotenkin tulisi korvata, että on saanut lainaan toiselta autoa.
Itse olen korvannut pienempiäkin lainaamisia siksi, että tuo lainaan saaminen on sillä hetkellä ollut minulle todella tärkeää.
Kiitokseksi voi tankata bensaa autoon, tai antaa pari pakettia kahvia, tai viinipullon tai tarjojat hyvä päivällinen tms.
Noin tehdään meillä ystävien kesken ja sukulaisten kesken.
Minkä vuoksi joku olisi oikeutettu käyttämään toisen maksamaa tavaraa ja omaisuutta täysin ilmaiseksi.
Sehän on lokkeilua. Jos tarvitsee autoa, niin siitä vaan auto vuokraamaan jostain autovuokraamosta.
Lainaaja palauttaa auton samassa kunnossa kun sen lainasikin. Tietysti ilahduttava bonus on, jos tankki on täytetty, mutta en sitä kyllä lähtisi olettamaan tahi vaatimaan jos miltei tyhjällä tankilla sen olen lainaksi antanut.
Asia erikseen sitten, jos kyse ei ole lainasta, vaan jonkin sorttisesta vuokrasta, jonka ehdot toki sovitaan etukäteen kummallekin osapuolelle selviksi ja sopiviksi.
Pari kertaa oon lainannu ja aina ennalta sovittu "ehdot".
Aina sovittu palautus tankki täytenä (ollu vähintään puolet tai vähän yli luovutushetkellä) ja vähintään samassa kunnossa missä luovutettu (sisäsiisteys). Etäisemmältä lainaajalta pyysin lisäks muutaman kympin, läheisemmältä en pyytänyt extraa.
En oleta tai odota, että autosta ois mun jäljet siivottu. Lainaajan sotkut siistitty, se on riittäny.
Vierailija kirjoitti:
En lainaa autoa kenellekään. Joidenkin ajotyylillä on kytkinremontti edessä.
En lainaa mitään tavaroita etenkään naisille, joilla penskoja. Kerran eräällä laavulla lainasin Rosellin retkikirvestä retkeilevälle naisporukalle lapsikatraineen. Eivät olleet sitten varautuneet makkaranpaistoon muuten, kuin makkaroilla. Kirveen palauttivat sitten paskana, eikä edes pahoitellut lohjennutta terää ja sälöytynyttä vartta. Ilmeisesti mammat hakanneet kiven päällä polttopuitaan.
En minäkään lainaa, kenellekään. Esim appiukko suuttui tästä. Minun auto, minä päätän käytöstä.
Yleensä mikään tavara ei lainaamalla parane.
Olen lainannut kaverin autoa kun olen käynyt virossa hakemassa remppa kamaa ja kaljaa.
Palautus tankki täynnä ja 150€ edestä kaljaa
Että se on samassa kunnossa, kuin silloin, kun olen sen luovuttanut toisen käyttöön (=bensaa saman verran, omat jäljet siivottu). En todellakaan odota, että lainaaja siivoaisi MINUN jälkiäni autosta 😂
En lainaa autoani kenellekään. Ei taatusti maksa vahingon kuluja, jos jotain sattuu, menee bonukset ym. Älä sinäkään jatkossa lainaa niin säilyy välitkin parempina.
Myöskään asuntoani en lainaile kenellekään. Siitä tuli huonoja kokemuksia nuorempana.
Siis joo oli tankannut vaan sen mitä itse ajoi. Ja sillähän minä en kaverille valittanutkaan kun tyhmänä en sopinut että sais tankata vähän tai jotain. Avauduin tänne koska oma moka.
Joo hyviä pointteja monella. Mutta tosiaan itsekkin kyllä jos oon lainannut niin en edes kehtaa palauttaa autoa ilman että on bensaa reilusti tankissa enemmän mitä lähtiessä. Ja jos ois roskia tms niin en pitäid isona vaivana vähän imuroida tai mattoja kopistella.
Ap
Lainaan vain lapselle kun tarvitsee tavaratilaa, silloinkin edellytän että bensaa palauttaessa suunnilleen sama kuin ennen käyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Siis joo oli tankannut vaan sen mitä itse ajoi. Ja sillähän minä en kaverille valittanutkaan kun tyhmänä en sopinut että sais tankata vähän tai jotain. Avauduin tänne koska oma moka.
Joo hyviä pointteja monella. Mutta tosiaan itsekkin kyllä jos oon lainannut niin en edes kehtaa palauttaa autoa ilman että on bensaa reilusti tankissa enemmän mitä lähtiessä. Ja jos ois roskia tms niin en pitäid isona vaivana vähän imuroida tai mattoja kopistella.
Ap
Eli yritit siivouttaa autosi kaverilla :D Joku tekee sitä ihan työkseen eikä se montaa kymppiä maksa.
Mihin hän on tarvinnut autoa, jonka bensa on lähes lopussa? Vai onko tankannut ja ajanut sitten tankin yhtä tyhjäksi?
Itse odotan vain, että auto palautetaan siten kun on sovittu, mieluummin etuajassa, näin oman perheen kesken. Vieraammille en autoa lainaa, mutta jos lainaisin, niin polttoainetankissa saisi enemmän kuin oli minun jäljiltäni tai muutama kymppi rahaa.