Roolipelaaminen ja hyväksikäyttö
Tein aiheesta aloituksen mutta se katosi jonnekin. Tyttäreni ovat alkaneet kiinnostua roolipelaamisesta, mutta itse olen kuullut siinä liikkuvasta teinien hyväksikäytöstä. Onko täällä harrastajia? Onko huoleni aiheeton, vai mitä tekisin. Googlettelin ja tosiaan eräs mieshenkilö oli tuomion moisesta saanutkin ja on vankilassakin. Minulle vinkattiin että kyseessä olisi vain jäävuoren huippu, ja monta tekijää olisi edelleen kuvioissa mukana. Onko tällaiselle mitään todellisuus pohjaa?
Kommentit (21)
Vaaroista pitää varoittaa, opettaa käyttämään nettiä turvallisesti, kun treffataan uutta ihmistä pitää se tapahtua julkisella paikalla jolloin apua on lähellä, alaikäisen seurassa voi hyvin olla äiti tai isä mukana,.. some / koko internet on täynnä ihmisiä jotka hakee lapsia hyväksikäytön kohteeksi, näitä ihmisiä liikkuu myös aivan keskellä päivää kaduilla, kaupoissa, harrastuksissa... Ei lapsia voi eristää koko maailmasta, vaan opettaa heitä ottamaan vastuuta itsestään ja turvallisuudestaan.
Eihän vain sitä saatananpalvontapeliä pelaa, Dungeons & Dragonsia? Siinähän leikitään oikeilla loitsuilla ja aivopesulla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän vain sitä saatananpalvontapeliä pelaa, Dungeons & Dragonsia? Siinähän leikitään oikeilla loitsuilla ja aivopesulla.
Voinko minäkin oppia oikeasti loitsimaan jos pelaan Dungeons & Dragonsia? :O
Roolileikit on kivoja.
Yleensä mä olen jälki-istunnossa oleva Tuhma oppilas tai housuunsa kakannut taapero.
Ai kauheeta, olen pelaillut Final Fantasyjä tässä jo 15 vuotta, pitäisikö lopettaa? Ettei vaan tule mitään hyv*ksikäyttöjuttuja?
Ap varmaan on huolissaan siitä, että lapset tutustuisi online roolipelien kautta hyväksikäyttäjiin, jotka esiintyisivät ensin luotettavina, mutta sitten tutustumisen yhteydessä lapsi kertoisi (tod.nän. kasvottomalle tai toisten kuvia "omassa" somessa käyttävälle) kaverille jotain henk.kohtaista. sitten tämä ukko kiristää lapsia lähettämään kuvia tai kertovansa teinin maailmaa kaatavia yksityisasioita ympäriinsä. Joku teini ei uskalla olla lähettämättä kuvia kun pyydetään ja manipuloidaan tai kun pyydetään ja kiristetään. Eli ihan aiheellinen huoli ja sen verran kannattaa tytöille selittää, että tuntemattomiin netissä ei pidä luottaa ilman että tietää oikeasti oikeasta elämästä kelle puhuu.
Oma isäni meni sekaisin kun keskustelin teininä oraakkelin kanssa netissä, että ihan järjellinen on vielä tämä ap:n huoli.
Kas kun ei saatananpalvonta. 90-luku, täältä tullaan.
Kannattaisko varmaan opettaa ne kersat tunnistamaan hyväksikäyttäjät ja mitä niiden kanssa pitäisi tehdä? Niihin kun voi törmätä vaikka Hesessä.
Varo, se on portti larppaamiseen! Siitä ei sitten ole enää paluuta
Eli roolipeliä pelaamalla voisi saada seksiä? Minä kun olen kuvitellut ihan päinvastoin; kyllä ne oli lätkä- ja salikundit jotka naisia saivat, eivät roolipelaajat niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko varmaan opettaa ne kersat tunnistamaan hyväksikäyttäjät ja mitä niiden kanssa pitäisi tehdä? Niihin kun voi törmätä vaikka Hesessä.
Vedessä on pienempi riski siihen, että hyväksikäyttäjä esiintyisi toisena henkilönä. Jos käsitin oikein niin se se aloituksen huoli on, että murkut eivät tunnista ajoissa. Tottakai on ylisuojelevia vanhempia, mutta on myös lapsia, joiden kasvatuksessa pitää tehdä tavallista enemmän työtä.
Minä olen pelannut roolipelejä yli 30 vuotta, ja aikoinaan larpannutkin, enkä ole koskaan törmännyt minkäänlaiseen hyväksikäyttöön, saatananpalvontaan tai oikeasti toimiviin loitsuihin.
Uskossakin olen edelleen. Siinä Jeesus-uskossa nimittäin.
Toi kiinni jäänyt kaveri ainakin oli larppasi, eli pelasi Live Action Role Playta. En oo ite larppaaja, mut olin ropeconissa pari vuotta sitten, ja siellä ainakin oli tosi hyvät turvatoimet. Mm. siellä oli erillinen tyyppi, jolle saa erikseen ilmoittaa jos kokee et joku käyttäytyy seksuaalisesti oudosti, ja conilarppia ennen luettiin jotkut tarkat säännöt siitä, miten ilmoittaa vastapelaajalle jos jokin ei oo ok, kuinka voi aluksi jo sanoa ettei halua mitään seksuaalisävytteistä larppia ja kuinka larpin ohjaajalle voi tulla sanomaan heti jos tuntee olonsa jotenkin hyväksikäytetyksi.
Sain sen kuvan, että asioita on parannettu tuon yhden kiinni jääneen kaverin jälkeen. Mut mikään teinien harrastus ei oo 100% turvallinen tietenkään. Kyllähän niitä urheiluvalmentajiakin kiinni jää tasaiseen tahtiin, valitettavasti.
Tarkoittaako AP nyt siis Cosplay-hommia eikä Roleplay? :D
Se on totta että roolipelejä harrastaa monenlaista kummallista hörhöä, etenkin internetissä kootuissa peliporukoissa
Eikö noita tapauksia ole muissakin harrastuksissa. Ikinä kuullut että olisi jotenkin yliedustettuna.
Vierailija kirjoitti:
Toi kiinni jäänyt kaveri ainakin oli larppasi, eli pelasi Live Action Role Playta. En oo ite larppaaja, mut olin ropeconissa pari vuotta sitten, ja siellä ainakin oli tosi hyvät turvatoimet. Mm. siellä oli erillinen tyyppi, jolle saa erikseen ilmoittaa jos kokee et joku käyttäytyy seksuaalisesti oudosti, ja conilarppia ennen luettiin jotkut tarkat säännöt siitä, miten ilmoittaa vastapelaajalle jos jokin ei oo ok, kuinka voi aluksi jo sanoa ettei halua mitään seksuaalisävytteistä larppia ja kuinka larpin ohjaajalle voi tulla sanomaan heti jos tuntee olonsa jotenkin hyväksikäytetyksi.
Sain sen kuvan, että asioita on parannettu tuon yhden kiinni jääneen kaverin jälkeen. Mut mikään teinien harrastus ei oo 100% turvallinen tietenkään. Kyllähän niitä urheiluvalmentajiakin kiinni jää tasaiseen tahtiin, valitettavasti.
Lisään tähän vielä, että jos kyse tosiaan on larppaamisesta, niin larpin järjestäjälle voi varmasti laittaa sähköpostilla kysymyksen, että miten ko. larpissa teinien turvallisuus on järjestetty. Jos ko. järjestäjän vastaus ei miellytä, niin kokeilkaa jonkun toisen tyypin järkkäämää larppia. Ainakin ropeconin kokemukseni perusteella noi järjestäjät ihan mieluusti vastailee kysymyksiin.
Siis millaisista roolipeleistä kyse? En ole kuullut mistään hyväksikäytöistä.