Onko suvaitsemattomuus lisääntynyt? Syitä?
Onko aina ollut tällainen meininkin kuin nykyään? Onko suvaitsemattomuus lisääntynyt?
Olen itse huomannut omassa elämässäni, jota elän liikalihavana (olen aina ollut lihava, myös lapsena), että ilmapiiri on kiristynyt ja muuttunut. Esimerkiksi ennen sain olla suht rauhassa, eikä kukaan kiinnittänyt huomiota minuun (tiedättehän sen kun lihavat ja rumat naiset ovat "näkymättömiä" miehille?), mutta nyt ihan parin viime vuoden aikana olenkin yht'äkkiä noussut sieltä "näkymättömyydestä" framille monille miehille! Ja tämä saamani huomio on erittäin ikävää; naureskelua, esim. teini-ikäiset pojat remahtavat nauruun ja sanovat jotakin pilkallista ulkonäöstäni tai olemuksestani toisilleen, ja kolmikymppiset miehet katsovat halveksuvasti, kun ennen sain olla ilman mitään "katseita" omassa rauhassani.
Jos menen syömään ulos, aina joku mies suoraan sanottuna tuijottaa hetken halveksuva ilme katseessaan (huom" ohimennen!) kun minä syön ateriaani (koska lihavalla ei ole oikeutta syödä esim. pizzaa tai hampurilaisateriaa siinä missä normaalipainoisella tjn.)
Ja siis olen ihan normaali-itsetuntointen nainen, onnellisesti naimisissa, enkä todellakaan mikään epävarma teini.
Ennen oli jotenkin helpottavaa, että sai olla ilman toisten katseita oma itsensä, ja ajattelin, että ulkomuotoni ja painoni on minun oma asiani, joka ei muille kuulu. Ymmärrän ja käsitän ihan hyvin, että miehet katsovat kauniita ja hoikkia naisia siinä missä naiset katsovat komeita ja upeakroppaisia miehiä. Siinä ei ole mitään väärää, ja itse koen helpotuksena sen, että saan olla rauhassa ja pois siitä kentältä missä niitä ihailevia katseita katsellaan, koska en ole todellakaan mikään kaunis ja seksikäs, vaikkakin aina siististi puettu, ja pidän huolen että tukka on kivasti laitettu ja meikkiä hillitysti ja luonnollisesti. En haise, olen aina puhdas ja siisti, kivasti pukeutunut mielestäni, mutta tosiaan en todellakaan mikään kaunus katseltava muuten.
Harmittaa vain tämä yleisen ilmapiirin muutos! Miksi en enää saa olla rauhassa oma lihava itseni?? Miksi pitää katsoa ylimielisesti ja halveksivasti ? Ja kaikki nämä katseet ovat tulleet miehiltä?? Mikä on syynä?
Kommentit (8)
Pitkälti samaa mieltä kakkosen kanssa. Lisäksi tulee keskustelukulttuurin muutos, josta netti on pitkälti vastuussa. Aiemmin julkisuuteen pääsi oikeastaan vain tiedotusvälineiden kautta, ja koska mielipiteiden saaminen julkisuuteen oli rajattua, mitä tahansa aivopieru ei saanut yleisöä.
Nyt taas kuka tahansa jamespotkukelkka voi laukoa mitä tahansa ja kerätä yleisöä. Ennakkoluuloja ja mustavalkoista ajattelua on ollut aina olemassa, mutta nyt niitä mielipiteitä on helpompi sanoa julkisesti ja saada samanmielisiä kannattajia. Se saa monet kuvittelemaan, että ko. aivopierut ovat ok, jopa yleisiä ja fiksuja.
Toinen seikka, mikä kärjistää mielipiteitä, on anonyymi some. Täällä on helppo purkaa angsteja nimettömänä, ja se houkuttaa ihmisistä esiin aika mustia kommentteja. Sellaisia, joita he eivät kehtaisi IRL sanoa.
Kolmas seikka on, että väitän ison osan nuorisosta ja nuorista aikuisista olevan koko ajan huonommin sivistyneitä. Osa on aiempia sukupolvia globaalimpia ja paremmin sivistyneitä, mutta erot kasvavat - Suomessa lisääntyy sellaisten ihmisten joukko, jotka eivät seuraa maailman menoa ollenkaan, eivät lue lehtiä (kuin korkeintaan somen poimintoja tyyliin "missin mekko repesi, katso kuvat!", eivät katso uutisia myöskään televisiosta tai netistä tai kuuntele radiosta muuta kuin aivotonta lähetysvirtaa. Opinnot eriytyvät jo nyt aika pitkälle peruskoulun jälkeen, lukiossakin on pakollisia aineita ja kirjoitettavia aineita aiempa vähemmän, mikä alkaa vaikuttaa aika nopeasti ihmisten yleissivistykseen. Joistain erikoisaloista tiedetään paljon, mutta kattavaa käsitystä siitä, miten maailma toimii, ei välttämättä ole. Ja mitä heikompi on sivistys, sitä heikommin ihminen osaa asettua toisen asemaan, ymmärtää erilaisuutta ja sitä, miksi muut toimivat kuten toimivat (esim siirtolaisvirrat, eri uskonnot ja kansalaisuudet, vammaiset...)
On ehdottomasti muuttunut. Syinä ovat mm. yhteskunnallinen eriarvoistuminen ja taloudellinen taantuma. Aivan kuten natsien valtaannousua edeltäneessä Saksassakin.
Ska lihavia tulee vaan lisää ja lisää ja he säätävät omia normeja, niin, ett lihava olla onkin normaali. Yhteiskunta on sairas! Minusta se on väärin. En ole suvainnut lihavia 10 v sitten enkä nytkään. Voisit kyllä lopetta kokonaan pizzan ja hampurilaisen syömisen. Miks sellaista roskaa pitäisi ylipäätänsä ahmia? Maailmaasa on niin paljon muuta terveellistä syömistä, en tajuu, miksi juuri lihavat ihannoivat näitä ruokia.katson aina ylilihavia halveksuvasti. Piste. Jos tulee teille paha mieli, niin tulkoo. Tehkää sitten itselle jotakin!
Edellinen haistakoon huilun!
Ap, kysymys on siitä, että huonosta käytöksestä on tullut sallittua. On hienoa olla reipas, suorasanainen ja jokainen kokee oikeudekseen mestaroida toisten elämää. Tämä osittain johtuu yksilöllisyyden korostamisesta ja ihmisten huudosta omien oikeuksiensa perään. Osittain se tulee sieltä, että maailmasta on tullut julmempi. Töitä ei riitä kaikille, töistä heitetään heikompia pois jne. On itsensä suojaamistakin pilkata heikompia ja löytää oikeutus sille, miksi itsellä on vaikka hyvä työ tai miksi työt jatkuu yt-neuvotteluiden jälkeen toisin kuin työkaverilla.
Inhottavaa ja inhottava tämä yhteiskunta. En ymmärrä, miten ketään voi vaivata toisen paino, ihonväri tai yhtään mikään tuon kaltainen asia, joka ei ole minulta pois. Ja jos joku alkaa nyt tähän suoltaa lihavuuden aiheuttamia kustannuksia, niin minusta kusipäisyyden kustannukset on isommat, koska ne masentaa toisia ihmisiä ja tekee ilmapiiristä ikävän. Sen lisäksi voitte lohduttautua sillä, että se läski kuolee nuorempana, kun itse nostatte eläkettä maailman tappiin ja väitän, että tasan yhtä paljon kuitenkin käytätte terveydenhuoltopalveluita yhteensä sen pidemmän elämänne aikana.
Minun havaitsemani suvaitsemattomuus on lisääntynyt. Ennen vanhaan ei ollut nettiä, niin en tiennyt, että tällaisia ihmisiä kuin netissä "näkee" on olemassakaan.
Itse ajattelen, että hyvä ihminen on sellainen, joka ei halveksi lähimmäistään, ja sietää erilaisuutta tietyissä rajoissa. Ymmärrän, jos rikollisia, raiskaajia, väkivaltaisia, pedofiileja vihataan, mutta en ymmärrä että ihmistä jolla ihon väri on eri kuin itsellä, tai uskonto eri kuin itsellä vihataan vain siksi, että toinen on erilainen. EN myöskään hyväksy lihavien tai tupakoitsijoiden syrjimistä. En myöskään ymmärrä sitä, että ihmistä aletaan arvottaa taloudellisin mittarein; esim. että lihavat esim. vievät terveydenhuollosta rahaa, koska oikeasti niin vievät muutkin asiat, kuten tupakoitsijoiden keuhkoahtaumatauti, keuhkosyöpä. Samalla logiikalla myös vammaiset, kroonisesti sairaat pitäisi myös leimata. Tai vaikkapa kohdunkaulansyöpäiset, koska riski kasvaa suhteessa harrastettuihin irtosuhteisiin. Aika moni sairaus kun tänäpäivänä liittyy ns. elintasosairauksiin; 2.tyypin diabetes, verenpainetauti, uniapnea, korkea kolestroli, seksitaudit, alkoholismi, keuhkosairaudet tupakoitsijoilla jne. Yhteiskunnassa kun taas on myös anoreksiaa, bulimiaa jotka myös vievät rahaa ja nekin sairaudet ovat samalla tavalla itseaiheutettuja kuin esim. lihavuusperiäiset sairaudet...
Tämä näin ohiksena.
Kait se on tämä yleinen epävarmuus. Kun työpaikat on epävarmalla pohjalla, talous on epävarmalla pohjalla, ja yleinen tilanne heikentynyt; turvattomuus lisääntynyt tai ainakin sen tunne, ja taloudellinen epävarmuus lisääntynyt, ihmiset sietävät tällaisissa oloissa huonosti erilaisuutta. Kun on itsella turvallinen olo, kestää myös erilaisuutta, mutta kun itsellä on taas epävarma, turvaton olo, ei siedä erilaisuutta.
Suomessa on ihan selkeästi lisääntynyt rasisimi, ei siedetä ulkomaalaisia, ei erivärisiä, ei maahanmuuttajia, ei lihavia, ei työttömiä, ei sosiaalietuuksia saavia, ei köyhiä, ei kouluttamattomia, ei yh-äitejä, ei erilaisista riippuvuksista kärsiviä jne. Näitähän täälä AV:llakin eniten haukutaan ja ennenkaikkea leimataan.
Maailmasta on tullut turvaton ja epävarma paikka monille. Se tunne saa monet kääntymään sisäänpäin, ja paaluttamaan omat mielipiteet, ajatukset, ennakkoluulot sen varaan. Ei enää siedetä erilaisuutta, kun itsellä on niin turvaton olo, ja kaikessa näetään uhkaa. Samalla itselle tulee parempi fiilis, kun löydetään sylkykuppi mihin projisoidaan omat epävarmuuden tunteet; lihavat, tummaihoiset, yksinäiset yh-äidit, köyhät, kouluttamattomat jne.
Ikävää, mutta tähän lopputulemaan olen tullut.
Tsemppiä AP.lle; äläkä anna itseäsi nujertaa ikävät kohtaamiset. Ajattele, että ikävästi käyttäytyvillä ihmisillä on joko itsessään päässä vikaa, tai ovat itse onnettomia elämäänsä.