Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttärelle reiät korviin - "ampumalla" vai lävistämällä?

Vierailija
26.10.2020 |

Ikää tytöllä kohta 15v ja haluaisi korvareiät. Olen kuullut, että lävistämällä tehtävät olisi parempi vaihtoehto. Kumpi tapa olisi oikeasti parempi, parantumisen ja jatkonkin kannalta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lävistykset laittomiksi!

Luonnonvastainen teko!

Vierailija
2/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampumalla. Veilläkin vuonna -90 lävistetty reikä tekee kiusaa. Tulehtuu helpommin ja menee helpommin umpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lävistämällä.

Itselleni ammuttiin kun olin 6v, ei tiedetty paremmin. Muhkeita tulehduksia tuli ensimmäisten viikkojen ajan, muistan yhä sen kuumotuksen, turvotuksen ja tulipunaiset korvannipukat.

Vierailija
4/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ampumalla. Veilläkin vuonna -90 lävistetty reikä tekee kiusaa. Tulehtuu helpommin ja menee helpommin umpeen.

Sama kokemus itsellä. Lävistettyihin kertyy talia/mätää mitä lie, vaikkei korviksia käytetty vuosiin. Ammuttujen kanssa ei ole ollut ikinä ongelmia.

Vierailija
5/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ammuttiin kun olin 6v, ei tiedetty paremmin. Muhkeita tulehduksia tuli ensimmäisten viikkojen ajan, muistan yhä sen kuumotuksen, turvotuksen ja tulipunaiset korvannipukat.

Ja sinulla on kokemuksellista vertailupohjaa lävistämällä tehdyistä reijistä?

Vierailija
6/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oota muutama kuukausi niin unohtaa moisen hömpän.

Vierailija
7/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ammuttu, samoin tyttärellä. Ei ikinä mitään ongelmia.

Vierailija
8/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väliä tavalla. Googlesta löytyy artikkeli.

Vierailija
9/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lävistämällä, niitä pyssyjä ei edes voi kunnolla desinfoida/autoklaavata ja niissä voi myös olla hepatiitin riski ja ajatuksena jo ampuminen nykyään puistattaa, kun se koru runnotaan korvan kudoksesta läpi eikä se koru edes ole niin terävä verrattuna neulaan.

Kyllä, suurin osa korvalävistyksistä on tehty minulle ampumalla ja nykyään kadun sitä, olisin mieluummin ottanut lävistäjällä.

Vierailija
10/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ammuttu molempiin korviin yhteensä 6 reikää, eikä niistä yksikään ole koskaan tulehtunut. Lävistäjällä taas tehty reikä korvaan tulehtui pahastikkin ja sen paraneminen kesti todella pitkään ja vielä monta vuotta jälkikäteen edelleen se lävistämällä tehty on se, joka tulehtuu esim. talvella pipoa käyttäessä. 

Vierailija
11/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lävistämällä, niitä pyssyjä ei edes voi kunnolla desinfoida/autoklaavata ja niissä voi myös olla hepatiitin riski ja ajatuksena jo ampuminen nykyään puistattaa, kun se koru runnotaan korvan kudoksesta läpi eikä se koru edes ole niin terävä verrattuna neulaan.

Kyllä, suurin osa korvalävistyksistä on tehty minulle ampumalla ja nykyään kadun sitä, olisin mieluummin ottanut lävistäjällä.

Mitä ongelmia sinulla sitten on ollut lävistysten kanssa?

Vierailija
12/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, 10v myöhemmin tehtiin kolmas reikä lävistämällä. Ei minkäänlaisia ongelmia eikä yhtäkään tulehdusta.

Vierailija
13/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne lävistämällä pitää tehdä ja steriileillä laitteilla. Ampumalla korvaan ei tule tilaa korulle, eli kudos jää puristuksiin.

Paras tapa on ohuella neulalla lävistäminen ja sitten ensikoruksi umpinainen rengas, jota huuhdellaan aamuin illoin puhtaalla juoksevalla vedellä niin että haava puhdistuu ja pysyy kunnolla auki.

Itselläni on lapsena ammutut reiät, joissa sen ajan tyyliin pidettiin nappikoruja ja desinfioitiin vetyperoksidilla. Kyllä oli punaiset ja tulehtuneet pitkään, mätää kertyi sisään. Vielä 30 vuotta myöhemminkin on välillä ongelmia.

Mutta jos saisin nyt aikuisena päättää uudestaan niin en haluaisi reikiä ollenkaan. En pidä korvakoruista. Lapselle en todellakaan laittaisi niitä, vaikka itse haluaisi. On olemassa nättejä klipsikoruja, ne riittäkööt.

Vierailija
14/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tehty ampumalla seitsemän reikää korviin, eikä mitään ongelmia niiden kanssa. Tehtiin yksi myös lävistämällä, joka ei alkanut parantumaan, vaikka hoito-ohjeita noudatin pilkulleen. Koru piti vääntää pihdeillä auki, että sen sai irrotettua ja n. vuosi korun poistamisen jälkeen lävistämällä tehty reikä ei enää vuotanut eikä ollut kipeä.

Vierailija
15/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, 10v myöhemmin tehtiin kolmas reikä lävistämällä. Ei minkäänlaisia ongelmia eikä yhtäkään tulehdusta.

Tosin selvennän vielä että minulla on aina korvikset korvissa joten siitä ei ole kokemusta miten käy jos on pitkän aikaa ilman. Tuntuu että ammutut reiät kerää enemmän töhnää korun päälle kuin lävistetty.

Mitään ongelmia kumpienkaan reikien kanssa ei ole ollut yli 20 vuoteen.

Vierailija
16/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ongelmia sinulla sitten on ollut lävistysten kanssa?

Jatkuvia tulehduksia, vaikka kuinka hoidin hyvin, minulla ainakin meni ne ammutut korut niin tiukalle, että korvanlehti litistyi siihen väliin niin tietenkin se puhdistaminenkin oli tosi vaikeaa. Joskus isän kanssa pihtien avulla piti repiä ne korvikset pois ja vaihtaa tilalle erilaiset. 

Nykyäänkin herkästi tulehtuuvat ja kipeytyvätkin, sen sijaan tuo yksi lävistäjällä otettu koru on ollut ihan kiltisti ja kipuilematta.

Vierailija
17/17 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lävistämällä ihan pelkästään siksi, että osaava lävistäjä pystyy paljon paremmin katsomaan reiän paikan, suunnan, tasapainottamaan lopputuloksen korvanlehdet vähän erilaiset.

Ampumalla se on vähän sinne päin. Tosi monella toinen reikä vinossa, vaikka edessä sisääntulo samassa kohdassa jne.

Osaava lävistäjä tuntee kudoksien käyttäytymistä sen verran, että ne samat reiät ovat kivan näköiset vielä suht vanhanakin jne. (Ammutut usein sellaisessa linjassa, että jo keski-iässä vähän roikkuvat jne.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan