944 e/kk – näin kallista sähköautoilu on Suomessa
Sähköautoilun siirtymisen kustannukset ovat Suomessa omaa luokkaansa, jos vertaillaan, paljonko muiden käyttövoimien autojen omistajien täytyy laittaa rahaa lisää siirtyäkseen täyssähköautoilijaksi.
https://www.tivi.fi/uutiset/944-e-kk-nain-kallista-sahkoautoilu-on-suom…
Missä utopiassa hallitus elää kun ehdottaa köyhälle kansalle näitä porvariautoja?
Kommentit (22)
Kohta kaikki autot ovat näitä "porvariautoja" (LOL mikä sana!!!!!!!!!!!!!!!!! :) )
Missäs helvetin utopiassa muuten SINÄ elät kun luulet että kehitystä ei tapahdu?
Vierailija kirjoitti:
Kohta kaikki autot ovat näitä "porvariautoja" (LOL mikä sana!!!!!!!!!!!!!!!!! :) )
Missäs helvetin utopiassa muuten SINÄ elät kun luulet että kehitystä ei tapahdu?
Kehityksellä ei ole väliä jos kansalla ei ole siihen varaa. Tule ulos utopiastasi.
Voisko joku kertoa Ohisalolle, että kansa on köyhää, eikä uusiin sähköautoihin ole varaa? Edes 2000€ tuki ei auta. Tuen pitäisi olla 20000€ jotta siitä olisi hyötyä.
No tuo laskelma koskee vain sitä jos ostetaan ihan uposuusi sähköauto joka on ihan samaa kokoluokkaa kuin entinen auto. Silloin se maksaa kuukaudessa noin 150e enemmän kuin vastaava tavallinen auto,
Mutta laskelman ongelma on se että se olettaa ensinnäkin auton olevan muuten täysin samanlainen. Sähköautoissa kuitenkin esim. tilankäyttö on huomattavasti tavallista autoa tehokkaampaa ja siksi yhtä pykälää pienemmän luokan auto on sähköautona käytännössä yhtä tilava,
Toinen ongelma on se että oletetaan polttomoottoriautojen arvonalaneman pysyvän nykyisellään. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa jos liikenne sähköistyy nopeasti. Tämä saattaa laskea perinteisten autojen vaihtohyvityksiä paljonkin ja taas toisaalta loiventaa sähköautojen arvon tippumista. Arvonalenema kun on yksi merkittävimmistä autoilun kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa Ohisalolle, että kansa on köyhää, eikä uusiin sähköautoihin ole varaa? Edes 2000€ tuki ei auta. Tuen pitäisi olla 20000€ jotta siitä olisi hyötyä.
Ja tämän takia sähköautoilua ei pidä mitenkään suosia jos jokaisella suomalaisella ei ole siihen varaa? Ei se ole sinulta pois jos joku muu hankkii sähköauton jo siihen on kerran varaa.
Vierailija kirjoitti:
No tuo laskelma koskee vain sitä jos ostetaan ihan uposuusi sähköauto joka on ihan samaa kokoluokkaa kuin entinen auto. Silloin se maksaa kuukaudessa noin 150e enemmän kuin vastaava tavallinen auto,
Mutta laskelman ongelma on se että se olettaa ensinnäkin auton olevan muuten täysin samanlainen. Sähköautoissa kuitenkin esim. tilankäyttö on huomattavasti tavallista autoa tehokkaampaa ja siksi yhtä pykälää pienemmän luokan auto on sähköautona käytännössä yhtä tilava,
Toinen ongelma on se että oletetaan polttomoottoriautojen arvonalaneman pysyvän nykyisellään. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa jos liikenne sähköistyy nopeasti. Tämä saattaa laskea perinteisten autojen vaihtohyvityksiä paljonkin ja taas toisaalta loiventaa sähköautojen arvon tippumista. Arvonalenema kun on yksi merkittävimmistä autoilun kustannuksista.
Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on olematon kun tekniikka on uutta ja kehittyy jatkuvasti.
Kyllä ne akkumetallit sieltä Afrikasta loppuu kesken ja pakko siirtyä muihin vaihtoehtoihin. SIihen mennessä tämä sähkökiima on tuhonnut maapalloa ja ihmisiä mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa Ohisalolle, että kansa on köyhää, eikä uusiin sähköautoihin ole varaa? Edes 2000€ tuki ei auta. Tuen pitäisi olla 20000€ jotta siitä olisi hyötyä.
Ja tämän takia sähköautoilua ei pidä mitenkään suosia jos jokaisella suomalaisella ei ole siihen varaa? Ei se ole sinulta pois jos joku muu hankkii sähköauton jo siihen on kerran varaa.
Siinä vaiheessa se on minulta pois, kun valtio alkaa verotuksella määräämään mitä tekniikkaa minun on käytettävä. Vain kokonaispäästöillä pitäisi olla merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa Ohisalolle, että kansa on köyhää, eikä uusiin sähköautoihin ole varaa? Edes 2000€ tuki ei auta. Tuen pitäisi olla 20000€ jotta siitä olisi hyötyä.
Ja tämän takia sähköautoilua ei pidä mitenkään suosia jos jokaisella suomalaisella ei ole siihen varaa? Ei se ole sinulta pois jos joku muu hankkii sähköauton jo siihen on kerran varaa.
Silti kaikki suomalaiset joutuvat maksamaan ja kärsimään siitä, että pieni joukko saa ostettua upouudet sähköautonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kaikki autot ovat näitä "porvariautoja" (LOL mikä sana!!!!!!!!!!!!!!!!! :) )
Missäs helvetin utopiassa muuten SINÄ elät kun luulet että kehitystä ei tapahdu?
Kehityksellä ei ole väliä jos kansalla ei ole siihen varaa. Tule ulos utopiastasi.
Höpöti pöpöti!
Et sitten yhtään seura uutisia? Monessa Euroopan maassa ollaan kieltämässä polttomoottoriautojen myynti muutaman kymmenen vuoden päästä. Ja sama koskee jollain aikavälillä myös Suomea. Ja se tarkoittaa sitä että muunlaisia ei edes valmisteta.
No niin, pikkuinen: onko kyse siis jostain utopiasta vai ei? Ihan perusteltu vastaus, ole hyvä. Vai onko taas niin ettette pysty muuhun kuin alapeukuttamiseen?
Kyllä mä ihmettelen että mitä vittua täällä oikein tapahtuu? Sähkönsiirto on niin perkeleellisen kallista, että miten kellään voi olla varaa sähköAUTOON? Bensassa sentään on polttoaineVERO, jota voisi hyvin pienentää, mutta sähkönSIIRROSSA ei ole se vero joka on kallista, vaan pörssiyhtiöiden ahneus.
PLUS se että vielä muutama vuosi sitten sähköä piti säästää. NYt kaikki pitäisi toimia sähköllä. Missä lie se sylttytehdas johon nämä jäljet johtaa?
Siirryn sähköautoon sitten kun se saa virtansa auringosta.
Vierailija kirjoitti:
No tuo laskelma koskee vain sitä jos ostetaan ihan uposuusi sähköauto joka on ihan samaa kokoluokkaa kuin entinen auto. Silloin se maksaa kuukaudessa noin 150e enemmän kuin vastaava tavallinen auto,
Mutta laskelman ongelma on se että se olettaa ensinnäkin auton olevan muuten täysin samanlainen. Sähköautoissa kuitenkin esim. tilankäyttö on huomattavasti tavallista autoa tehokkaampaa ja siksi yhtä pykälää pienemmän luokan auto on sähköautona käytännössä yhtä tilava,
Toinen ongelma on se että oletetaan polttomoottoriautojen arvonalaneman pysyvän nykyisellään. Tämä ei välttämättä pidä paikkaansa jos liikenne sähköistyy nopeasti. Tämä saattaa laskea perinteisten autojen vaihtohyvityksiä paljonkin ja taas toisaalta loiventaa sähköautojen arvon tippumista. Arvonalenema kun on yksi merkittävimmistä autoilun kustannuksista.
Sähköautojen todellinen arvonalenema tiedetään sitten, kun tarpeeksi monella on ajettu vaikkapa 15 vuotta tai 300 000 km. Jos ne siis kestävät edes siihen asti. En jaksa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
PLUS se että vielä muutama vuosi sitten sähköä piti säästää. NYt kaikki pitäisi toimia sähköllä. Missä lie se sylttytehdas johon nämä jäljet johtaa?
Ydinvoima on puhdasta ja ympäristöystävällistä.
t. Vihreät
P. Caruna kiittää
Vierailija kirjoitti:
Siirryn sähköautoon sitten kun se saa virtansa auringosta.
Ja siinä vaiheessa se aurinkoenergiakin jo maksaa h..tisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kertoa Ohisalolle, että kansa on köyhää, eikä uusiin sähköautoihin ole varaa? Edes 2000€ tuki ei auta. Tuen pitäisi olla 20000€ jotta siitä olisi hyötyä.
Ja tämän takia sähköautoilua ei pidä mitenkään suosia jos jokaisella suomalaisella ei ole siihen varaa? Ei se ole sinulta pois jos joku muu hankkii sähköauton jo siihen on kerran varaa.
Ei olekaan mutta silloin ei pidä syyllistää niitä joilla ei ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kaikki autot ovat näitä "porvariautoja" (LOL mikä sana!!!!!!!!!!!!!!!!! :) )
Missäs helvetin utopiassa muuten SINÄ elät kun luulet että kehitystä ei tapahdu?
Kehityksellä ei ole väliä jos kansalla ei ole siihen varaa. Tule ulos utopiastasi.
Höpöti pöpöti!
Et sitten yhtään seura uutisia? Monessa Euroopan maassa ollaan kieltämässä polttomoottoriautojen myynti muutaman kymmenen vuoden päästä. Ja sama koskee jollain aikavälillä myös Suomea. Ja se tarkoittaa sitä että muunlaisia ei edes valmisteta.
No niin, pikkuinen: onko kyse siis jostain utopiasta vai ei? Ihan perusteltu vastaus, ole hyvä. Vai onko taas niin ettette pysty muuhun kuin alapeukuttamiseen?
Miten polttomoottoriautot voidaan kieltää jos muunlaisia ei edes valmisteta?
Voin ostaa korkeintaan 10k auton, sillä näyttää saavan jonkun koslan jolla ajaa about 120 km yhdellä latauksella. Se on hiukan liian vähän. Luulisi jotain hyötyvän maksuissa, mutta katsomassani autossa ajoneuvovero on euron vähemmän kuin bensa-autossani?
Ohisalon utopiassa, vihreät ovat sairaita ideologiansa kanssa, vihreät voivat perustaa oman valtion vaikka kuuhun ja mennä sinne autoilemaan sähköllä ja kasvattamaan jotain itukasveja ravinnoksi. Tervemenoa.